Re: Fatbike-nojakki
Onkos tuon ohjausakselin asento ja sijainti tahallaan valittu niin, että jättö on sama sekä etu-, että takaemäputkeen asetetulla haarukalla samalla etupyörän sijainnilla.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onkos tuon ohjausakselin asento ja sijainti tahallaan valittu niin, että jättö on sama sekä etu-, että takaemäputkeen asetetulla haarukalla samalla etupyörän sijainnilla.
jori kirjoitti:Onkos tuon ohjausakselin asento ja sijainti tahallaan valittu niin, että jättö on sama sekä etu-, että takaemäputkeen asetetulla haarukalla samalla etupyörän sijainnilla.
Silkkaa sattumaa, jos noin on päässyt käymään... .
tm kirjoitti:jori kirjoitti:Onkos tuon ohjausakselin asento ja sijainti tahallaan valittu niin, että jättö on sama sekä etu-, että takaemäputkeen asetetulla haarukalla samalla etupyörän sijainnilla.
Silkkaa sattumaa, jos noin on päässyt käymään... .
Piti käydä ihan katsomassa tuolla cadin puolella, lähelläkö nuo teoriassa olisi toisiaan (jos toteutuma olisi haavekuvan mukainen ):
tm kirjoitti:Härski kirjoitti:Läpireiät penkin apurungosta ja kupukantapulteilla penkki kii, nii ei tartte fiksailla jatkuvasti.
Muuten joo, mutta kun penkin ja penkin apurungon välissä on se ainoa portaattoman säädön mahdollisuus keskiön etäisyydelle...
"Etupuomi" on kiinteä, ja penkin apurungon säätö jokusen sentin portailla.Härski kirjoitti:Tää olis kyllä rosterisena komja peli!
Harkitsin jopa tässä yhtenä päivänä, että jos tuohon vetäisi vaan suoraan kirkaslakan päälle...
Olis aika industrial-henkinen .jooseha kirjoitti:Jollei tm:llä ole kupukanta-avainta
Eipä ole ei. Päivän paras .
http://www.niklaamomurtoniemioy.com/ Tässä sulle ehdotus . Voisi tulla aika kivan näkönen . Jos vaikka sini /viherpasivois koko pyörän . Tai laitas jotain muuta kivaa mitä pojat tuolla Murtoniemellä tarjoo .
tm kirjoitti:tm kirjoitti:jori kirjoitti:Onkos tuon ohjausakselin asento ja sijainti tahallaan valittu niin, että jättö on sama sekä etu-, että takaemäputkeen asetetulla haarukalla samalla etupyörän sijainnilla.
Silkkaa sattumaa, jos noin on päässyt käymään... .
Piti käydä ihan katsomassa tuolla cadin puolella, lähelläkö nuo teoriassa olisi toisiaan (jos toteutuma olisi haavekuvan mukainen ):
Tuohan on tosiaan aivan täydellisesti oikein. Vinoilla ohjauskulmilla jättö pienenee ja 45 asteen piemmällä puolella voi olla jo negatiivinenkin.
Houkutteleva mahdollisuus kokeilla myös suoraohjausta vinolla kulmalla.
tm kirjoitti:Muuten joo, mutta kun penkin ja penkin apurungon välissä on se ainoa portaattoman säädön mahdollisuus keskiön etäisyydelle...
Yks vaihtoehtohan olisi tehdä penkin etutuesta teleskooppi/vantti. Sillä saisi jonkinlaisen säädön reikävälienkin välille. Haittapuolena on että vaikuttaa tietty myös nojakulmaan.
tm kirjoitti:Muuten joo, mutta kun penkin ja penkin apurungon välissä on se ainoa portaattoman säädön mahdollisuus keskiön etäisyydelle...
Tarviiko säädön olla laaja? Yhtä kuskia varten riittäisi se, että hakee karkea säädön rei'illä ja poistaa kahden reiän välisen materiaalin hienosäätöä varten.
Viikonlopun teemana oli ohjauksen osien rakentelu, ja melkein valmista tuli. Vain ohjaustangon kiinnitys jäi odottamaan arki-iltaa ja kiinnitysklemmarien hankintaa paikallisesta fillarikaupasta (toivottavasti löytyy hyllystä...).
Koska ohjainputket (etuhaarukka ja ohjainkannatin) ovat "riittävästi" eri kulmassa, niin pelkkä nivelvarsien (kuulanivelien) liikevara ei riitä, piti rakentaa kuva1:ssä näkyvä pyörivä ohjainvipu/varsi. Nojailijan rompetorilta hankitut pienet urakuulalaakerit (6801) pääsivät heti käyttöön .
Etäohjauksen kiinnityksen etuhaarukkaan ratkaisin jyrsimällä turhaa alumiinia pois haarukasta (kuvat 2-3). Tähän nelikanttiin sai sitten tukevasti kiinni alumiinilevyn (kuva4).
"Raidetangon" virkaa pääsi toimittamaan teräsputki (13x1,25 mm), jonka päihin hitsasin M10-mutterit (kuva5).
Nivelvarsien kooksi valitsin M10:n, joka toivottavasti kestää IKH-laatuisenakin paremmin klapittomana kuin esim. Nojailijan maasturin M8-koko.
Kunhan tuon ohjauksen saa kuntoon, niin sitten pitääkin jo kiireesti alkaa viritellä taittopyörälle kiinnityspaikkaa takahaarukan nivelpisteen tuntumaan.
Sen vaan sanon jo tässä vaiheessa, että rajusti rautaa tuntuu kertyvän tähän pyörään, joten mastodontti-nimi tuntuu entistä kuvaavammalta .
Tuosta tulee kyllä niin hieno ja muhkea nojaläski .
Tohon kyl kaipaa kunnon lokarin eteen, muuten tolla ei paljoa viitsi ajella märässä
https://www.fatbikeshop.fi/fi/shop/vara ... -material/ Etsin Tepolle valmiiksi . Joo nuo lokarit on ehdottomat .
Moi!
Hienoa hitsiä ja muutenkin laadukasta työtä!
Ei kai tuo ohjaus nuin toimi? Ylimääräinen vaakalaakerointi yhdistettynä niveleen tuo ohjaukseen nivelen liikeradan verran epämääräisyyttä. Vai?
Vilijami kirjoitti:Ei kai tuo ohjaus nuin toimi? Ylimääräinen vaakalaakerointi yhdistettynä niveleen tuo ohjaukseen nivelen liikeradan verran epämääräisyyttä. Vai?
Jos nivelen kuulan keskipiste on vaakalaakeroinnin pyörähdysakselilla, niin toimii.