Sivu 4/20

Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 08:16
Kirjoittaja PW

Läskinojakin rakentaminen alkanut kiinnostaa mm. tämän suunnitelman takia.
Kertaalleen jo kysyin, mistä näitä kiekkoja kannattaa ostaa ? Ovat vissiin aika hinnakkaita ?
Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?

Petri


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 08:23
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?

On näitä "semiläskejä" 507 kiekollakin, mulla on tällainen:

http://www.municycle.ca/images/quax_cross_24_a.jpg

Kumi on 3x24, vanne on muistaakseni 38x507
Chopperi-pyöräilijät käyttää kans takana joskus tätä kokoluokkaa, tämän ulkohalkaisijahan on suunnilleen sama kuin 26" ja ketju menee vielä jouhevasti kun leveyttä vain 3".
Tässä Olli Erkkilän pyörässäkin on jotku 24" kiekot:

Kuva

Jukka


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 08:30
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?

On näitä "semiläskejä" 507 kiekollakin, mulla on tällainen:

http://www.municycle.ca/images/quax_cross_24_a.jpg

Kumi on 3x24, vanne on muistaakseni 38x507
Chopperi-pyöräilijät käyttää kans takana joskus tätä kokoluokkaa, tämän ulkohalkaisijahan on suunnilleen sama kuin 26" ja ketju menee vielä jouhevasti kun leveyttä vain 3".

Jukka

Läskirenkaan ominaisuuksiin ilmeisesti vaikuttaa paljon alhainen ilmanpaine, mitkä ominaisuudet siihen vaikuttaa ett voi kikkailla ilmanpainetta muuttamalla ?

Petri


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 08:54
Kirjoittaja Wacky

Hintaa tulee ainakin vielä tässä vaiheessa renkaista ja vanteista jonkin verran. Valmiita kiekkoja voi toki kokeilla tilaa, mutta melkein kaikki rakennutetaan koska pyörissä esiintyy erikokoisia sivuun rihtauksia riippuen rungosta. Nojapyörä ei vaadi välttämättä muita erikoisosia kuin noi kaksi riippuen valitusta rungon mallista, mutta ketjulinjan kanssa saa olla tarkkana, koska renkaat on tosiaan niin leveät ettei normaali maastopyörän ketjulinjauskaan riitä ohittamaan keskellä runkoa olevan renkaan.


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 09:22
Kirjoittaja mhelander

Mä laskin että MP:n muuttaminen läskiksi budjettiosilla olis maksanu toissa talvena about 550 €. Kiekot, kumit, 135mm etuhaarukka. Jos avovaihteille ja takahaarukan voi vapaasti tehdä niin normi napakin käynee kun vanteen rihtaa pakasta poispäin, tai käyttää napavaihdetta. Muuten jos on massia niin 170mm:n napa.


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 09:24
Kirjoittaja PW

Olisko mitään jörkee tehdä siitä etuvetonen ?

Petri


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 10:22
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Olisko mitään jörkee tehdä siitä etuvetonen ?

Ehkä. Mutta kuskin paino on sitten hyvä saada kunnolla eturenkaan päälle, 50-60% riittänee vetopitoon. Ja jos on tarkoitus kiivetä niin ainakin reippaasti pidempi akseliväli kuin vaikkapa Pastorin muuten mainiossa vehkeessä. Epäilen silti vähän etenemiskykyä pehmeässä lumessa ja hiekassa, sekä kesällä tiukoissa nousuissa.

Pitää vaan päättää mihin tuollaista lähtee rakentamaan...


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 10:34
Kirjoittaja Pastori

Renkaan leveyden ongelmat hoituu toki helpommin takevedolla - jää pelivaraa ketkun kuljetuksen kanssa.


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 11:06
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Läskirenkaan ominaisuuksiin ilmeisesti vaikuttaa paljon alhainen ilmanpaine, mitkä ominaisuudet siihen vaikuttaa ett voi kikkailla ilmanpainetta muuttamalla ?

