Sivu 1/1
seatti on pas
Lähetetty: 12 Tammi 2014, 21:36
Kirjoittaja PW
ka auto, ainakin vaimon mielestä 
Ovet eli lukot on siinä aika kettumaiset talvella. Nytkin kun pakastui alkovat taas kettuilla.
Välillä ei pääse sisään, välillä ei ulos, välillä ei ovi pysykiinni. Monesti pääsee sisään mutt ei ulos ennenku on lämmöt täysillä ajanu 10 km, ilmeisesti paikat sulaa. Lyhkäsillä matkoilla ei oikeen meinaa hermot kestää.
Netissä on ohjeita tuon korjaamiseksi, jousi laitettiin sinne joku vuosi sitten ohjeen mukaan ja voi olla ett vähän aikaa pelaskin. Onko hyviä konsteja ?
Petri
Re: seatti on pas
Lähetetty: 12 Tammi 2014, 21:46
Kirjoittaja Pastori
Mä en pidä enää ovia lukossa. Aukee hyvin. Kuka tommoisen paskan variksen veis?
Re: seatti on pas
Lähetetty: 12 Tammi 2014, 22:35
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:Mä en pidä enää ovia lukossa. Aukee hyvin. Kuka tommoisen paskan variksen veis?
Ei meilläkään ovet oo lukossa mutt ne ei silti aukee jos niitä ei huvita 
Petri
Re: seatti on pas
Lähetetty: 12 Tammi 2014, 22:44
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Mä en pidä enää ovia lukossa. Aukee hyvin. Kuka tommoisen paskan variksen veis?
Tuo helpottaa osaltaan, ei kuitenkaan estä oven säppimekanismin jämähtämistä. Kyse on kai siitä, että vähänkin pakkasessa jäykistynyt avausvipu lipsahtaa kahvan kynnen ohi, eikä ovi aukea.
Perusohje, joka sopii kaikille:
Jos yhdenkin oven saat auki, vie auto jonnekin sulamaan ja kuivumaan. Markettien parkkihallit ovat ihan passeleita. Kun systeemit alkaa taas liikkua, a) suihki silikoniöljyä lukkoon oven säppimekanismiin ja pyyhi yli valuvalla öljyllä rättiin imeytettynä kaikkien ovien tiivisteet. Jos et saa autoa lämpimään sulamaan ja kuivumaan, täytyy laittaa lämpöpuhallin ensin lämmittämään auto sisältä lämpimäksi ja kuivaksi. Vie kyllä monta tuntia, mutta kannattaa tehdä. Täytyy vain valita sellainen päivä, kun ei sada lunta, jotta voi pitää ikkunoita raollaan, jotta vesihöyry pääsee ulos. Kun auto on lämmin ja kuiva siirry kohtaan a). 
Ovien alareunassa olevat vesireiät kannattaa sorkkia jollain tikulla auki, jotta oven sisään valunut vesi pääsee ulos ja oven sisäosat kuivumaan. Minä tekisin vanhaan autoon lisäksi kunnon reiät ja vielä sisäverhoilun puolelle hiustenkuivaimelle sopivan reiän, josta sitten hönkisin ongelmat pois, kun niitä ilmenee. Tekeehän ne jotkut kaiuttimenkin takia reikiä oviinsa. Motonetistä saa niitä lovisahoja. Valitsee vain sellaisen, jonka tekemään reikään sopii suoraan joku putkitulppa tai joku.
Seatin omistajien oma ohje, jonka varmaan oletkin jo löytänyt:
http://seatclubfinland.com/filet/matti_ ... usopas.pdf
Re: seatti on pas
Lähetetty: 12 Tammi 2014, 22:58
Kirjoittaja PW
Joo tuo puhaltimen reikä on käyny mielessä ja Seatin ohjeet on löytyny.
Ovien logiikka on aivan ihmeellinen. Yleensä ovi aukeaa ulkokahvasta mutta jos tarttee heti tulla ulos ovi ei enää aukea ulkoa eikä sisältä en voi käsittää miksi noin ?
