Sivu 3/4

Re: Cone Race

Lähetetty: 24 Joulu 2014, 12:41
Kirjoittaja Nojailija

Päivittelyä taas.

Tein paremman lukitussysteemin laskeutumistelineille. Se on erään lainen V-jarru tyylinen säppi. Vieterit vetää säpin lukitusasentoon, vaijerilla/jarrukahvalla auki. Vieterit myös puristavat säpit ylä-asennossa alumiiniputkia vasten lukiten telineen ylä-asentoon. Tuntuu että tämä on nyt se versio mitä ei enää tarvi modata paljonkaan. kuuluisat viimeiset sanat tällä foorumilla.

Siirryin etulokarin tekoon. Pyörään täytyy saada suht.hyvä lokari, kostealla säällä on muuten etukoppa täynnä roisketta. Naarasmuotti on viidenminuutin mallia, 20” rengas päällystettynä putkeneristellä ja kelmulla (kuva). Siihen tein hiilarista ja aramidista päälle valun (kuva). Muottipaketin avasin rälläkällä. Idea oli että kokeilen onko tästä urosmuotiksi, jos ei niin olisin uhrannut urosmuotin ja tehnyt siitä itse lokarin. Muotti painaa 290g joten olisi ollut aika painava.

Lokarin tein muotin sisään sisäkumilla muottia vasten puristaen, yksi 17cm hiilarinauha ja keskellä 7 cm soiro 2mm nomex-hunajakennoa. Hiilarin kostutin epoksilla noin 50:50 epoksi/hiilarisuhteeseen, taivutin sen nomexisoiron päälle, kelmua päälle ja muottiin sisälle (kuvat). Muotti kiinni teipillä ja painetta sisään... ja muotti 60C lämpöön. Ja sisäkumi puhkesi muutaman minuutin jälkeen... onneksi ehti puristaa lokarin riittävän hyvään muotoon. Lokari painaa 45g ja on paljon jäykempi kuin vastaavan muovinen. Harjoitelulla ja paremmalla sisäkumilla/paineella voisin saada kymmenisen grammaa pois jäykkyyttä menettämättä. Saattapi olla seuraava rakennuskohde ”SL” nojakki, mallia ja aikataulua en ole päättänyt :mrgreen: .

Jos kiinnostaa niin Cone Race on esillä RRF:n vuosikokouksessa lauantaina 27.


Re: Cone Race

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 20:26
Kirjoittaja Nojailija

värkki on sen verran valmis että oli aika ensimmäisen koeajon, koko koppa kiinni. kuvatodistee ohessa. maassakin käytiin pari kertaa. autoapumies ajoi takana jotta kukaan ei ajaisi päälle.

sanotaanko näin; ilman yläkoppaa helposti ajettavissa, koppa kiinni hyvin vaikea :oops: ... yläkroppa puristuu paikalleen ja tasapainoilu on vaikeaa. laskeutumistelineet toimivat jotenkuten... no ehkä nokialla saatan jo ajaa. teille ei ole vielä asiaa, yläkopan kanssa pysähtyminen ja lähteminen on vaikeaa ja vaatii selvästikin harjoittelua. kyllä se tästä vielä... ehkä...


Re: Cone Race

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 20:32
Kirjoittaja Nojanalle

Kukaan ei ole mestari syntyessään. Kuvat kertoo hyvin siittä , kuinka itse tän harrastuksen ajamisen aloitin. Nokialle on viellä pitkä matka , ehtii kyllä harjotella. Että ei muut kui kilometrejä lisää. Tuo turva auto on hyvä , tässä tapauksessa


Re: Cone Race

Lähetetty: 14 Huhti 2015, 20:03
Kirjoittaja Nojailija

Tein sitten uuden säppi/laukaisumekanismin laskutelineille. se on vaijerilla aktivoituva "liipaisin" ja jouset vetävät laskeutumistelineet sisään. pysähtyminen kädellä vivusta kuten aiemminkin. nyt voin lähteä painamalla vain jarruvivusta, molemmat kädet koko ajan ohjaustangossa, aiemmin oli vain yksi käsi tangossa ja toinen vivussa. toivotaan että lähtö ja pysähtyminen on hieman hallitumpaa. ei kun harjoittelemaan.