Rengas kantaa ilmanpaineellaan. Renkaan tassunjälki "footprint" on pinta-alaltaan tasan sen kokoinen, että tuo pinta-ala kerrottuna rengaspaineella antaa tulokseksi sillä hetkellä kiekon kantaman kuorman. Mitä leveämpi, ja siten myös jouston suunnassa paksumpi, rengas on, sitä suurempia pinta-aloja (footprint) se voi painuessaan tuottaa ja silti säilyttää "kivivaran" alustan ja vanteen välillä. Suuri kosketusala (footprint) saavutetaan pienentämällä painetta tai suurentamalla kuormaa. Toisaalta yläpäässä paine rajautuu renkaan rakenteen kestävyyteen, joka noudattaa melko hyvin "renkaan leveys kertaa paine on vakio" -kaavaa. Eli saman laatuiset renkaat kantavat painetta sama luku jaettuna leveydellä. 50 mm leveä kestää painetta saman rakenteisena vain puolet 25 mm renkaan paineista.


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 13:41
Kirjoittaja MikaL

Leveä rengas ja matala paine vaatii myös leveän vanteen. Renkaan käyttäytymiseen vaikuttaa siis vanteen leveys hyvin voimakkaasti. Vanteita taitaa olla jostain 50 mm leveydestä 100 mm saakka. 50 tai edes 70 mm vanteelle ei ehkä kannata laittaa 125 mm leveää rengasta ja toivoa pärjäävänsä hyvin alhaisella paineellla. Rengas alkaa muljahtelemaan. Varsinaiset läskirenkaat ovat useimmiten 3,8" leveitä ja sittten on tosiläskejä vajaan viiden tuuman renkaita. Ja kolmituumaisiakin löytyy jotka saattaa mennä jo normihaarukoihin ja vanteille.


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 29 Marras 2013, 22:33
Kirjoittaja Nebulus

Halpoja vanteita:
http://www.robsson.de/Fette-Felgen/B-Ware:::14_21.html

Renkaista: mitä isompi tpi-lukema, sitä joustavammat kyljet ja sitä parempi rullaavuus pienillä paineilla. Poikittainen kuvi toimii eräänlaisena siipirattaana pehmeässä alustassa, mutta rullaa myös huonosti kovalla alustalla. Eli rengas käyttötarpeen mukaan.
Jos on tarkoitus ajaa upottavassa alustassa, en tekisi etuvetoista. Eturengas pitäisi pehmeällä saada "plaanaamaan" lumen päällä, ja se ei onnistu jos sillä on pakko pitää painoa vetopidon säilyttämiseksi.


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 30 Marras 2013, 15:47
Kirjoittaja Jarcco

Budjettiläskin rakenteluun kävisi varmaan custom-osat, esim:
http://classic-cycle.de/en/Tires-Tubes-and-Supplies/
http://www.chopperdome.com/ (Robssonin omassa kaupassa vanteet maksaa puolet vähemmän...)
Kotomaassa:
http://www.trianglebikes.com/fillarietusivu.htm


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 30 Marras 2013, 18:08
Kirjoittaja Pastori

Laitetaas tännekin tämä innoittamaan ;)

http://www.instructables.com/id/EXTREME ... E-BICYCLE/

Kuva


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 09:28
Kirjoittaja tm

Ihan vakavissani taannoin mietin tuollaisen mönkijärenkaisen (pysty)pyörän tekemistä.
Aloitan nyt tuolla normiläskillä ja jätän tuon XL-läskin vielä pöytälaatikkoon...


Re: Fatbike-nojakki

Lähetetty: 01 Joulu 2013, 10:41
Kirjoittaja jviirret

Tuossa yo kuvassa näkyy selvästi kuinka pieniä nuo kevyet mönkijän renkaat ovat. Kampi ottaa alaskäännettynä melkein maahan vaikka keskiö on napoja ylempänä. Kumin maksimi halkaisija on siis ehkä puoli metriä, eli sama kuin 20" renkaalla. Osa leveyden tuomasta hyödystä menetetään jos rengas on noin pieni. Suuremmat mönkijän renkaat taas on tehty kestämään suurempia kuormia joten paino nousee paljon enempi kuin suhteessa halkaisijan kasvuun suhteutettuna voisi olettaa. Eli parempi tosiaan pysyä fillarin renkaissa...

Jukka