Sivu 1/2
Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 09:19
Kirjoittaja mhelander
En muista nähneeni muualla mutta tässä ihan mielenkiintoinen tapa tehdä veto molempiin pyöriin, Vimeo-video.
Etupyörään tulee takapyörän navasta kardaanilla veto, tässä etuhaarukan vetorattaat:

Tuossa voi nimittäin olla ihan järkeä, että paksupyörät ja 2x2 veto. Kun ajetaan siis kunnolla hangella.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 10:48
Kirjoittaja jviirret
Tässä vähän yksinkertaisempi ja vieläpä nojakissa:


Ideaa vois hyödyntää teoriassa melko helposti mun geopyörässä:

Jukka
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 11:21
Kirjoittaja mhelander
Juu tavallaan yksinkertainen, rakentajalle. Arvaa kummalla konstruktiolla lähtisin tiettömälle taipaleelle ajamaan ?
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 11:28
Kirjoittaja Nojanalle
Minä lähtisin ketjumallilla. Tosin rakentaisin tuohon sellaisen ketjun pitimen , johon voisi nostaa jomman kumman ketjun lepään tarvittaessa. Olisi siten sekä etu- , taka- ja 2- veto pyörä samassa. 
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 12:05
Kirjoittaja PW
Olisin kans ehottanu ett nojakkiin tuon sais helpommin ketjulla. Mikä kardaanissa parempaa olis ?
Petri
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 12:19
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Olisin kans ehottanu ett nojakkiin tuon sais helpommin ketjulla. Mikä kardaanissa parempaa olis ?
Olen vissiin ainoa joka oikeesti maastossa on ajanu avovaihteilla. Ja yksin ilman mitään huoltotukea...
Kardaani ei katkea, ei kerää sohjoa, kiviä tai oksia. Sitä ei tarvi rasvailla joka sateen jälkeen. Ei tarvi säätää kun ei veny/kulu.
Nojakkiin tekisin ilman muuta vaihteiston keskiön yhteyteen, kauas navoista. Sitten siitä veto kardaanilla. Mahdollisesti tasauspyörästöllä jolla saa etu- tai takavedon kytkettyä pois.
Onhan siinä puuhaa ja ei ehkä kevein tai paras hyötysuhde. Tuollaiseen käyttöön ja läskikumeilla ei sitten niin merkittävä haitta.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 12:57
Kirjoittaja Wacky
Eikös tuossa ole ihan normaali ketjulinja avovaihteilla taakse josta voima siirretään sitten eteen mainitsemallasi luotettavalla kardaanilla eli molempien huonot puolet samassa vehkeessä.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 14:07
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Eikös tuossa ole ihan normaali ketjulinja avovaihteilla taakse josta voima siirretään sitten eteen mainitsemallasi luotettavalla kardaanilla eli molempien huonot puolet samassa vehkeessä.
mhelander kirjoitti:Nojakkiin tekisin ilman muuta vaihteiston keskiön yhteyteen, kauas navoista. Sitten siitä veto kardaanilla. Mahdollisesti tasauspyörästöllä jolla saa etu- tai takavedon kytkettyä pois.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 20:42
Kirjoittaja jori
Saapa nähdä, millaisen suursuosion MirageBikesin kardaanivetoiset saavat maastopyöräpiireissä. Tähän mennessä taitavat kuitenkin lähes kaikki ajaa ketjuvaihteisella takavetoisella -ainakin kilpailuissa.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 20:55
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Saapa nähdä, millaisen suursuosion MirageBikesin kardaanivetoiset saavat maastopyöräpiireissä. Tähän mennessä taitavat kuitenkin lähes kaikki ajaa ketjuvaihteisella takavetoisella -ainakin kilpailuissa.
Osittain tuolla kisoissa, ainakin isommissa, puhuu raha. Nolo ajaa Shimanon teippauksilla jos pyörästä ei löydy yhtään shimanon valmistamaa osaa
Ennen kardaania pitäisi yleistyä rumpu- ja/tai keskiövaihteet, mutta eipä niitäkään taida juuri vielä kisoissa näkyä. Moottoripyörissä avovaihteita ei enää näy, mutta ketjuja vielä on...
Jukka
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 16 Joulu 2013, 12:54
Kirjoittaja Nebulus
Christinillä on käsittääkseni mahdollisuus kytkeä tuo etuveto päälle ja pois, sitä siis käytetään vain tarvittaessa. Ja silloin kun etuvetoa tarvitsee, voimansiirron häviöt ovat aika pientä verrattuna muihin häviöihin (hankeen uppoaminen
). Sitä kyllä ihmettelen, että tuo kulmavaihde oli avoin. Läskipyörä kun oli rakennettu Etelämantereella seikkailua varten, niin eikö se ole parissa päivässä tukossa jäästä?
Pyörän omistajan nettisivut: http://www.kateleeming.com/
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 16 Joulu 2013, 13:43
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:Christinillä on käsittääkseni mahdollisuus kytkeä tuo etuveto päälle ja pois, sitä siis käytetään vain tarvittaessa. Ja silloin kun etuvetoa tarvitsee, voimansiirron häviöt ovat aika pientä verrattuna muihin häviöihin (hankeen uppoaminen
). Sitä kyllä ihmettelen, että tuo kulmavaihde oli avoin. Läskipyörä kun oli rakennettu Etelämantereella seikkailua varten, niin eikö se ole parissa päivässä tukossa jäästä?
Pyörän omistajan nettisivut: http://www.kateleeming.com/
Jep. Voimansiirron häviöt ei meinaa juuri mitään kun ajetaan muualla kuin kovalla alustalla. Samoin mahdollinen pieni painon lisä. 2-vetoa tarvitaan vasta todella vaikeissa paikoissa ja silloin lienee mukana myös tavaraakin jolloin hipo-kevennetystä pyörästä ei ole juurikaan etua, päin vastoin kun se tulee luotettavuuden kustannuksella.
Tuosta syystä ihmettelin itsekin että kulmavaihde on avonainen. Toisaalta ilman kotelointia on kiekon irroitus ja huolto helpompaa. Ehkä tällä ajetaan vain talvi- ja lumikeleillä jolloin ei haittaa jos väliin pääsee tai kenties pitääkin mennä voiteluaineeksi vettä ja lunta. Ei se mene tukkoon sovituksien vuoksi ja voima riittää puristamaan lumet ja jäät kyllä pois, toisin kuin ketjun kanssa joka alkaa hyppimään.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 16 Joulu 2013, 13:51
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Saapa nähdä, millaisen suursuosion MirageBikesin kardaanivetoiset saavat maastopyöräpiireissä. Tähän mennessä taitavat kuitenkin lähes kaikki ajaa ketjuvaihteisella takavetoisella -ainakin kilpailuissa.
Osittain tuolla kisoissa, ainakin isommissa, puhuu raha. Nolo ajaa Shimanon teippauksilla jos pyörästä ei löydy yhtään shimanon valmistamaa osaa
Ennen kardaania pitäisi yleistyä rumpu- ja/tai keskiövaihteet, mutta eipä niitäkään taida juuri vielä kisoissa näkyä. Moottoripyörissä avovaihteita ei enää näy, mutta ketjuja vielä on...
Samaa mieltä. Ja tuo hyötysuhde voimansiirrossa merkitsee maastoajossa vasta jos ajetaan XCM eli maraton-mittasia kisoja joissa reitti on (pää-) osin kovalla pohjalla. Heti kun tulee pehmeempää tai keli on niin kurja että ketju lilluu koko ajan suomönjässä tai hiekassa alkaa napavaihde ja etenkin yhdessä kardaanin kanssa pärjätä.
Napavaihteen suurin ongelma on yleensä ollut riittämätön välitysten skaala. Toisaalta vuoden aikana on varsinainen villitys tullut SRAM:n XX1 ja X01 1x11 vaihteistoista joissa pakka on 10-42 ja niistä mallia ottavista itse tehdyistä 1x9 ja 1x10 vaihteistoista. Näköjään hyvin pärjää 29er maasturillakin jos siinä on edessä 28-34 -piikkinen narrow/wide ratas, takana Shimanon Zee tai SRAM Type2 ja pakka 11-40 tai -42.
Ainakin käyttämällä Alfine 11 tai Rohloff napoja pitäisi skaalan saada viritettyä aika lähelle tuota 1x avovaihteistoa. Mun mielestä luotettavin olisi käyttää näitä napoja yhdessä kardaanin kanssa ja kesäajossa suojatu(i)lla kulmavaihte(e/i)lla. Jos 2-vetonen niin etuveto tulee olla kytkettävissä myös pois päältä ja myös purettavissa pois tarvittaessa.
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 22 Joulu 2013, 10:39
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Tässä vähän yksinkertaisempi ja vieläpä nojakissa:


Ideaa vois hyödyntää teoriassa melko helposti mun geopyörässä:

Jukka
Ohoh! Onpa livahtanut minulta vallan ohi tämä ketju. Tässähän olisi lumilla ajoon paljon parempi vaihtoehto kuin olen kaavaillut SH24:ssä. Kaksipyörävedon voisi aika mukavasti noin toteuttaa. Vaihtaisin kyllä ketjujen paikan vääntiön kohdalla. Tietääkö kukaan mistä voisi hankkia läskikiekkoja ja -kumeja? 
Re: Cristini 2x2 läskipyörä
Lähetetty: 22 Joulu 2013, 13:29
Kirjoittaja Ariok
Fillarifoorumilla ensimmäisessä viestissä on liki kaikki tarvittava tieto. Siitä lähtisin kahlaamaan aihetta eteenpäin.