Tästä aiheesta tuli aloitettua jo tuolla RRF:n vuosikokouksen puolella:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=28&t=3392
Jatketaan nyt täällä rakentamispuolella.
Tällä trike-protolla on siis aikomus selvittää takaohjauksen toimivuutta tai toimimattomuutta kolmipyöräisessä nojapyörässä. Jos takaohjauksen saisi toimimaan kelvollisesti edes rataoloissa, niin sekin olisi jo kohtuullinen saavutus. Historia on täynnä epäonnistuneita takaohjauskokeiluita, joten ilmeisesti kuulun siihen ihmisryhmään, joka ei usko ennen kuin itse kokeilee .
Vuosikokouksessa projekti sai uutta nostetta, joten päätin jatkaa sitä nyt ja jättää mm. läskinojakin toteuttamisen myöhempään ajankohtaan. Vuodenvaihteessa oli sopivasti aikaa jatkaa rungon rakentelua, alla kuvia. Proton kanssa ei ole tavoitteena painon säästö, vaan takaohjauksen toimivuuden testaaminen. Aikamoinen ankkuri tuosta onkin tulossa, runkoputket on kokoa 40x40x1,5, ja detaljit sieltä massiivisesta päästä. Jorin suunnittelumetodi ei siis toteudu tämän proton kohdalla . Kevyemmät rakenteet sitten seuraavassa versiossa, jos takaohjaus toimii. Haaveissa siintää luonnollisesti katettu kulkupeli.
Miksi takaohjaus? Teoriassa mahdollisuus kapeaan kulkupeliin, kun etupyörät eivät käänny. Protoon tulee raideväliksi 500 mm. Jos ei riitä pystyssä pysymiseen, niin sitten levennetään. Akseliväli tällä hetkellä 1400 mm, on mahdollista lyhentää. Pitkän akselivälin tarkoituksena on rauhoittaa menoa, takaohjattu voi muuten olla turhan vikuri. Ja painopiste pitää saada alas, ettei heti kaadu.
Etuvetoisen voimansiirron saa yksinkertaiseksi ilman ylimääräisiä taittopyöriä. Ainakin aluksi protossa vetää vain toinen etupyörä. Vähän isommalla rakentamisella molemmat saisi vetäviksi, eli kummallekin oma vapaaratas (suuntalaakeri). Jää myöhemmin toteutettavaksi, jos tarvetta ilmenee.
Runko on nyt pääpiirteissään kasassa, seuraavaksi pitäisi sorvailla etuakseli ja siihen kiekkojen sekä rataspakan kiinnitykset yms. Tämän jälkeen penkin kiinnikkeet ja sitten haastavimman eli nestevälitteisen ohjauksen kimppuun. Toimii samalla ohjausiskunvaimentimena, eli estää nopeat liikkeet -> ei tietenkään hyvä ominaisuus tieliikenteessä, jos joutuu yhtäkkiä väistämään jotain. Radalla ei niin haittaa.