jviirret kirjoitti:Taitaa käytännössä aina vetää yhdellä renkaalla kunnes siitä pito loppuu. 20"(406) kiekko ei ole 20" vaan jotakin 18,5"-20"väliltä valitusta kumista riippuen, eikä 26"(559) kiekko ole 26" vaan jotakin 24,5-26".
Haaroitettu vaijeri voisi toimia, vaatii vaan tuplavoimat sormiin vaihtaessa. Mun mielestä toiseen kiekkoon riittäisi kiinteä välitys joka on yhtä hidas kuin toisen hitain vaihde. Harvoin sitä kaksipyörävetoa tarvii muualla kuin ihan hitaassa vauhdissa. En kyllä tiedä tarviiko sitä ollenkaanJukka
Joo, kyllä kiekon halkaisija tietenkin riippuu siitä minkälainen kumi on päällä. Arvelen vain, että hammasrattaiden keskinäisen koon lakemiseen riittää ympäripyöreät tuumaluvut.
Siinä tapauksessa, että tuplaveto kautta linjan ei lähde toimimaan, on hyvä takavara asentaa tosiaan kiinteä välitys toiseen kiekkoon.
Idean lähteä tekemään tuplavetoa sain jossakin tämän foorumin osiossa olleesta jutusta ja omakohtaisesta kokemuksesta ajaa kolmivetoisella trikellä yhdellä Ekotripillä. Oli aika mojovaa menoa pitkin peltoja ja ojanpohjia.
Useinhan eri tilanteissa rupeaa vetävä pyörä sutimaan. Varsinkin pehmeällä pohjalla olisi tuplavedosta varmasti paljon apua, jos sen vaan saisi toimimaan.
Ja loppujen lopuksi suurin motiivi oli kokeilla pystyisikö ylipäänsä rakentamaan tuplavedon kotikonstein.