Sivu 2/4

Re: Cone Race

Lähetetty: 09 Maalis 2014, 20:56
Kirjoittaja Nojailija

No kele, yritän sitä tänne ladata mut ei onnaa


Re: Cone Race

Lähetetty: 09 Maalis 2014, 20:57
Kirjoittaja jviirret
Nojailija kirjoitti:

No kele, yritän sitä tänne ladata mut ei onnaa

ei varmaankaan, videotiedostot ovat liian isoja foorumeille. Se pitää laittaa ensin esim. youtubeen ja sitten linkki tänne.

Jukka


Re: Cone Race

Lähetetty: 09 Maalis 2014, 21:06
Kirjoittaja Nojailija

latasin sen videon juutuupiin:


Re: Cone Race

Lähetetty: 16 Maalis 2014, 22:32
Kirjoittaja Nojailija

etuvedon runko on kasassa. Olipa mielenkiintoinen säkitettävä, jotain uutta oppii aina... pieniin koloihin säkin, yms, materiaalien saaminen vaatti suunnittelua. Runko on taas tankin näköinen ja painoinen (2.7 kg), toivotaan että kestää (no pitäis, 5-8 kerrosta hiilaria tai aramidia, viimeiset 5 kerrosta säkitetty ja uunissa lopuksi uunissa kovetettu). eturatas tulee siis keskelle, siitä ensiketju isompaan reikään jossa on 9v vaihteet, siitä toisioketju alas emäputken vierestä. pyöreästä pienestä reiästä tupsahtaa ohaustanko. Polville ei ole paljon tilaa,vähän hirvittää leveys.

tein rungon osissa, ensi suora etuosa vaahtomuotin päälle (kuva), sitten jalkoväliosa kiinni ja geometria liimaten kohdalleen (kuva). tämä puolivalmisosa kestää jo säkitystä vääntymättä. Rungon ohuet osat ovat hunajakennoytimellä, paksut osat corecell vaahtoytimellä. viimeinen kerros on aramidi/hiilari hybridiä (kuva)


Re: Cone Race

Lähetetty: 16 Maalis 2014, 22:40
Kirjoittaja tm

Hieno valtavirrasta poikkeava konstruktio tulossa voimansiirtoon.
Tarvii lähiaikoina poiketa tsekkaamassa "omin silmin".


Re: Cone Race

Lähetetty: 16 Maalis 2014, 22:44
Kirjoittaja Nojailija
tm kirjoitti:

Hieno valtavirrasta poikkeava konstruktio tulossa voimansiirtoon.
Tarvii lähiaikoina poiketa tsekkaamassa "omin silmin".

No mikä ettei, tervetuloa! etuvedon geometriaa voi vielä haarukalla+välirattailla tuunata. pieni apu tuskin haittaa.


Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 20:24
Kirjoittaja Nojailija

Kesä ja kisat on ohi, nyt ehtii taas rakentelemaan, Cone race on pari pykälää lähempänä valmista ja ensimmäinen ajokokeilu on takana. Muutamia kymmeniä metrejä poljin ja todettiin että satula taipui poljettaessa takapyörään kiinni, toimien tehokkaana jarruna. Siinä seuraava rakennuskohde, pitäisi kammet päästä todella testaamaan.

Etuvedon Tuunaus vei yllättävän paljon aikaa, vihdoinkin geometriat ja ketjulinjat tuntuisivat olevan kohdallaan. Vaihteita on 4x7, näillä pärjää jo kisakäytössä. Taidan vaihtaa eteen vain yhden rattaan ja tyytyä lopulta noin 6x7 vaihteeseen.

Pysähtyminen onnistui laskeutumisteline-vipusysteemillä. Mustalla vivulla ohjaustangon vieressä painetaan alas/nostetaan laskeutumistelineet. Lukkiutuminen paikalleen ja peittoluukut on vielä hakusessa, jonkinlainen hiilikuitulehtijousisäppi sinne tulee. Ylä/alakopan sauman parantamisessa ja pyörien suojaamisessa vierähtänee muutama tovi.

Paino lähentelee klassista kahtakymmentä kiloa. Sillä pärjää Nokian radalla mutta ei ehkä ihan mäkisessä maastossa. Uups mainitsinko Nokian radan :lol: olishan se vihdoinkin kiva olla edes nopein Teroista :mrgreen:


Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 21:02
Kirjoittaja PW

Nuo jo ekalla sivulla olleet kammet kiinnostaa, tai niiden tekotapa kun täällä muut painiskelee kampien lyhentämis ongelmien kanssa. Onko nuo kokonaan ite rakennettu? Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

Petri


Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 21:11
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

:lol: Etkö muista että olet itsekkin tehnyt kammet polkimineen itse?

Kuva

Jukka


Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 21:33
Kirjoittaja Nojailija
PW kirjoitti:

Nuo jo ekalla sivulla olleet kammet kiinnostaa, tai niiden tekotapa kun täällä muut painiskelee kampien lyhentämis ongelmien kanssa. Onko nuo kokonaan ite rakennettu? Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

Petri

kammet on romikselta ostetusta paloista, lienee jotain suulakepuristettua ja takuulla ei niin kovaa materiaalia kuin tavalliset markettikammet. Hitsaaja oli puoliammattilainen mutta kunnon alumiinin hitsauslaitetta ei ollut, joten hitsattiin IKH:n alumiinipuikolla, vaati virtaa noin 200A. hitsi meni noin puolen sentin syvyyteen, sen kestävyydestä ei ole mitään tietoa vielä, aika näyttää. :D


Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 21:52
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

:lol: Etkö muista että olet itsekkin tehnyt kammet polkimineen itse?

