Sivu 1/2
kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 09:42
Kirjoittaja KPS
En tiedä onko tollasia aikasemmin täällä näkynyt?
Ekassa "nestevälitteinen":
http://forums.hydraulicspneumatics.com/ ... 8731011313
ja tokassa ketjuvälitteinen:
http://www.velomobilforum.de/forum/albu ... ntid=39110
Linkki edellyttänee rekisteröintiä, tuossa yksi printscreenillä otettu kuva
KPS
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 11:12
Kirjoittaja Pastori
Ei oo vielä meillä tehty. Puhuttu vasta
Kuudeeta kateltiin kesällä josko siitä tekis 2 vetoisen.
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 11:49
Kirjoittaja PW
Onko tuo ketjuvetosen runko sen verran ohut ett siihen mahtuu 2 rissaa? Vähän ahaspaikka yhellekin.
Petri
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 12:56
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Onko tuo ketjuvetosen runko sen verran ohut ett siihen mahtuu 2 rissaa? Vähän ahaspaikka yhellekin.
Saattaa vaatia miehisemmän kuskin ja ehkä enemmän Q-arvoa kampisarjalta. Tuossa justiin kävin sunnuntaina sitten kesäkuun ajamassa lowracerilla ja jos siinä olis noinkin leveä ketjujärjestely niin mun polvet ottais itteensä liian leveän ajoasennon.
Muuten ihan mielenkiintoinen ratkaisu. Etenkin jos tuon takavedon voisi kytkeä kovempivauhtisessa menossa vapaalle. Konstruktio näyttää asialliselta ja kohtuulliselta tehdä mutta painoa sillä lienee reippaasti enemmän kuin mitä kahdesta takanavasta vaihteistoineen ja ketjuineen tulee.
Innolla odotan että joku tekee ja ehtisi testaamaan talven liukkailla. Mitä niihin tulee niin aivan minimaalisen vähän suti lowracerin takapyörä tuolla lenkillä vaikka sillä painoa on vain 38% / 31 kg ja alla Schwalbe City Cruiser 28-622 gumes. Samoin edes Furious Fred 50-622 slikseillä ei takavetonen (62% / 56 kg) maasturi sutinut ja pidon puutteesta ei eteneminen jäänyt kiinni kuin korkeintaan alkutalvesta kun metsässä ajelin Contin 37-622 kitkarengas takana.
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 14:05
Kirjoittaja Nojanalle
Tossa on se hyvä että voi vaikuttaa mikä pyörä on se vetävä. Jos toisen vetävän laittaa pykälää kevyenmälle , niin se ei ole verossa mukana . 
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 14:23
Kirjoittaja PW
Olisko 2vedost hyötyy muussa ku hiekkatiel tai maastossa. ?
Petri
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 14:26
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Olisko 2vedost hyötyy muussa ku hiekkatiel tai maastossa. ?
Petri
Jos vetää pyörällä vaikka purjeveneen vedestä trailerille?
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 15:13
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Olisko 2vedost hyötyy muussa ku hiekkatiel tai maastossa. ?
Petri
Jos vetää pyörällä vaikka purjeveneen vedestä trailerille?
ja voi elvistellä 
Petri
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 15:28
Kirjoittaja KPS
talvella vois olla ihan asiaa ..... jopa joka nurkasta raapiva nuijapää tai delta.
KPS
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 15:57
Kirjoittaja jviirret
Mun mielestä vetopito on murheista pienin talviajossa. Lähinnä se loppui joskus peilijäällä, mutta ei silloinkaan nastarenkaalla. Sama varmaan hiekalla?
Jukka
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 16:42
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Mun mielestä vetopito on murheista pienin talviajossa. Lähinnä se loppui joskus peilijäällä, mutta ei silloinkaan nastarenkaalla. Sama varmaan hiekalla?
Vetopidon suhteen voi tulla ongelmaa talvellakin kun tarpeeksi paksussa hangessa ajaa. Epäilisin myös että kun pidon rajoilla vedätetään alkaa ohjattavuus olla seuraava ongelma jos molemmat päät vetää, kuten etuvetosissa autoissa sutiessa jolloin monasti on kabiini täynnä käsiä että reitillä pysytään.
Jostakin syystä ei ole montakaan etuvetosta maastonojakkia liikenteessä, arvatenkin tästä(kin) syystä.
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 17:08
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:Mun mielestä vetopito on murheista pienin talviajossa. Lähinnä se loppui joskus peilijäällä, mutta ei silloinkaan nastarenkaalla. Sama varmaan hiekalla?
Jukka
Kyllä se pito loppuu välillä mäkisessä maastossa, tosin rengasvalinnalla voi paljon asiaan vaikuttaa. Pehmeys on pahinta myrkkyä...
KPS kirjoitti:talvella vois olla ihan asiaa ..... jopa joka nurkasta raapiva nuijapää tai delta.
KPS
Hasella on tuommoinen laitos, eturengas raapii sähkön voimalla.
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 22 Tammi 2014, 20:04
Kirjoittaja irakas
terppa kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mun mielestä vetopito on murheista pienin talviajossa. Lähinnä se loppui joskus peilijäällä, mutta ei silloinkaan nastarenkaalla. Sama varmaan hiekalla?
Jukka
Kyllä se pito loppuu välillä mäkisessä maastossa, tosin rengasvalinnalla voi paljon asiaan vaikuttaa. Pehmeys on pahinta myrkkyä...
KPS kirjoitti:talvella vois olla ihan asiaa ..... jopa joka nurkasta raapiva nuijapää tai delta.
KPS
Hasella on tuommoinen laitos, eturengas raapii sähkön voimalla.
Voisin laittaa SH24:stä 3-vedon laittamalla myös etupyörän vetäväksi:

- SH24.1.png (315.35 KiB) Katsottu 4710 kertaa
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 26 Tammi 2014, 10:07
Kirjoittaja Esko M
talvella vois olla ihan asiaa ..... jopa joka nurkasta raapiva nuijapää tai delta.
Venäjältä saa kolmivetoisen nuijapään. Olihan sellainen joskus näytillä Varsinais-Suomen EcoTripilläkin. Ihan järkevä konstruktio.
Esko
Re: kakspyörävetosia
Lähetetty: 26 Tammi 2014, 10:53
Kirjoittaja Jarcco
Esko M kirjoitti:talvella vois olla ihan asiaa ..... jopa joka nurkasta raapiva nuijapää tai delta.
Venäjältä saa kolmivetoisen nuijapään. Olihan sellainen joskus näytillä Varsinais-Suomen EcoTripilläkin. Ihan järkevä konstruktio.
Esko
Nettisivu http://trike.ru/ on päivitetty viimeksi 10 v. sitten. Eli ei taida noita enää olla saatavilla. Harmi, koska oli ilmeisesti ihan hyvä toimiva peli. Samantyyppisiä myytiin 90-luvun lopulla ASE- ja Berkut- nimillä. Olisin silloin sellaisen ostanut jos olisi ollut varaa. Jokunen kappale taisi niitä Suomeenkin tulla, missähän lienevät nyt?
Tuossa lisätietoa: http://web.archive.org/web/200706301859 ... ents/S327/

Edit: Linkit fixattu.