Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On paljon pitkäikäisempi ja kokonaisuutena parempi/halvempi kuin vanha paku.
https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/HT_ ... 179482.htm

Liitteet
IMG_1418.jpeg
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Peräkärryssä on puolensa, mutta ei oikein yhdistelmällä halua ajella minnekään kinttupoluille, jos haluaa oikeasti offgrid-meininkiä. Sama sitten olla AirBnb:ssä, jos paikkarajoitteita haluaa. Viime lapinreissu oli 18 e/yö. Hiace on tekniikaltaan luotettava, mutta pakuja tosiaan vaivaa ruoste.

Nykyisellä 98 hp farmarilla ei ehkä ole iloa vetää mitään isompaa. Mielummin sitten vaikka tila-auto, koska sen voi ottaa arkikäyttöönkin.

Lisäksi olen katsonut Ruotsin tarjontaa. https://www.blocket.se/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Meillä oli ennen sellainen Poksi (Niewiadow) NTL126 retkeilyvaunu. Kokonaismassa 750kg ja pituus aisan kans alle 5 metriä. Joka paikkaan mihin henkilöautolla pääsi, niin Poksi tuli perässä. Lapin metsäautoteiden puskaparkit ja Tukholma/Göteborg keskustan ahtaimmatkin kujat koluttiin. Ei minkäänlaista ongelmaa. Harmittaa kun tuli myytyä. Nykyinen matkailuvaunu 1500kg ja 7 metriä rajoittaa jo selvästi paikkoja.

No mutta en tyrkytä tämän enempää.

Tila-autot olisivat varmaan paremmin pidettyjä ja vois olla paremmin korroosion kestäviä malleja tarjolla.
Ruotsista auton haku on vaivatonta. Olen neljä autoa (yllättäen mersuja :D) hakenut.

Liitteet
20180903_141926.jpg
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Ihan hauska tuo Poksi. Voisihan sitä karavaanaria kokeilla tuollaisen vuokraamalla (tosin 400-500e/vk tuntuu kalliilta). Näppärä varmasti siellä missä mahtuu pyörittelemään.

Suurin osa eräreissuista on ollut sellaisia, että ei ole yhdistelmällä oikeastaan mitään asiaa. Joko ne on niin ruuhkaisia (esim. suosittu kalastuspaikan metsätie rantaan, joka on molemmin puolin täynnä autoja) tai muuten ahtaita (esim. tukkiteitä), että ei meinaa edes henkilöautolle löytyä sopivaa parkkipaikkaa. Jälkimäisessä ei tosin kyllä edes oleilla auton luona vaan maastossa.

Sitten jos lähtisi esim. Eurooppaan, niin saa maksaa laivassa tuplahinnan yhdistelmän kanssa.

Edit: Paitsi en taida saada vetää Poksia, kun ei ole kortissa tarpeeksi kirjaimia (ABC).

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

B- kortti riittää, kunhan yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500kg.
https://liikkuvakoti.fi/karavaanarin-ajokortit/


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja jos vedettävä on 750kg kevytperävaunu, niin silloin yhdistelmän kokonaismassa saa olla 4250kg. Eli Poksia saa vetää 3500kg kokonaismassaisella autolla, eli kaikilla B-kortilla ajettavilla.

Traficom:
” Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilö- tai pakettiauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:

ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka luokittelumassa (Ulkoinen linkki) on enintään 750 kg (O1-luokka). ”

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tällaisen junan kuljettamiseenkin riittä B-kortti.
Vaunu kokonaismassa 1500kg ja auton kokonaismassa 1985kg.

Liitteet
IMG_1422.jpeg
IMG_1422.jpeg (254.64 KiB) Katsottu 569 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

No hyvä. Sitten vain Poksin vuokrauksen hinta on enää ongelma. Tuo sesongin viikkovuokra on yleensä mun koko reissun budjetti...

Retkipakudilemma on toistaiseksi ratkaistu hyvin helposti ja edullisesti. Poistuin kaikista facen retkipakuryhmistä. :wink:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 01 Helmi 2024, 17:33

Sitten vain Poksin vuokrauksen hinta on enää ongelma. Tuo sesongin viikkovuokra on yleensä mun koko reissun budjetti...

Ajattele tuo tutkimuksena/kokemuksena, eikä rahallisessa mielessä. Sen jälkeen ajatus selkiää suuntaan tai toiseen.

