Sivu 66/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 30 Tammi 2024, 10:29
Kirjoittaja Vilijami

On paljon pitkäikäisempi ja kokonaisuutena parempi/halvempi kuin vanha paku.
https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/HT_ ... 179482.htm


Re: Autoilu

Lähetetty: 30 Tammi 2024, 22:42
Kirjoittaja janx

Peräkärryssä on puolensa, mutta ei oikein yhdistelmällä halua ajella minnekään kinttupoluille, jos haluaa oikeasti offgrid-meininkiä. Sama sitten olla AirBnb:ssä, jos paikkarajoitteita haluaa. Viime lapinreissu oli 18 e/yö. Hiace on tekniikaltaan luotettava, mutta pakuja tosiaan vaivaa ruoste.

Nykyisellä 98 hp farmarilla ei ehkä ole iloa vetää mitään isompaa. Mielummin sitten vaikka tila-auto, koska sen voi ottaa arkikäyttöönkin.

Lisäksi olen katsonut Ruotsin tarjontaa. https://www.blocket.se/


Re: Autoilu

Lähetetty: 31 Tammi 2024, 10:46
Kirjoittaja Vilijami

Meillä oli ennen sellainen Poksi (Niewiadow) NTL126 retkeilyvaunu. Kokonaismassa 750kg ja pituus aisan kans alle 5 metriä. Joka paikkaan mihin henkilöautolla pääsi, niin Poksi tuli perässä. Lapin metsäautoteiden puskaparkit ja Tukholma/Göteborg keskustan ahtaimmatkin kujat koluttiin. Ei minkäänlaista ongelmaa. Harmittaa kun tuli myytyä. Nykyinen matkailuvaunu 1500kg ja 7 metriä rajoittaa jo selvästi paikkoja.

No mutta en tyrkytä tämän enempää.

Tila-autot olisivat varmaan paremmin pidettyjä ja vois olla paremmin korroosion kestäviä malleja tarjolla.
Ruotsista auton haku on vaivatonta. Olen neljä autoa (yllättäen mersuja :D) hakenut.


Re: Autoilu

Lähetetty: 31 Tammi 2024, 21:24
Kirjoittaja janx

Ihan hauska tuo Poksi. Voisihan sitä karavaanaria kokeilla tuollaisen vuokraamalla (tosin 400-500e/vk tuntuu kalliilta). Näppärä varmasti siellä missä mahtuu pyörittelemään.

Suurin osa eräreissuista on ollut sellaisia, että ei ole yhdistelmällä oikeastaan mitään asiaa. Joko ne on niin ruuhkaisia (esim. suosittu kalastuspaikan metsätie rantaan, joka on molemmin puolin täynnä autoja) tai muuten ahtaita (esim. tukkiteitä), että ei meinaa edes henkilöautolle löytyä sopivaa parkkipaikkaa. Jälkimäisessä ei tosin kyllä edes oleilla auton luona vaan maastossa.

Sitten jos lähtisi esim. Eurooppaan, niin saa maksaa laivassa tuplahinnan yhdistelmän kanssa.

Edit: Paitsi en taida saada vetää Poksia, kun ei ole kortissa tarpeeksi kirjaimia (ABC).


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 08:50
Kirjoittaja Jarcco

B- kortti riittää, kunhan yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500kg.
https://liikkuvakoti.fi/karavaanarin-ajokortit/


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 11:39
Kirjoittaja Vilijami

Ja jos vedettävä on 750kg kevytperävaunu, niin silloin yhdistelmän kokonaismassa saa olla 4250kg. Eli Poksia saa vetää 3500kg kokonaismassaisella autolla, eli kaikilla B-kortilla ajettavilla.

Traficom:
” Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilö- tai pakettiauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:

ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka luokittelumassa (Ulkoinen linkki) on enintään 750 kg (O1-luokka). ”


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 11:53
Kirjoittaja Vilijami

Tällaisen junan kuljettamiseenkin riittä B-kortti.
Vaunu kokonaismassa 1500kg ja auton kokonaismassa 1985kg.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 17:33
Kirjoittaja janx

No hyvä. Sitten vain Poksin vuokrauksen hinta on enää ongelma. Tuo sesongin viikkovuokra on yleensä mun koko reissun budjetti...

Retkipakudilemma on toistaiseksi ratkaistu hyvin helposti ja edullisesti. Poistuin kaikista facen retkipakuryhmistä. :wink:


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 17:39
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 01 Helmi 2024, 17:33

Sitten vain Poksin vuokrauksen hinta on enää ongelma. Tuo sesongin viikkovuokra on yleensä mun koko reissun budjetti...