Petri
Re: seatti on pas
Lähetetty: 13 Tammi 2014, 07:36
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Täytyy vain valita sellainen päivä, kun ei sada lunta, jotta voi pitää ikkunoita raollaan, jotta vesihöyry pääsee ulos.
Tätä ei moni tajuakkaan. Käytetään sisätilalämppäriä, mutta pidetään ikkunat kiinni. Lattioilla oleva lumi sulaa ja höyrystyy. Kun ilmankosteus auton sisällä nousee tiivistyy se vedeksi kylmille pinnoille, myös ovipelteihin ja sitäkautta kaikkiin mekanismeihin. Ilmiön seuraukset näkyy siinä, että liki kaikissa suomalaisissa autoissa oikea etuovi on ruosteisin. Sisätilalämppäri on monesti vänkärin jalkotilassa, joten sen oven kohdalla lämpötilaerot ovat suurimmat...
Jukka
Re: seatti on pas
Lähetetty: 13 Tammi 2014, 10:08
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Tätä ei moni tajuakkaan. Käytetään sisätilalämppäriä, mutta pidetään ikkunat kiinni. Lattioilla oleva lumi sulaa ja höyrystyy. Kun ilmankosteus auton sisällä nousee tiivistyy se vedeksi kylmille pinnoille, myös ovipelteihin ja sitäkautta kaikkiin mekanismeihin. Ilmiön seuraukset näkyy siinä, että liki kaikissa suomalaisissa autoissa oikea etuovi on ruosteisin. Sisätilalämppäri on monesti vänkärin jalkotilassa, joten sen oven kohdalla lämpötilaerot ovat suurimmat...
Tämä on niin totta. Kun muutin pois rivarista asumaan Hiukkavaaraan otin siellä kaksi vierekkäistä tolppapaikkaa jotta sain itse hallinoida miten tolppaa käytän, siinä kun oli vain 6A:n sulake. Molemmissa autoissa oli lohko- ja sisälämppäri ja vain yhtä kerrallaan pidettiin tolpassa, niihin ajettiin sähköä ulkolämpötilan mukaan pulssittamalla. Etupäässä lähtövalmiina oli jenkkivani...
Yhden kerran jouduin vanista kuumavesipussilla sulattamaan takaoven jotta saisin edes avaimella sen auki kun keskuslukitus oli jäätynyt. Oven sisäpuoli oli ihan kuurassa. Samoin etuovien sähköiset lasinnostajat juonitteli. Sitten kun omakotitalo valmistui ja aloin katiskaa korjaamaan selvisi että liukuoven pohja on täysin ruosteessa ja takaovien pohjat samoin huonolla hapella. Kaikki tämä noin kolmen talven käytännössä jatkuvalla sisätilojen lämmittämisellä, OK:ssa värkki vietti vapaa-aikansa 16-asteisessa tallissa.
Tuon vehkeen ongelma on aina ollut huono poistoilmanvaihto. Jos sitä tuolla tavalla pitäisi roikassa ulkona niin katolle kannattaisi laittaa semmonen Hiace- ja Transit-takseista tuttu ilmanvaihtoluukku ja pitää sitä talvella vähintäänkin raollaan.
Mitä tulee noihin ilmarakoihin tms niin lopulta paras ratkaisu olisi sama kuin millä taloja eristetään. Toimiva höyrynsulku lämpimälle puolelle (=ovi on täysin ilmatiivis) ja sen ulkopuolelle lämpöeristys josta jää ilmarako sitten ulkopeltiin. Vähän vaikea ja kallis (uuteen) tehdä...
Esimerkiksi "Baron Cruiser" matkailuvaneja tehtiin niin että sisäpinnat verhoiltiin (yleensä vanerilla) ja sen taakse painettiin uretaanivaahto ulkopeltiä vasten. En ole nähnyt yhtään ruosteetonta baroonia... vaikka niihin tehtiin pykälät täyttävät ilmanvaihdot kun kaasulaitteetkin tuli sisälle.