bemarin nahka
http://m.youtube.com/watch?v=kTYiEkQYhWY
Tuommone materiaali, kävisikö kinnerin kuoreksi?
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
http://m.youtube.com/watch?v=kTYiEkQYhWY
Tuommone materiaali, kävisikö kinnerin kuoreksi?
Petri
Saattaisi pian paremmin passata veloon kuin autoon. SIitä vaan suunnittelemaan rankarunkoa.
Pikkasen epäilyttää miten hyvin tuo venyvä nahka oikein pelaa tuulta vasten, eli siis säilyttää sille säädetyn muodon. Ajatushan lienee että koko ulkopinta on tuosta materiaalista yhtenäisesti tehty, tai ainakin isoina paloina.
Käyttämällä rankarunkoa ja lentokoneiden pintojen lämmöllä kutistuvaa pinnoituskangasta saa saman lopputuloksen joka lopulta ei ole venyvä ja näin säilyttää muotonsa. Periaatteessa kiinnostava tapa tehdä koppa mutta on työtevä sekin.
Lightning F40 on vähän tämän tapainen
Tosin keulapala on perinteisillä keinoilla tehty, tukiranka ja kangas yhdistelmällä vaikea tai raskas tehdä.
Jukka
Kankaastahan lentokoneet ennen tehtiin. Vain keula ja siipien johtoreuna olivat vaneria. Kaikki tuulta halkovat pinnat (teoriassa pelkät pisteet) pitää olla kovaa materiaalia (ei kangasta), sillä niissä paine on ylipainetta, samoin teoriassa aivan hännässä. Muuten tuollainen toimisi vauhdissa vaikka ilman kaaria. No, tuohan toimii vain teoriassa. Tuuli aiheuttaa virtaussuunnan muutoksia, joten tuulta halkovat pinnat pitää olla "hiukan" pistettä suuremmat, mutta F40-kokoista kovaa keulaosaa ei välttämättä tarvita, jos muodot ovat täsmälleen oikeat. Toisaalta tuollaiset kevyet virtaviivakaaret bemarin tapaan eivät ainakaan huonontaisi F40 ulkonäköä. Ilman muuta tämä on varten otettava vaihtoehto poljettavan ajokin katteeksi.
Tuo Jukan mainitsema vaikeus ja raskaus on suhteellista. Jos pelkillä kaarilla ja vedenpitäväksi kyllästetyllä trikookankaalla vältetään muottien tekeminen ja laminointi ym. käsittääkseni työtä säästyy rutkasti.
jori kirjoitti:Tuo Jukan mainitsema vaikeus ja raskaus on suhteellista. Jos pelkillä kaarilla ja vedenpitäväksi kyllästetyllä trikookankaalla vältetään muottien tekeminen ja laminointi ym. käsittääkseni työtä säästyy rutkasti.
No en minä vain osais Kommentoin siis vain tuon keulapalan osalta...
Jukka
Mitähän materiaalia bemarissa on ?
Ei vissiin tavan trikoota.
Petri
Vanhana lennokkijäbänä tsekkailisin kevyet, mutta silkoiset lennokinpäällystysmatskut. Jos siellä on rimat alla - ei sen kalvon tarvi kovin iso olla.