Tälläinen siitä sitten tuli:
koska linkit kuolleet, lisäsin tämän ainoan löytyneen kuvan tähän alkuun. -jori
Penkki ei ole hyvä, tarkoitus on tehdä kokonaan uusi.
Seuraavaksi palikat irti ja jauhemaalaamoon!
Maalaria vaille valmis SWB
Maalaria vaille valmis SWB
No toi perssiinalusosa on hieman liian lyhyt ja vaatii taittoa ylemmäs. Ja vanha totuushan on, että kun tekee ekan, niin toiseen on huomattavasti parempia ideoita! Tuo on tehty 0,5mm alumiinilevystä ja vahvikkeet on 25mm aluputkea ja koko hoito lasikuidutettu. Uuden penkin konsepti tulee olemaan sama, muoto vaan hieman erinlainen ja huolellisempi kuidutus.
Ja jos uusi onnistuu, saapi siitä muotin hiilaripenkkiin!! Aaaah, Carbon!!!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Minustakin hienon ja kevyen näköinen, onko ihan ensimmäinen omatekemä? Mikä muuten on runkoputken koko? Näyttää hieman pienemmältä kuin näissä yleensä. Terästähän runko on, oletan? Minulla on lähes samanlaisessa SWB:ssa runkoputki 40x2 neliöputkea, varmaankin ylimitoitettu mutta eipähän notku.
Keskiövaihde näyttää puuttuvan. Minusta se on tuiki tarpeellinen nojakissa. No, megarange-pakka voi olla myös riittävä.
Juu, fillari on eka omatekele, tosin sunnittelu ja protojen teko alkoi jo vuonna -96! Runkoputki on 35mm ulkoa 0,6mm seinämällä. Sain putkea Tunturilta jokunen vuosi sitten, pitäis olla huippu terästä. Aika notku tuo on, ottaa silti tien tärinät mukavasti vastaan! Miten mahtaa kestää, kun laitetaan laukut ja retkikamat kyytiin, hieman arveluttaa.. Tietysti laminoimalla hieman hiilaria putken ympärille tulis jäykempi.
Toi voimansiirto tuntuu nyt ainakin riittävältä, 152mm kammet ja 44T ratas ja seiskapakka takana. Testiajeluilla ainakin välitykset riitti, vauhtiakin tuli mielestäni aika hyvin. Luulen, että riittää retkipyöräilyyn.
Seuraavaan runkoon kyllä tulee vahvempaa/jäykempää putkea. 26/26 High Touring bent on suunnitteilla...
-Janne
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Ikävä kyllä runko ei tule kestämään ko. putkella, oli se sitten miten lujaa terästä tahansa. Putkesi on sellaista mitä voisi käyttää timanttirunkoisessa pyörässä, mutta yksinään- ei pelitä! Kevein teräsputki minkä tälläiseen monoputkirunkoon uskaltaisin laittaa on 50x1 ja tällöin se pitää olla suurlujuus- tai cromoterästä. Ruukilla on putkia murtolujuuteen 1000 MPa (Form 1000) asti, pärjää hyvin cromo-putkelle mutta eri kokojen saatavuudesta en tiedä.
Toivottavasti keksit hyvän ja helpon keinon vahvistaa runkoa.
Juu, tuo putkihan on tarkoitettu timanttirunkoiseen, mun equillar Ebb Sinkula tehtiin tosta putkesta. Saattaapi olla, että runko menee uusiksi talven aikana...En ole ihan täysin tyytyväinen ohjauksen käyttäytymiseenkään, joten sitäkin voi parannella. Mistä muuten tota Sun mainitsemaa putke vois hommata? Alan tosiaan taipua ajatukseen rungon uudelleen tekemiseen.
Penkkiä aloin tänään väsäämään, tälläkertaan teen sen 2mm alulevystä ja lasikuidulla vahvistettuna.
-JTH
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Tuota runkoahan on vielä helppo vahvistaa. Hitsaa toinen putki ohjauslakeriputkesta vanhaan poljinkeskiöön, nykyisen runkoputken alapuolelle. Toinen putki samanlailla eteen päin. Jotenkin näin:
http://i96.photobucket.com/albums/l169/ ... ho/swb.jpg
Ohjauksen käyttäytymisen parantamiseen ei tarvi tehdä runkoon muutoksia. Jätön muuttamiseen riittää pelkkä etuhaarukan muokkaus. Jos pyörässäsi on muokkaamaton etuhaarukka, mutta ohjauksen kulma loivempi kuin pystypyörässä, niin aiheuttaa "haukkaamista" hitaassa nopeudessa. Lisäksi jos runko notkuu tai punoutuu kaarroksissa, tuo se ohjaukseen epävarmuutta.