Ajattele tuo tutkimuksena/kokemuksena, eikä rahallisessa mielessä. Sen jälkeen ajatus selkiää suuntaan tai toiseen.

Poksissa on kuitenkin vessa, jääkaappi, hella, lämmitin ja ruokailuryhmä/sänky koko ajan mukana. Itselleni ne tuovat suuren vapauden tunteen retkeilyssä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 18:35
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 01 Helmi 2024, 17:39

Ajattele tuo tutkimuksena/kokemuksena, eikä rahallisessa mielessä. Sen jälkeen ajatus selkiää suuntaan tai toiseen. ...

Ajattelu ei tuo tilille lisää katetta. Paitsi ehkä ajattelutyössä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 16:44
Kirjoittaja jori

Sähköautojen hinnat sukeltaa. Miika Ylhäinen tubettaa sähköautoista, mutta joutui luopumaan kaksi vuotta sitten ostamastaan Teslasta, koska Teslan arvo putosi alle autolainan saldon. Tällä videolla hän myy Teslansa 8000 € tappiolla.

Kyse on sähköautojen teknologian kehittymisestä ja ennen kaikkea akkujen halpenemisesta. En saanut selvää, mikä oli tuo firma nimeltään, mutta maailman suurimman autonakkujen valmistajan ennusteen mukaan sähköautojen akkujen hinnat putoavat puoleen kahden vuoden sisällä. :shock:
Video alkaa olennaisimmasta kohdasta.


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 17:15
Kirjoittaja Vilijami

No tuosta akkujen huimasta halpumisesta on huudettu jo ainakin vuosi. Ei ole hinnan pudotuksia näkynyt ainakaan pyörän akuissa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 18:55
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti: 03 Helmi 2024, 17:15

No tuosta akkujen huimasta halpumisesta on huudettu jo ainakin vuosi. Ei ole hinnan pudotuksia näkynyt ainakaan pyörän akuissa.

Se näkyy niissä pitkällä viiveellä saat vielä odotella. Uusissa sähköpyörissä se näkyy siinä että keskiverto akun koko on kasvanut ja pienillä akuilla ei enää tule malleja


Re: Autoilu

Lähetetty: 07 Helmi 2024, 22:06
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti: 03 Helmi 2024, 16:44

Sähköautojen hinnat sukeltaa. Miika Ylhäinen tubettaa sähköautoista...

Tämähän (video) olikin jo täällä. Näin 4000 euron auton vuosikuluihin tottuneena... alkaa tuntua halvalta polttisautoilu. Pakkohan se on jollain verolla kallistaa, että siitä suostutaan luopumaan...

Ps. Mitsuun tuli juuri 50tkm omassa ajossa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 07 Maalis 2024, 18:35
Kirjoittaja jori

Suomessa valitaan vuoden ekoauto. Tällä videolla Jani Ikävalko kertoo valinnasta, joksi tänä vuonna päätyi Skoda Scala G-TEC. Siinä on metaanilla käyvä pieni polttomoottori. Yhtään kertaa vuoden ekoauto titteliä ei ole mennyt sähköautolle. Selitys tälle löytyy tältä videolta. https://www.youtube.com/watch?v=erWXnwL78CU

Ekoauton kriteeristö.png

Videolla kritisoidaan sähköautojen elitistisyyttä, ylisuuria tehoja ja painoja, sekä ongelmia lämmityksen suhteen. Myös huollon ongelmiin paneudutaan kuluttajan näkökulmasta. Janin puheesta paistaa turhautuneisuus sähköautoskenen asiantuntemattomuuteen ja kaupalliselitistiseen kapeakatseisuuteen. Jos sietää hiukan katkeransuolaista asennetta, hyvää asiaa tulee roppakaupalla.

Jani Ikävalko korostaa turhan tehon aiheuttamaa haittaa auton ekologisen laadun suhteen. Suuri teho vaatii kauttaaltaan raskaamman voimalinjan. Suuremmat ja kantavammat pyörät ja muutenkin raskaamman rakenteen. Kuitenkaan suurta tehoa ei voi järkevästi hyödyntää liikenteessä.

Mielenkiintoinen tieto on, että pakettiautoissa käytetään samoja moottoreita kuin henkilöautoissa, vaikka kokonaispaino on jopa viisinkertainen. Tämä kertoo hienosti siitä, että ylimääräinen teho ei ole tarpeen, kun ammattilaisetkaan eivät sitä työkaluiltaan vaadi.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista analyysiä autotekniikan kehityssuunnista ja sen takana olevista motiiveista.
Videon alku on enempi henkilöhaastattelua. Varsinainen Ekoauton valinta alkaa puolentoista tunnin kohdalta.