periaatteessa pyörä on nokiavalmis, mutta viiemistelyä, hiontaa, pakkelointia ja pientä tuunausta riittänee koko kesäksi :mrgreen:


Re: Cone Race

Lähetetty: 22 Huhti 2015, 14:58
Kirjoittaja PW

Ranskan foorumilla rakenneltu streamlineria kans, ehkä vähän samalla idealla - osin tieliikennekäyttöön? Mutta aika fakiiri jos ajelle noin ett kädellä hoitaa tuon "laskeutumis-" ja lähtötilanteet :shock:
http://velorizontal.bbfr.net/t19066p315 ... treamliner

img_2311.jpg

Re: Cone Race

Lähetetty: 22 Huhti 2015, 15:02
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mutta aika fakiiri jos ajelle noin ett kädellä hoitaa tuon "laskeutumis-" ja lähtötilanteet :shock:

Perus kauraa pythonauteille ;) Mut tarkkana pitää olla että vauhti on riittävän hidas ennen kuin lyö kinttaat tiehen. Yhdesti venähdytin Pythonillakin olkapään kun vauhtia oli liikaa kun otin kädellä kallistusta vastaan.

Jukka


Re: Cone Race

Lähetetty: 22 Huhti 2015, 22:51
Kirjoittaja tm
Nojailija kirjoitti:

Tein sitten uuden säppi/laukaisumekanismin laskutelineille...

Jäänyt kommentoimatta: mekanismit sen kuin paranee. Toiminta kuulostaa lupaavalta, startti helpottunut.
Elokuussa näemme siis Nokialla entistä ehomman Coneen.


Re: Cone Race

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 08:44
Kirjoittaja vaaka

Käsillä tukemisessa auttaa, jos kämmenen puolella on hanskassa metallia. Ei tarvitse tiputtaa vauhtia niin paljon suojatakseen hanskaa ja pystyäkseen välttämään töksähdyksiä hanskan kitkasta maahan. En ole löytänyt valmista tuotetta vielä. En ole paljon etsinytkään. Olen nähnyt tubessa sellaiset. Huoletta kuski kaarteli kovissa vauhdeissa jyrkissä kallistuksissa käsi asfaltilla liukuen.


Re: Cone Race

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 11:07
Kirjoittaja jooseha

Tuo hanska-asia on oikeastaan offtopikkia, koska Conessa on apurattaat :)
Ei niillä hanskoilla maata kannata raapia kuin ajamaan opetellessa. Lähtee vauhti pois ja kuluvat :( Pythonilla ajo onnistuu aivan mainiosti ilman hanskojakin. Kädet maahan vasta, kun on pysäyttänyt ;)


Re: Cone Race

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 12:06
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Tuo hanska-asia on oikeastaan offtopikkia, koska Conessa on apurattaat :)
Ei niillä hanskoilla maata kannata raapia kuin ajamaan opetellessa. Lähtee vauhti pois ja kuluvat :( Pythonilla ajo onnistuu aivan mainiosti ilman hanskojakin. Kädet maahan vasta, kun on pysäyttänyt ;)

Miun syy, hanska keskustelu - kun laitoin ranskiksen kuvan :oops:
Mutt onhan se ny hankalampi koppa päällä pysähtyy ku matalalla avopyörällä, kumminkin.


Re: Cone Race

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 15:02
Kirjoittaja vaaka

Sen tubevideon perusteella kitkakerroin metallin ja asfaltin välillä on mrkityksetön, kun jäbä paahtoi hulluilla vauhdeilla pimeisiin mutkiin epäturvallisen syvillä kallistuskulmilla. Siis niin syvillä, ettei olisi välttämättä pysynyt pyörä pystyssä ilman käden apua. Ei ihme, että perä irtosi ja mies kaatui asfaltilla olevaan ohueen hiekkakerrokseen osuttuaan mutkasta ulos tullessa :-( Kisa oli kyseessä ja autoja organisaation puolesta oli mukana, mutta jos en väärin muista tuli silti autoja vastaan! Topiikinmukaiseksihan tämän hanskahomman voi mieltää, jos pitää suojahanskaa varajärjestelmänä, eikä pääasiallisena systeemiä, kuten ranskalaisessa laitteessa. Jos sillä kaatuu käsi ulkona -giljotiini? Sitten ei voi kyllä sanoa vive le France kai?


