irakas kirjoitti:Mitä tarkoittaa: "Parhaan pidon rengas antaa yli 10 % luistolla?
Miten jäykkäneliveto Land Rover käyttäytyi Lapin matkalla?
Luistoprosentti tarkoittaa veto-/jarrutuskuormittamattomana pyörivän renkaan etenemän ja saman renkaan kuormitettuna (veto/jarrutus) etenemän matkan erotuksen suhdetta kuormittamattomaan etenemään.
Fillarissa tämä tarkoittaisi sitä, että etu ja takarenkaan nopeusmittarilla mitattu nopeus suoralla muuttuu tuon 10% kun esim. ensin rullataan ja sitten jarrutetaan vain toisella kiekolla. No, tuo 10% on lähellä renkaan pidon maksimia, joten kuormituskin muuttuu, varsinkin jos mitataan etupyörän jarrutusta. Takapyörän jarrutuksella tuota voisi kokeilla kahdella nopeusmittarilla, jotka kalibroidaan näyttämään samaa nopeutta rullatessa.
Jäykässä nelivedossa kuoppa tiessä, tai mikä tahansa häiriö, saa vetoakseliston kautta yhteen kytketyn systeemin värähtelemään siten, että veto vaihtaa edestä taakse ja takaisin. Puoliskot ovat tasauspyörästön takia (lähes) erillään. Tämä tarkoittaa vasemman ja oikean puoliskon nykimistä eteen ja taakse, jolloin auto koko ajan vikuroi mutkia, vaikka ohjaisi suoraan.
Nykyään maastoautoissa on tasauspyörästö tai viskokytkin myös etu ja taka-akselin välillä. Siksi niillä ei maastossa oikein pärjääkään. Jotta auto etenisi maastossa pitää siinä olla tasauspyörästöissä lukko. Ei tuo LandRover ollut tehtykään asfalttitielle. Hiekalla tuota tuskin olisi huomannut. Ongelman ratkaisuna Lantikassa on etupyörissä vedonvapautuslukot, jotka avaamalla auto muuttuu takavetoiseksi. Lukot olivat kuitenkin juuttuneet kiinni, joten piti ajaa jäykkänä.