mhelander kirjoitti:Mua vähän huolettaa että käden taitoa vaativat ammatit ei ole nuorten suosiossa ja siten ymmärrys mitä vaatii tehdä oikeita objekteja hämärtyy. Onhan se kivaa että tietokoneilla suunnitellaan malleja ja tulostetaan niitä sitten ulos, kun ei tekijällä ole oikeesti kovin paljoa näkemystä mitä noiden tekemiseen liittyy.
Mä taas olen ymmärtänyt, että nykyään kätten taitoa vaativat ammatit on suosiossa, tai ainakin silloin kun pääsin peruskoulusta niin juuri kukaan ei halunnut raksalinjalle ja nyt siellä on käsittääkseni aika korkeat keskiarvorajat, että pääsee sisään, tai näin ainakin muistelen lukeneeni. Se on kyllä hyvä suuntaus... Mutta siellä töissä on yksi asia mikä liian usein meinaa olla hakusessa eli asenne
enkä nyt puhuis pelkästään nuorista 
Sitten kun VR saa kilpailijan niin mä luulen, että perinteiset pitkän linjan rekkamiehet vähenee ja kuljetuksia siirtyy kiskoille mikä mun mielestä on ihan terve suuntaus. Jotenkin käsittämättömältä tuntuu, että esim. pohjoisen Suomen ruokahuolto on pelkästään kumipyörien varassa eli tyyliin runkolinja Helsinki - Oulu menee rekalla kun sama setti menisi ainakin maallikon järjellä junalla taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin, tai löpö ei maksa vielä tarpeeksi, 2,5€/l olisi hyvä niin ruvettaisi miettimään vaihtoehtoja
Ruotsissa näin useamman junan joka oli täynnä kontteja jotka saa tyyliin minuutissa nyppästyä rekan tai kuorma-auton päälle ja matka voi jatkua asiakkaan pihaan mihin ei mene kiskoja... Kylmäkoneista päätellen paljolti elintarvikkeita.
Samoin aika paljon on tehtaita mihin menisi kiskot mutta VR:ää ei kiinnosta nappikauppa eli kuljetuksista ei saa edes tarjouksia kun ei kiinnosta. Jakokuskin työ on taas vähän vaikeammin automatisoitavissa ja ylipäätään siinä ajaminen on toissijaista ja tavaran kanssa puljaus vie pääosan ajassa, vaikka itsellä esim. tämä päivä oli 370 km/14,5h niin loppujen lopuksi vähemmän siinä käytti aikaa ajamiseen... Aika harva koulusta tuleva kuski muutes tajuaa tulleensa asiakaspalveluammattiin
tai ainakaan niistä jotka on mun mukana ollut.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.