Re: Cone Race

Lähetetty: 29 Kesä 2015, 21:42
Kirjoittaja Nojailija

Sain muutaman päivän aikaa muokata Cone Racea; toukokuun lopun lyhyt koeajo Nokialla paljasti monia ongelmia. Lähipäivinä teen uuden testin velodromilla.

Nostin pääkopaa 5cm. Näin saan pään paljon pystympään ja luonnolisempaan asentoon, Nokian kokeissa kun en oikein nähnyt mitään, jouduin tiirailemaan pää taka kenossa nenänvartta pitkin ja niskatuki pompotti päätä. Sahasin suoran kopan yläosan poikki ja laminoin 5 cm lisää kuitua levyä vasten (kuva).

Levitin etuhaarukkaa 3 millä (kuva), poltetun kumin haju selvisi etupyöräksi joka polkiessa osui haarukkaan. Ennekuin kysytte, nyt se haarukka on hitsattu paremmin ja molemmilta puolilta.

Muutin polkemisasentoa: siirsin rungon etuosaa 20 mm ylemmäksi ja kauemmaksi nokasta, klossi jalan keskeltä päkiän alle. Nämä ovat isoja muutoksia kun ympäröivä koppa on hyvin pieneksi suunniteltu. Taustaa muunnokselle oli oma havaintoni että en oikein saa tehoja ylös ja Wackyn huomio että poljin ”nilkat suorina” koko ajan. Toivotaan että enemmän totutun oloinen asento auttaa tehoa yös. Jouduin myös tekemään tilaa kantapäille, se vaati kopat (kuvat).

Polville sain muutaman millin lisätilaa kun poistin hunajakennoa (kuva)

Koppien väliin tein hiilikuitutapi jotka sujahtavat alumiiniputkeen ja lukitsevat kopat toisiinsa nähden oikeaan asentoon (kuva)

Tuulilasi on hieman loivemmassa kulmassa ja kauempana kasvoista (kuva).

Ensiöketjun alarulla on siiretty lähemmäksi keskiöratasta, nyt ei tipu ketjut kun polkee taaksepäin.

Pienensin etupyörän aukkoa, noin +- 3cm mahtuu pyörä kääntymään, riittää Nokialle (kuva).

Kyllä se tästä vielä valmistuu, mutta harjoittelemaan en ole ehtinyt kunnolla. Täytyy siis pyörä saada nopeaksi.


Re: Cone Race

Lähetetty: 29 Kesä 2015, 21:52
Kirjoittaja jviirret

Tuo viimenen kuva on niinku jostakin kauhuelokuvasta :shock: Veri vaan tursuaa lasin raosta...

Jukka


Re: Cone Race

Lähetetty: 29 Kesä 2015, 22:03
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:

Tuo viimenen kuva on niinku jostakin kauhuelokuvasta :shock: Veri vaan tursuaa lasin raosta...

Jukka

Repesin :mrgreen:


Re: Cone Race

Lähetetty: 29 Kesä 2015, 22:47
Kirjoittaja jori

Hyvin lentokonemainen profiili. Minusta paremman näköinen nyt, kun pääkoppa on ylempänä.

Eturenkaan aukko on vielä liian ylhäällä ja siksi suuri. Kun rupeat aerodynamiikkaa parantamaan, kannattaa etupyörälle tehdä alas päin paise ja siirtää renkaan aukko paiseen pohjaan alemmas, jolloin se pienenee huomattavasti ja pienentää ilmanvastusta.

Helpoin mahdollisuus on etupyörän mukana kääntyvä tulppalevy, joka sulkee ylimääräisen aukon. Tai ehkäpä molemmat. Erillinen kate etupyörälle, joka kääntyy kiekon mukana ja sulkee kääntymisen vaatiman tiimalasin muotoisen aukon yläpinnallaan ja alapinnallaan vaatii vain pienen i-aukon. X -> I
Kuva

Pyöräaukkojen sulkeminen on tärkeää, sillä kiekot puhaltavat ilmaa ja tuo ilma pilaa ulos puhaltuessaan ohi virtaavan ilman tasaisen virtauksen.