Oletko aiemmin ajanut swb-nojakilla? Ohjaus tuntuma on erilainen kuin pystypyörässä, koska eturenkaalla on enempi massaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Hmm.. Tossa vois olla ideaa. Tosin nuo sun piirtämät viivat tekisi ohjauksesta "hieman" jäykän!
Laakeriputki on aika lyhyt alapuolelta...
Mielessä kävi, jos hitsaisi putken alapintaan 20x20mm profiilin jäykistämään.
Hiilikuidulla laminointi, jos vaan saa pysymään putkessa kiinni, voisi olla kevyt jäykistys vaihtoehto. Pitää kysellä noilta hiilikuitu-guruilta onnistuisko.
-JTH
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
JTH kirjoitti:...Mistä muuten tota Sun mainitsemaa putke vois hommata? ...
-JTH
Osuit ongelman ytimeen sillä rautaruukki ei tee suurlujuusputkia varastoon vaan ainoastaan tilauksesta. Kyselin sieltä joskus erään harvinaisen putken saatavuutta ja sanoivat että toimittavat kyllä jos joku tilaa pienimmän toimituserän ko. putkea. Eli jos hyvä tuuri käy niin isomman tilauksen "siivellä" voi saada yhdenkin kangen hankittua. Tämä oli tilanne jokunen vuosi takaperin.
http://www.ruukki.com
ja sieltä ohutseinäputket, asiakaspalvelusta löytyy lisätietoa.
Toinen vaihtoehto on kysellä terästukkureilta. Itse tilasin triken runkoputket onniselta firman kautta. Otin ihan peruskamaa 44,5 x1,5 koska pienen painonsäästön takia en viitsinyt alkaa jäljittää harvinaisempia kokoja. Koska väsymisenkesto on heikompi laitoin jäykkärit runko- ja ristiputken väliin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Tottakai jäykistää muttei välttämättä kaunista
Jos jäykkärit olis pyöreämuotoiset niin tulisi kenties siistimpi?
Laittaisin ne mielummin rungon alapuolelle niin istuinkorkeutta ei tarvitse nostaa. Rans V-rexissä on aika fiksun oloinen runko, chain stay (mikähän se on suomeksi?) jatkuu keskiöön asti. Alaputket voivat olla hennot koska niihin kohdistuu vain vetorasitusta.
http://www.ransbikes.com/VREX07.htm#
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Samoilla linjoilla Jarcon kans. Lisäksi tuo putki taipuu hieman kun sen kylkeen hitsataan. Toisaalta taas kiertojäykkyys tulenee noin suuremmaksi, kuin tapauksessa että laitetaan toinen putki hieman irti nykyisestä putkesta. Kannattaa myös tulpata hitsaamalla tuo vanha poljinkeskiö, siihen ja sen ympäristöön kohdistuu kai suurin rasitus?
Omissa nojakeissani on runkoputki yleensä 50x50x1.5mm sinkittyä teräsputkea. Lujuusluokitusta en tiedä, on ostettu ruukin henkilöstömyynnistä. Siellä ei ole lujuuksia esillä ja valikoimakin on mitä sattuu. Kilon suunnilleen saisi pyörän painosta pois, jos käyttäisi ohuempi seinäistä putkea. SWB:ssä kestäisi varmasti myös 45x45x1.5 putkikin, koska LWB:ssä putkeen kohdistuu suurempi rasitus.
Uskoisin että uuden markkinointinimen myötä(Rautaruukki ==>Ruukki) ovat markkinoinnissa "lähempänä asiakasta", eli nyt voisi noista Teräspalvelukeskusksista saadakkin pienempiä eriä putkea, jopa harvinaisempia kokoja ja/tai lujuuksia.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä tuo hitsaus onnistuu putkea taivuttamatta, ammattimieheltä ainakin. Kaveri joka tuon hitsasi kasaan teki tosin nelisen tuntia hommia, senverran ohkaista putkea oli. Juttelin eilen yhden hiilikuitua työstäneen kanssa ja taidan kokeilla kuituvahvistusta. Maanantaina puhelu Kevraan ja alan tosissaan selvittämään sitä CF-hommaa. Tulee ainakin paremman näköinen, kuin hitsatut vahvikkeet.
Uusi penkki on melkein valmis, painavampi siitä tulee kuin eka versiosta.
-JTH MCM #50
" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"