Kuva

Jukka

Niin, joskus käyny mielessä ett vois kokeilla tehdä tuosta materiaalista kammet - laakerit keskellä. Ei mitkään kevyet mutt pituuden sais haluamakseen.

Petri


Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 22:39
Kirjoittaja Pastori
P1011384-picsay.JPG
P1011384-picsay.JPG (66.84 KiB) Katsottu 6329 kertaa

Re: Cone Race

Lähetetty: 25 Elo 2014, 23:02
Kirjoittaja Syväri

Monesti pyörinyt mielessä että miksei tollasta etuvetoa oo tehty streamlineriin :D mutta nyt on :P Aika korkealle nousee kaikki kilkkeet, ei uskois että mahtuu kopan alle..


Re: Cone Race

Lähetetty: 31 Elo 2014, 20:26
Kirjoittaja Nojailija

Cone race on taas pari modausta lähempä kayttäkelpoista pyörää. laskeutumistelineen säppi oli lopulta helppo, on vain hiilikuitujousi jonka päässä mutteri lukitsee telineet. ongelma on vaan että tarvitsin kaksi, molemille puolille omansa ja molemmat täytyy vapauttaa jotta telineet saa sisälle... nyt tarvitsen lukituksen vapautumismekanismin, mahdollisesti vaijeriviritys. tai sitten vapautan molemmat säpit erikseen lähdössä, puoli kerrallaan. teline toimi, joskin lähtö oli vaappuvaa.

eturunko ja satula ovat nyt kunnolla kiinni joten värkillä pystyi ajamaan. kymmenen kilometrin koeajo ei hajottanut mitään mutta ketjut hyppäsivät paikalta pari kertaa, tarvinnen muutaman ketjunohjariputken. positiivista oli etuvedon tominta, kävelyvauhdista viiteenkymppiin pystyi helposti ajamaan kuoppaisella pyörätiellä, polkemisvoimat eivät välityneet ohjaukseen, kääntösäde riitti sellaisenaan ja oli yllätävän hiljainen ketjujen puolesta. vain sirinää, ei rätinää. Oikea kantapää osuu alemman vaihteen ketjunkiristimeen isoilla vaihteilla, onneksi on tilaa siirtää vaihtajaa/vaihtaa lyhempään maantieversioon

Kammet huolestuttavat, niissä on pientä klappia akselin ja laakerin välissä. laakerilukiteella yritän pärjätä. veikkaan että 40mm akseli ei ole täysin pyöreä koska se ei ole sorvattu vaan tod.näk. suulakepuristettu. jos välys kasvaa joudun tekemään kammet tukevammasta materiaalista.


Re: Cone Race

Lähetetty: 16 Marras 2014, 18:09
Kirjoittaja Nojailija

Cone Racea voinee kutsua Ikuisuusprojektiksi mutta kyllä se etenee. :lol:

Vaihteita on tuunattu. Keskivaihtaja on modattu sh maantievaihtaja, ketjun kiristin on nyt nostettu eturungon sisään, ei ollut kunnolla tilaa riittävän laaja-alaiselle ketun kiristämiseen rungon ja etupyörän välissä. Nyt sujuu noin 30 lenkin kiristys. Tosioketju pomppaili paikoiltaan helposti erityisesti taaksepäinpolkemisella, asia hoitui näppärästi sh Zee alamäkipyörän vaihtajalla. Oli itselleni ensimmäin tutustuminen näihin suh.uusiin vaihtajamalleihin missä on ”kytkin” ketjun kiristimessä (kytkimen saa muuten pois päältä vivusta). Kiristin siis vetää taaksepäin mutta ei kierry eteenpäin. Hyvin toimii eikä pompi enää paikaltaan, Zee saattaa aikanaan löytää tiensä muihinkin rakennelmiini, nojakeissa kun ketju tuppaa pomppimaan runtatessa. Vaihteita on 2x5x7 eli 70.... riittänee. Etuvaihtaja = käsi, 34 edessä arkiajoon, mikäli sellaista tälle pyörälle tulee, ja 52 maantielle/Nokialle.

Laskeutumistelineen lukitus on uusittu. Alumiiniputket liukuvat ylös, lukittuvat paikalleen ”V”-jarru tyypisiin hakoihin (kuvat) v-jarrusäpit avataan jarrukahvalla. Tämä systeemi toimii mutta lukituksen akselin paikkaa täytyy muuttaa Al-putkien toiselle puolelle. Nyt paine työntää hakoja auki, toiselle puolelle siirtämisen jälkeen kiinni. Perusinsinööritrigonometriaa, mutta olis hyvä jos tällaiset tajuaisi heti ennenkun rakentaa, nyt pääsee uusia säppejä hitsailemaan. Pyörään voi jo astua sisään, lähteä, ajaa hiljaa tai pysähtyä laskeutumistelineiden avulla, mutta noin kerran kymmenestä säpit aukevat.

Toivottavasti pian pääsen kopan kimppuun, etupyörää peittämään ja ylä/ala osaa sovittamaan. Eiköhän pyörä Nokialla nähdä. Vuodesta en vielä tiedä.