Sivu 1/2

Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 26 Loka 2013, 12:26
Kirjoittaja Premnas
Kotikatti kirjoitti:

Tuttu kommentti Kyytsikseltä "...mäeltä runttasin ketjut poikki". Allekirjoittaneelta hajonneet tänä kesänä ketjut kolmesta pyörästä - yhdestä pystypyörästä (ajettu samoilla ketjuilla liian kauan) sekä kahdesta nojakista, joista toisella ajomatkaa noin 1000 km ja toisella 3000 km.

Aprikoin katkeamissyistä ja todennäköiset syyt ovat, joko itse tekemäni ketjuliitokset tai väärä vaihtamistapa - olen kallistumassa jälkimmäisen kannalle. Pykälät pitäisi laittaa huolellisesti yksi kerrallaan päälle ja samalla hieman keventää polkuvoimaa, mutta tyypillisesti varsinkin mäkeä noustessa tulee vaihdettua usempi pykälä kerrallaan ja voimaa käyttäen, tulee ns. paukkuvia vaihtoja - tämäkin meni hieman aiheen ohi.

Hmm, tämä ei liity ketjun aiheeseen mitenkään mutta tuohon edelliseen viestiin vaan. Kun itselläkin välillä tullut vähän vähemmän kauniita vaihtoja mutta ei mulla silti ole ketjut koskaan menneet poikki. Onko se sitten ketjukohtaista vai vaihtajista kiinni vai mistä? Ite vaihdan kyllä yleensä ylämäissä usein parikin pykälää kerralla, joskus enempi, mutta kevennän samalla.

Ketjun katkeilu luotu omaksi ketjuksi keskustelijoiden pyynnöstä. Lainaus tuotu aiemmasta viestiketjusta t:MSK


Re: Tdh 2013

Lähetetty: 26 Loka 2013, 16:44
Kirjoittaja Wacky
Premnas kirjoitti:

Hmm, tämä ei liity ketjun aiheeseen mitenkään mutta tuohon edelliseen viestiin vaan. Kun itselläkin välillä tullut vähän vähemmän kauniita vaihtoja mutta ei mulla silti ole ketjut koskaan menneet poikki. Onko se sitten ketjukohtaista vai vaihtajista kiinni vai mistä? Ite vaihdan kyllä yleensä ylämäissä usein parikin pykälää kerralla, joskus enempi, mutta kevennän samalla.

Avain on just se että keventää kuten kuuluisi. Yleensä ketju pettää jos yrittää voimalla vääntää ja vaihtaa samalla vaihteita, toki jotkut saa niitä katkeamaan ihan pelkällä raalla voimalla vääntämällä.


Re: Tdh 2013

Lähetetty: 26 Loka 2013, 20:45
Kirjoittaja mhelander

Ihme hommaa tuo teidän ketjujen katkeilu ja ongelmat. Ette edes arvaa minkälaista kyytiä on ketjut ja vaihteistot saaneet mun nojakeissa, etenkin niissä joilla ajan maastossa. Koskaan en ole saanut ketjua poikki. Vaihdan vaihteet silloin kun tarvii, myös yli 23% ylämäissä täydellä väännöllä.

Omatekoiset ketjurattaat on maastonojakissa näköset että näin on tehty, ihme että kestävät vaikka vähän vääntyilevät. Toisaalta pidän huolta ketjuista ja säädöt aina kohdallaan. Ja maasturissa on Campagnolon Record C9 ketju ilman pikalukkoja, toimi siinä ihan hyvin SRAM 971 ketjutkin mutta enemmän melua ja huollon tarvetta. Ja kolme pikalukkoa jotka voi pettää jos saa ketjut tippumaan.


Re: Tdh 2013

Lähetetty: 27 Loka 2013, 12:54
Kirjoittaja Kyytsis

Juu, en tiedä miksi meni poikki. Kolmesti on mulla ketju katkennut. Ensimmäisen kerran 1999 elokuussa ja sitten heti perään 2013 toukokuussa. Trendi on huolestuttava koska viimeisin oli sitten TdH:ssä.

Kertaakaan ei ole mennyt muuten ketjulukosta, vaan aina ihan tavallisen lenkin kohdalta. Viimeksi vielä varmasti sellaisesta paikasta ettei ollut liitosta siinä varmasti.


Re: Tdh 2013

Lähetetty: 27 Loka 2013, 21:46
Kirjoittaja mhelander

Modet vois ottaa irti nämä ketjuturinat...

Mikähän ketju mahtaa olla kyseessä ? Kaveri osti 29er maasturin josta katkes ketju alle 200 kilsan ajoilla. Osasarja ja lienee ketjukin oli virvelitehtaalta. Lainasin Wippermann:n 10-ketjun pikalukon ettei ajot tyssää heti alkuunsa.

Muutenkin ketjun merkkiä ja tyyppiä kannattaa tarkistaa jos useammin on ongelmia. Itse hankin heräteostoksena maasturiin noi C9 ketjut kun niitä kovasti kehuivat pystärifoorumilla. Onhan ne 9-ketjuiksi kalliit kun 10-ketjujen hintaset mutta ovat pelanneet paremmin kuin SRAM:n. On käsittääkseni ainoa liitettava 9-ketju, mun mielestä iso etu maastossa rymistelyyn, silti mukana on aina SRAM:n 9-ketjun pikalukko ja Motonetin yleistyökalu jossa ketjun katkaisin.

Maastossa kun ei koskaan tiedä mitä voi joutua korjamaan. Vaihtajan varakorvakko voi myös olla korvaamaton varaosa.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 05 Marras 2013, 16:35
Kirjoittaja kissaniitty

Eipä ole mullakaan koskaan ketjut katkenneet, vaikka pari viime vuotta oon ajellu Bilteman KMC:n halpisketjuilla (joku 6€). En ole muutenkaan kyllä löytänyt valittamista ko. ketjuista: hyvin vaihtavat eikä oo pahemmin edes venyny. Putsailen ja öljyän kyllä ahkerasti ja kerran vuoteen vaihdan ketjut ja takapakan.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 21:38
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Rajun näköset nämä BMX ketjut . DK EXO merkiltään . :wink: Eivät taira paljon katkeilla ja venyä .


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 22:05
Kirjoittaja Wacky

Mulla tuli syskyllä ongelmia KMCn ketjujen kanssa. Kaikki kolme pikalenkkiä petti parin päivän sisään samalla tavalla. Eli pikalenkki lohkesi tapin virestä. Hankin sramin pikalenkit eikä ongelmia ollut sen jälkeen, tosin eipä mulla aikasemmin ole ollut KMCn ketjujen tai pikalenkkien kanssa ja olen kuitenkin ajellut niillä melkein 25000 km kolmella eri pyörällä. Ehkäpä sattui vaan joku huonon sarjan lenkit.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 07:06
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Rajun näköset nämä BMX ketjut . DK EXO merkiltään . :wink: Eivät taira paljon katkeilla ja venyä .

Ei kai tuossa perusongelmalle ole tehty mitään. Tapit kuluttaa tappien reikiä ja ketju "venyy". BMX:ssä venyminen kulumisen seurauksena tuskin on edes ongelma, mutta kun pyörää paiskotaan putkiin ja ramppeihin niin vaatii sellaista kestävyyttä jota normipyöräilijä ei osaa ajatellakkaan.
Se selvä etu tuossa ketjussa on, että sitä voi lyhentää/jatkaa yhden tappivälin verran ilman erikseen ostettavaa sovituspalaa.

Jukka


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 10:41
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Mulla tuli syskyllä ongelmia KMCn ketjujen kanssa. Kaikki kolme pikalenkkiä petti parin päivän sisään samalla tavalla. Eli pikalenkki lohkesi tapin virestä. Hankin sramin pikalenkit eikä ongelmia ollut sen jälkeen, tosin eipä mulla aikasemmin ole ollut KMCn ketjujen tai pikalenkkien kanssa ja olen kuitenkin ajellut niillä melkein 25000 km kolmella eri pyörällä. Ehkäpä sattui vaan joku huonon sarjan lenkit.

Juuri tuosta syystä mun maasturissa on Campy C9-ketju kun siinä ei tarvi eikä ole yhtään pikaliitintä. Vaikka muuten ajan SRAM:n ketjuilla joiden PowerLink -pikaliittimet ovatkin toimineet moitteetta vaikkakin löystyvät kun kilsoja kertyy.

Voi olla että ennen kesää tulee maasturiinkin 1x10 vaihteisto joten harmittaa jo etukäteen ettei 10-ketjuja ole jotka saisi liitettyä ilman pikaliitintä tai vastaavaa tappia.

Mulla on monitoimityökalun ja varasisurin (ja rengasmuovin) / -renkaan lisäksi aina mukana 9- tai 10-vaihteisen Wippermann-pikaliitin. Työkalulla saa katkaistua ketjusta mahdollisesti särkyneen osan pois ja liittimellä fixattua sitten sellaiseen kuntoon että kotio pääsee. Vielä ei ole tarvinnu muuta kuin sisuria ja sitäkin maastossa.

Cyclo-cross kisoissa kaverilla meni ketjut poikki monta kertaa loppusyksystä. Lienekö syynä ketjun kuluneisuus vai se yhdessä rymistellessä ketjun putoamisen tai jotenkin huolimattoman vaihteen vaihto kun tapahtui monta kertaa.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 12:14
Kirjoittaja vuoltu

Mulla on pari kertaa ketju katkennu Trikellä. Molemmilla kerroilla oli nopeus pieni ja useampaa pykälää yritin vaihtaa kerralla ylämäessä (täysillä polkiessa). Molemmat kerrat siis ihan omaa vikaa.

Tuli mieleen että vaihtajat siirtävät erinopeudella ketjua rattaalta toiselle. Ainakin 'Bar End shifter'illä on mahdollista vaihtaa aika hitaasti.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 12:59
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:

Voi olla että ennen kesää tulee maasturiinkin 1x10 vaihteisto joten harmittaa jo etukäteen ettei 10-ketjuja ole jotka saisi liitettyä ilman pikaliitintä tai vastaavaa tappia.
.

Kyllä mä olen myös kymppiketjua katkonut ja liittänyt ihan normitapista ja ei ole ollut ropleemaa... Pikaliittimiä on hankittuna tai paketin mukana tulee se tappi myös mutta niitä olen säästänyt "kenttäolosuhteisiin" vaan niitä ei sitten kädet rasvassa ole viitsinyt kaivaa :)

Muistaakseni 2 kertaa on ketju katkennut ja toisella kerralla se oli reissussa varmaan saanut ensin kipeetä kun ei kiristin pelannut, enkä muutenkaan huolla/pese riittävästi. 8-vaihteisessa meni kolme kertaa poikki lyhyen ajan sisään mutta se oli varmaan yksilövika, muistelen, että oli kmc:n ketju... Shimanoa olen itse ostanut.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 15:20
Kirjoittaja mhelander
vuoltu kirjoitti:

Molemmilla kerroilla oli nopeus pieni ja useampaa pykälää yritin vaihtaa kerralla ylämäessä (täysillä polkiessa).

Tyypillinen tilanne, ja sitäkin tyypillisempi kun maastossa rymytään...

vuoltu kirjoitti:

Molemmat kerrat siis ihan omaa vikaa.

En ole vakuuttunut, valitettavasti. Itse annan kenkää sekä pyörälle yleensä että etenkin vaihteistolle maastossa oikein olan takaa. Vaihtamalla vaihdetta edestä tai takaa ei vieläkään ole mennyt kertaakaan mitään rikki. Takavaihtajakin otti kipeää vain kun väliin poukkasi kepakko raiviolla taiteillessa.

