Kun ajelee kohtuu hyviä vauhteja alkaa mennä kriittiseksi millä hetkellä sitä kilikelloa soittaa. Jos sen tekee liian varhain niin silloin sitä ei kuulla ja liian myöhään niin eivät ehdi reagoimaan.
Ostin jo (kauan sitten) Biltemasta kuorma-auton peruutusvalon. Sellaisen joka myös piipittää (piezolla toteutettu). Ajatus oli että laittaa sen piipittämään (9V paristolla) ja ottaa pois päältä kun on varma että sinut on huomattu. Näissä taitaa taajuus olla sellainen että kuuluu autonkin sisään. Totetutus vaan on vielä tekemättä
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Piezot ovat herkkiä hajoamaan iskuista ja tärinästä rakenteestaan johtuen ja en ole kuullut (ja selvittänyt), onko joitain malleja yritetty tehdä kestävämmäksi. Mitä herkempi dB/W, sitä enemmän ääntä saa ulos. En tiedä, onko muuten väliä kuin alarajataajuudella. Monet ovat vain diskantteihin tarkoitettuja. Useimmiten maksavat vainqmuutaman euron. Plussaan on hyvä laittaa sarjavastus. Tyylin 40 Ohmia. Koko vaihtelee sen mukaan, miten matalia taajuuksia haluaa ulos. Ja kuinka kovaa soittaa. Alempi taajuus ja kovempi signaali molemmat rikkovat elementin helpommin kuin korkeat taajuudet ainoastaan ja alle maksimivolyymillä. Torvi tuo lisää volyymiä, joten ei tarvitse antaa niin paljon sähköä elementille. Esim Ljudia myy valmiita torvi plus elementtejä halvalla järkyillä herkkyyksillä.
Piezot ovat herkkiä hajoamaan iskuista ja tärinästä rakenteestaan johtuen ja en ole kuullut (ja selvittänyt), onko joitain malleja yritetty tehdä kestävämmäksi.
Jatkuvaan tärinään nuo peruutusvalot on tehty - raskaan kaluston tai työkoneiden peruutusvaloiksi.
En tiedä peruutusmerkkiäänien osista mitään, täällä vain mainittiin niiden olevan piezoja. Ainakin joissain tapauksissa. Piezot tunnetaan audiopuolella herkkinä komponentteina. Kiderakenne on taipumalla ääntä tuottava, kova ja hauras. Varsinkin pro puolella kovissa volyymeissä ja roudauksessa kärsivät. Hyvät maksavat paljon ja niitä ei noin vain korvata toisin kuin muutaman Euron halpiksia. Autohifissä jotkut käyttävät piezoja ja kestävyyskokemukset vaihtelevat. Kuvittelisin autoteollisuuden tekevän kestäviä peruutusäänien elementeistä. Kuten joko tekemällä elementistä halpamalleja kestävämpiä tai laittamalla tärinänvaimennusta sopivaan paikkaan. Kumi yms. ei paljon maksa ja on helppo vakuutus pyörässä äänimerkin säilyvyydelle.