http://www.hoksaa.net/leonardo_lentaminen.html Kauan siihen meni että, Leon idea tuotti toimivan laitteen . Taitaa kääntyä haurassaan onnessaan . Sai levätä nyt vaan noin 500 vuotta idea tää.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
http://www.hoksaa.net/leonardo_lentaminen.html Kauan siihen meni että, Leon idea tuotti toimivan laitteen . Taitaa kääntyä haurassaan onnessaan . Sai levätä nyt vaan noin 500 vuotta idea tää.
Minulle jäi kyllä epäselväksi, mikä voima tuon laitteen siipiä liikuttaa. Ihmisvoimathan eivät siihen riitä.
On jännä juttu, että on vieläkin erilaisia käsityksiä siitä mistä lentokoneen siiven nostovoima aiheutuu. Minulla on se käsitys, että tärkein merkitys on siipiprofiilin muodolla. Kun yläpinta on kuperampi, tulee ilmavirralle pitempi matka kulkiessaan sen yli, ilma ohenee verrattuna alapintaa pitkin kulkevaan ilmaan, ja tämä aiheuttaa imun ylöspäin ja siipi kantaa. Siipi kantaa, vaikka siinä ei olisi ollenkaan kohtauskulmaa.
Esim. Nettilehti Hoksaa selittää asian näin:
"Kuinka lentokone pysyy ilmassa?
Siipi painaa ilmavirran alaspäin. Kuva NASA.
Lentokoneissa ilman nostovoima perustuu ilmavirran ja siiven kohtauskulmaan sekä siiven muotoiluun. Siipi pakottaa ilmavirran taipumaan siten, että syntyy laskeva ilmavirtaus.
Newtonin ensimmäinen laki sanoo, että kappale pysyy paikallaan tai jatkaa tasaista liikettä, jos mikään voima ei muuta sen liikettä. Koska ilmavirran liike muuttuu, siipi selvästi kohdistaa ilmaan alaspäin suuntautuvan voiman. Newtonin kolmannen lain mukaan voima synnyttää yhtä suuren, mutta vastakkaisen voiman. Esimerkiksi pöydällä lepäävä kirja painaa pöytää, ja pöytä kannattelee kirjaa. Siiven ilmaan kohdistama alaspäin suuntautuva voima synnyttää yhtäsuuren vastavoiman, joka kohdistuu ylöspäin siipeen. Niin kone pysyy ilmassa.
Siipi siis synnyttää lentokoneelle nostetta pakottamalla paljon ilmaa alaspäin. Nosteeseen vaikuttaa koneen lentonopeus sekä siiven kohtauskulma. Kummankin kasvattaminen kasvattaa myös alaspäin pakotettua ilmamassaa ja nostetta. Siitä voi päätellä, että hitaasti lennettäessä kohtauskulmaa pitää kasvattaa säätämällä siiven asentoa."
Feikkihän se on valitettavasti http://www.foxnews.com/tech/2012/03/22/ ... ngs-video/
Marzie kirjoitti:Feikkihän se on valitettavasti http://www.foxnews.com/tech/2012/03/22/ ... ngs-video/
Näinhän se tosiaan on. Minua nauratti heti, miten lentämään valittu henkilö oli pullaposkinen media-alan taiteilijatyyppi. Projektiryhmässä olisi ollut paljon enemmän lentäjän näköisiäkin lintumiehiä. Pastorikin olisi ollut paljon vakuuttavampi lentävä mediataiteilija. Lisäksi kiinnitti huomiotani siipirepun hihnat. Mitenkähän tuossa oikeasti olisi pysynyt pelkillä olkaviilekkeillä ilman edes rintahihnaa. Siipien liikenivel olis sekin 90 astetta väärään suuntaan. -Kaikki (oikeastaan mikään) ei ole sitä miltä näyttää.
Vakuuttavan näköisesti siivet kuitenkin liikkuivat. Luultavasti liike oli tehty videoefektinä, jossa renderöidään jonkun hanhen siipien liikkeen päälle kirjavaa purjekangasta.