Kun nyt muistelen niin MP:llä maastossa piti kerran pysähtyä laittamaan ketju takaisin X.9 takavaihtajan rullalle, oli jotenkin päässyt hyppäämään sivuun. Ja maastonojakista on vissiin kaikkiaan kahdesti pudonnut ketju pieneltä rattaalta pois, tuohan ei vaadi pysähtymistä ellei vauhti tyssää täysin ylämäessä.

vuoltu kirjoitti:

Tuli mieleen että vaihtajat siirtävät erinopeudella ketjua rattaalta toiselle. Ainakin 'Bar End shifter'illä on mahdollista vaihtaa aika hitaasti.

En tiedä millä pakalla ja ketjulla tuollaista voi sattua. Mulla on vain SRAM:n 9- ja 10-lehtisiä pakkoja ja maantiellä SRAM:n ja maastossa Campyn ketjut. Aina vaihtuu vaihde kun vipua kääntää, täydellä väännöllä, kaikilla kadensseilla ja noilla triggereillä voi suuremmalle rissalle eli takaa pienemmälle vaihteelle kerralla tönästä 4 pykälää. Ja pykälän kerrallaan mun vaihteistot vaihtaa niin nopeesti että edes -20 pakkasissa siitä ei edes ääntä kuule. Kumpaankin suuntaan.

Ennen 5-6-7 -vaihteisten aikana sanottiin että polje kevyemmin kun vaihdat. En 6-lehtisillä tehnyt sitäkään 90-luvulla mutta tuo simpan 3x7 "MegaRange" -vaihteistolla oleva maasturi vaati kyllä keventämistä että toimi.

Nykyiset kamppeet vaan toimii niin hyvin että en katso tarpeelliseksi kevennellä vaihdetta vaihtaessa. Eikä se kisoissa oikein onnistukaan jos meinaa pitää vauhtia yllä.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 17:02
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Rajun näköset nämä BMX ketjut . DK EXO merkiltään . :wink: Eivät taira paljon katkeilla ja venyä .

Ei kai tuossa perusongelmalle ole tehty mitään. Tapit kuluttaa tappien reikiä ja ketju "venyy". BMX:ssä venyminen kulumisen seurauksena tuskin on edes ongelma, mutta kun pyörää paiskotaan putkiin ja ramppeihin niin vaatii sellaista kestävyyttä jota normipyöräilijä ei osaa ajatellakkaan.
Se selvä etu tuossa ketjussa on, että sitä voi lyhentää/jatkaa yhden tappivälin verran ilman erikseen ostettavaa sovituspalaa.

Arvelisin tuon rakenteen tehdyn ketjun sivujäykkyyden lisäämiseksi. BMX-pyörässä ei tarvitse, eikä oikeastaan saakaan, suistaa ketjua rattaalta. Kantillaan ajelu varmaan suistaisi ketjun pois rattailta ilman tätä keksintöä.


Re: Ketjujen katkeilu.

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 13:44
Kirjoittaja Premnas

En mie tiedä kanssa miten "bar end shifter" vaihtaisi hitaasti. Ellei sitten kyseessä kitkavaihtaja jolloin se on käyttäjästä kiinni kuin nopsaa vivusta siirtää. Mutta mulla 9-pakan indeksivaihtaja napsuu niin äkkiä että usein sitä ei edes huomaa. Toki jos hitaasti ja raskaasti polkee niin ääntä kuuluu mutta en ole sillä saanut ketjuja poikki. Oikeastaan nyt kun ajattelen niin mulla on tasan 0 ketjua mennyt poikki koko pyöräilyhistorian aikana. Kaikkee muuta sattunut, rattaiden kulumista kun pystärillä käytin niitä ristiin enkä tajunnut miten niitä käytetään oikeasti.

Omalla vaihtajalla voi kyllä kanssa vaihtaa monta pykälää kerralla eikä se ole moksiskaan. En tosin muista olenko koskaan yrittänyt vaihtaa ääripäästä toiseen kerralla, en kai. Mutta monta pykälää kuitenkin.