Poksissa on kuitenkin vessa, jääkaappi, hella, lämmitin ja ruokailuryhmä/sänky koko ajan mukana. Itselleni ne tuovat suuren vapauden tunteen retkeilyssä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 01 Helmi 2024, 17:39

Ajattele tuo tutkimuksena/kokemuksena, eikä rahallisessa mielessä. Sen jälkeen ajatus selkiää suuntaan tai toiseen. ...

Ajattelu ei tuo tilille lisää katetta. Paitsi ehkä ajattelutyössä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Sähköautojen hinnat sukeltaa. Miika Ylhäinen tubettaa sähköautoista, mutta joutui luopumaan kaksi vuotta sitten ostamastaan Teslasta, koska Teslan arvo putosi alle autolainan saldon. Tällä videolla hän myy Teslansa 8000 € tappiolla.

Kyse on sähköautojen teknologian kehittymisestä ja ennen kaikkea akkujen halpenemisesta. En saanut selvää, mikä oli tuo firma nimeltään, mutta maailman suurimman autonakkujen valmistajan ennusteen mukaan sähköautojen akkujen hinnat putoavat puoleen kahden vuoden sisällä. :shock:
Video alkaa olennaisimmasta kohdasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No tuosta akkujen huimasta halpumisesta on huudettu jo ainakin vuosi. Ei ole hinnan pudotuksia näkynyt ainakaan pyörän akuissa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 03 Helmi 2024, 17:15

No tuosta akkujen huimasta halpumisesta on huudettu jo ainakin vuosi. Ei ole hinnan pudotuksia näkynyt ainakaan pyörän akuissa.

Se näkyy niissä pitkällä viiveellä saat vielä odotella. Uusissa sähköpyörissä se näkyy siinä että keskiverto akun koko on kasvanut ja pienillä akuilla ei enää tule malleja

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti: 03 Helmi 2024, 16:44

Sähköautojen hinnat sukeltaa. Miika Ylhäinen tubettaa sähköautoista...

Tämähän (video) olikin jo täällä. Näin 4000 euron auton vuosikuluihin tottuneena... alkaa tuntua halvalta polttisautoilu. Pakkohan se on jollain verolla kallistaa, että siitä suostutaan luopumaan...

Ps. Mitsuun tuli juuri 50tkm omassa ajossa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Suomessa valitaan vuoden ekoauto. Tällä videolla Jani Ikävalko kertoo valinnasta, joksi tänä vuonna päätyi Skoda Scala G-TEC. Siinä on metaanilla käyvä pieni polttomoottori. Yhtään kertaa vuoden ekoauto titteliä ei ole mennyt sähköautolle. Selitys tälle löytyy tältä videolta. https://www.youtube.com/watch?v=erWXnwL78CU

Ekoauton kriteeristö.png

Videolla kritisoidaan sähköautojen elitistisyyttä, ylisuuria tehoja ja painoja, sekä ongelmia lämmityksen suhteen. Myös huollon ongelmiin paneudutaan kuluttajan näkökulmasta. Janin puheesta paistaa turhautuneisuus sähköautoskenen asiantuntemattomuuteen ja kaupalliselitistiseen kapeakatseisuuteen. Jos sietää hiukan katkeransuolaista asennetta, hyvää asiaa tulee roppakaupalla.

Jani Ikävalko korostaa turhan tehon aiheuttamaa haittaa auton ekologisen laadun suhteen. Suuri teho vaatii kauttaaltaan raskaamman voimalinjan. Suuremmat ja kantavammat pyörät ja muutenkin raskaamman rakenteen. Kuitenkaan suurta tehoa ei voi järkevästi hyödyntää liikenteessä.

Mielenkiintoinen tieto on, että pakettiautoissa käytetään samoja moottoreita kuin henkilöautoissa, vaikka kokonaispaino on jopa viisinkertainen. Tämä kertoo hienosti siitä, että ylimääräinen teho ei ole tarpeen, kun ammattilaisetkaan eivät sitä työkaluiltaan vaadi.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista analyysiä autotekniikan kehityssuunnista ja sen takana olevista motiiveista.
Videon alku on enempi henkilöhaastattelua. Varsinainen Ekoauton valinta alkaa puolentoista tunnin kohdalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin