Ensimmäinen luonnos luminojakista SH24:
Kun uusin tietokoneen ei vanhaa skanneria enää voinut siihen liittää, siirsin kuvan tänne valokuvaamalla.
Takapyörä koostuu (Nojanallen vinkistä) kahdesta 20" takakiekosta. Vaihteita voi kasata vaikka 157.
Ensimmäinen luonnos luminojakista SH24:
Kun uusin tietokoneen ei vanhaa skanneria enää voinut siihen liittää, siirsin kuvan tänne valokuvaamalla.
Takapyörä koostuu (Nojanallen vinkistä) kahdesta 20" takakiekosta. Vaihteita voi kasata vaikka 157.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Entäpä jos keskiön kääntäisi toisinpäin, niin että hammasrattaat olisivat vasemmalla puolella. Sitten vaihdettaisiin takakiekkojen paikkaa niin että rataspakka olisi vasemman puoleisessa renkaassa. Sitten ketjun saisikin vedettyä koko matkan ilman väliakselia...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Entäpä jos keskiön kääntäisi toisinpäin, niin että hammasrattaat olisivat vasemmalla puolella. Sitten vaihdettaisiin takakiekkojen paikkaa niin että rataspakka olisi vasemman puoleisessa renkaassa. Sitten ketjun saisikin vedettyä koko matkan ilman väliakselia...
Jukka
Mielenkiintoinen ja oivaltava ehdotus, mutta kaatuu siihen, että ketju ei voi tulla takakiekkojen väliin, koska kiekkojen ympärille on tarkoitus tehdä yhtenäinen kitkalevy kantavuuden ja pidon saavuttamiseksi.
Myös vaihteitten määrä vakio-osin toteutettuna putoaisi jonnekin 7-9 vaiheille, mikä minusta lumiolosuhteisiin on liian vähän.
Tietenkin voisi tehdä takapyörät leveästi pinnoitettuna erilleen, mutta vaihteitten väheneminen on minusta huono juttu.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Myös vaihteitten määrä vakio-osin toteutettuna putoaisi jonnekin 7-9 vaiheille, mikä minusta lumiolosuhteisiin on liian vähän.
Tietenkin voisi tehdä takapyörät leveästi pinnoitettuna erilleen, mutta vaihteitten väheneminen on minusta huono juttu.
Edessä vaihtamisen voi tehdä ketjuputkesta siirtämällä, vaikka ei lumessa niitä nopean pään vaihteita tarvi ollenkaan. Jos taas lunta ei ole niin noin leveällä takakiekolla melko hankala ajaa. Jos pyörä kallistuu yhtään nousee se takarenkaan toisen kulman varaan ja tämä tekee tasapainon pidosta "haastavaa", vähän kuin ajaisi trikellä kahdella pyörällä.
Toinen konsti selvitä ilman väliakselia on tehdä tähän samantyyppinen runko kuin trikessäsi on. Rungosta ei tarvi tehdä yhtä leveää kun vain takamuksen pitää mahtua sivuputkien väliin. Ihan idea vaan, en pohtinut sen tarkemmin käytännön toteutus mahdollisuuksia...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Onko tarkotettu oikeesti lumelle ? Pitäskö mieluummin olla yks isompi ja läskimpi takakiekko ?
Kovalla alustalla voi olla ikäväntuntunen ajettava jos takakiekot ei kallistu.
Vetääkö molemmat takakiekot ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Onko tarkotettu oikeesti lumelle ? Pitäskö mieluummin olla yks isompi ja läskimpi takakiekko ?
Kovalla alustalla voi olla ikäväntuntunen ajettava jos takakiekot ei kallistu.
Vetääkö molemmat takakiekot ?Petri
Ideanhan tähän sain venäläisestä Bikeesnowista:
Ajopelistä enemmän täällä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=375
SH24:n takakiekot on kytketty yhteen ja niiden päällä on esim. useampikerroksinen liimattu vaneri, jonka päälle voisi liimata kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva )
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva
)
Ei kuminen kaarevapintainen kitkapinnoite vois olla esim. rengas?
Jos laittais taakse mönkijän rengas tyyppisen ratkaisun - vähän niinkuin tossa Hanebrinkin pyörässä on noi renkahat.
Teet sopivan puutynnyrin. Niin että kiekot menee justiinsa sisään tyhjänä ja täyteen pumpattuna "lukittuvat" paikoilleen. Vähän kaareva ulkomuoto sallii pienen kallistumisen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Pastori kirjoitti:irakas kirjoitti:kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva
)
Ei kuminen kaarevapintainen kitkapinnoite vois olla esim. rengas?
Jos laittais taakse mönkijän rengas tyyppisen ratkaisun - vähän niinkuin tossa Hanebrinkin pyörässä on noi renkahat.
Joo, tuollainen rengas saattais olla hyvä!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Jos laittais tuollaisen mönkijän renkaan taakse ja tulisi ongelmia pystyssäpysymisen kanssa etusuksella, voisi varautua siihen, että eteenkin voisi vaihtaa tuollaisen mönkijän renkaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.
terässiipi kirjoitti:Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.
Kun laittais tuplasukset latukoneen leveydelle voisi ajella pitkin latuja.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:terässiipi kirjoitti:Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.
Kun laittais tuplasukset latukoneen leveydelle voisi ajella pitkin latuja.
Tai jos vetopyörän laittaakin etupuolelle, niin laitteella voisi tehdä latuja