Jarcco kirjoitti:lowrides kirjoitti:
Harmi. Mielestäni kyseisessä lehdessä on ollut aivan väärät nojapyörät esillä. Ja uskoisin että kyseinen lehtikin asettaa tietyt rajat kirjoittajalle. Jutun pitää olla niin tasapuolinen ja laimea. Kyllästyttää tuollainen mitään sanomaton kirjoittelu. Pitäisi olla vähän särmää...
Öh... mitkä pyörät sitten olisivat edustaneet paremmin? Olisi kiva lukea perustelujakin kun tuollaista väität. Aiemmassa TM jutussa olivat HPvelo Spirit, ihan ok kaupunkipyörä ja helppo vasta-alkajalle, kumoaa väitteen että nojakit on vaikeita ajaa. Eli juuri oikea valinta ko. juttuun. Sitten oli Challenge hurricane USS joka edusti nopeaa pyörää, siinä olisi ehkä voinut olla Fujinkin mutta eihän niiden välinen ero ole suuri. Greenspeed GT3 taas on yksi parhaista tadpoleista ja kokoontaitettava joten vastaa hyvin yleiseen väitteeseen että triket vievät paljon tilaa varastoituna. Seuraavaan vertailuun TM voisi ottaa jonkin nojakin mukaan ja pisteyttää sen samalla asteikolla kuin muutkin, se olisi mielenkiintoista lukea. Vaikka lopputulos olisi varmasti jollekin osapuolelle epämieluinen...
No perustelujahan olet tuleva saamaan. Mitä nojapyöräily teille tai meille edustaa? Vauhtia, mukavuutta ja tunnetta/fiilistä/erilaisuutta jne.
Mistäköhän sitä aloitettaisiin? Vaikka tuosta vauhdista:
Challenge Hurricane ei ole hyvä pyörä edustamaan nopeaa pyörää. Se on vanha, painava ja jutussa vielä nopeaan pyörään kuulumattomalla alaohjauksella varustettuna. Eikä Hurricanea voi verrata Fujiniin. Jutun Hurricane oli ennemmin kompromissi pyörä jokapäiväiseen käyttöön kaupungissa, pyöräteillä jne.
Nopea pyörä olisi pitänyt olla joku SL-malli, tai vaikka joku aito lowracer takabokseineen jne. Nopea pyörä olisi pitänyt olla varustettu kunnon maantiekomponenteilla ilman ylimääräistä tilbehööriä.
Pyörän olisi pitänyt oikeasti edustaa sitä vauhtia mitä nojapyörät parhaimmillaan tarjoavat. Hifi pyörä olisi muutenkin sopinut TM:ään, joka nimenomaan esittelee uutta ja mullistavaa tekniikkaa. Ja kaiken lisäksi lehtihän on esim. autoissa välillä hyvinkin suorituskykypainoitteinen.
Nopea pyörä olisi ollut esim. Fujin SL (I tai II), M5 lowracer (uuh), Optima Baron (ehkä tähän testiin jopa paras) tai edes Hurricane SL, M5 shockproof, Nazca Fuego...
HPvelo Spirit on myös jo vaaaanha malli ja lisäksi kuuluu siihen nojapyöräryhmään, joilla kukaan ei oikeasti ajaisi (kärjistettynä tietysti). Joku täysin jousitettu highracer tai esim. Azubin "maasto" nojapyörä olisi sopinut tähän urbaaniin ryhmään hyvin. Jopa tuo Hurricane olisi ollut tässä ryhmässä parempi, se kun on todella ketterä täysjousitettu, jopa temppupyörä.
Ja nyt päästäänkin kohtaan joka jutussani ihmetytti eniten. Vaikka Greenspeed GT3 on kuten sanoit, yksi parhaista tadpoleista (olen ajanut itsekin jonkin verran), minua ihmetytti kuinka sitä ylistettiin niin maasta taivaisiin (kärjistetty). Sanottiin kuinka hieno tunne sillä on ajaa jne. jne.
Jos nyt uudessa TM:ssä on juttua noista halpistrikeistä, olisi GT3 kannattanut käsitellä siinä, jopa noiden halpisten sijasta. Kaksi- ja kolmipyöräiset nojapyörät kun eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Hyvä kun niistä (kumpaakaan tosin halventamatta) pystyy puhumaan samassa lauseessa.
Kaikki respekti JP Tukiaiselle, mutta lopputulos on mitä on resurssien (pyörien) ja kokemuksen puutteessa. Enkä epäile ettei mies kokenut (varmasti itseänikin enemmän) olisi, mutta yhden henkilön on vaikea kirjoittaa koko teollisuuden puolesta. Varsinkin jos on näitä suomi-reku-skenen veteraaneja ja on saanut alusta asti suomalaisen nojapyörä kasvatuksen. Eli puhun nyt ajoista, jolloin suomalaista nojapyöräilyä on leimannut juuri triket, velomobbilit ja itserakentaminen. Nykyäänhän tilanne on toinen, juuri teollisuuden kehityksen takia. Nykyään nojapyörät ovat jo niin hyviä, ettei niillä tarvitse välttämättä kuin ajaa.
Mutta se avautumisesta. Tälläiset lehtijutut ovat haastavia kirjoittaa, varsinkin jos pitää miellyttää kaikkia ja osata kirjoittaa oikein painotuksin objektiivisesti. Hyvä juttu syntyisi tarkasti tehden; alan tuulia haistellen, harrastajia haastatellen ja kenties muutaman henkilön yhteispohdintana.
Hyvä juttu syntyisi myös, jos Suomesta löytyisi joku varsinainen nojapyörä seminaari, josta kirjoittaa. Jos Suomessa olisi CycleVision-perinne, johon harrastajat kokoontuisivat keskustelemaan, ajamaan ja kilpailemaan. Tarkoitan siis jotain aivan muuta kuin nykyinen Eco-Trip. hmm... ensi vuonna Suomen CycleVision - nojapyöräilyn SM-kilpailut/nojapyörä seminaari?
...mutta taas eksyttiin aiheesta.