Joku Oliver Lehtonen Lahden Muotoiluinstituutista on ollut tiimissä jotka "voittivat arvostetun italialaisen venesuunnittelukilpailun, Millennium Yacht Design Awardin omalaatuisella kantosiipipurjevenekonseptilla" http://www.tiedetuubi.fi/?q=node/677
Aika hienoo
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Mielenkiintosta, tulee mieleen toimiiko oikeesti ? En kantosiipialuksista mitaan ymmarra, enka muista onko purjeillakulkevaa aikasemmin tehty, luultavasti on. Mutta mita tapahtuu jos vene nousee kolissa ja perasimessa olevien siipien varaan - mika voima vaikuttaa niin ett se edelleen kulkee pystyssa ? Muistaakseno moottorikantosiipivehkeissa siivet on molemmilla puolin kolia.
Purje nayttaa myos erikoiselta, ylapuolelta katottuna. En saa oikeen selvaa miten on tarkotus toimia.
Tassa kirjottaessa muistin ett Ollilla tais purjehdustaustaakin olla jotta kai niita on mietitty.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mielenkiintosta, tulee mieleen toimiiko oikeesti ?
Periaatteessa toimii, mutta stabiliteettiongelmia joudutaan taklaamaan erikoisilla tavoilla moneen suuntaan.
Yaw on hallittavissa peräsimella, roll periaatteessa purjeella purjelaudan tapaan -varsinkin kun purje on ns. kova purje, mutta pitch keinunnan hallinta ja varsinkin ajokorkeus, joka on pitch asennon seuraus ja kantosiipilaitteiden suurin ongelma, ei ole kuvissa näkyvissä. Se vaatisi periaatteessa etuohjauksen, jotta sekä keinunta, että ajokorkeus olisi hallinnassa. Pitäisi olla etumaisen kölin alle sijoitetun kantosiiven olla säätyvä ja säätöä ohjata automaattisesti uintisyvyyden mukaan.
Aqua Skipperissä tuota säätöä tekee etumasena veden pintaa seuraava läpykkä, jokavivun kautta säätää etusiiven kohtauskulmaa. Jos keula nousee edessä plaanaava läpykkä painaa kohtauskulmaa pienmmäksi, jos laskee, suuremmaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Miten vaikuttaa, sortaako kun koli nousee noin paljon ilmaan ?
Petri
Se on juuri se juttu siinä korkeudensäädössä (pitch). Kölin alla oleva kantotaso ei saa nousta liian ylös, jotta vedenvastus pysyisi pienenä (ei aaltoja) ja kölille jäisi riittävästi kantopintaa. Kölin kantovoima nousee nopeuden neliössä. No, niissä nopeuksissa, joissa noustaan kokonaan kantosiipien varaan, ei kummoista pinta-alaa köliä tarvita. Sortaakin saa jopa kymmenen astetta ilman suurempaa vastuksen lisääntymistä. Kun runko on vedessä aiheutuu sortamisesta selvä kokonaisvastuksen kasvu siipien varassa ei niinkään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
http://m.youtube.com/watch?v=YZU_SqMW_5Y
Tuossa toinen filmi, Moth veneluokasta. Valilla menee ihan tasasesti ja valilla lahtee lapasesta.
Perasimen kantosiivessa naky olevan "korkeusperasin" myos.
Pitasko taa siirtaa oman otsikon alle ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
http://m.youtube.com/watch?v=YZU_SqMW_5Y
Tuossa toinen filmi, Moth veneluokasta. Valilla menee ihan tasasesti ja valilla lahtee lapasesta.
Perasimen kantosiivessa naky olevan "korkeusperasin" myos.
Pitasko taa siirtaa oman otsikon alle ?
Pitää, tämä on niin mielenkiintoinen, ettei pelkkä kehuminen riitä.
Se, kun menee tasaisesti on tason suhteen automatisoitu. Keulasta roikkuu ruoto, joka kääntyy pystympään, kun mennään ylhäällä ja taipuu taakse, kun keula uppoaa. Tuo todennäköisesti ohjaa korkeusperäsintä. Ilman tuota on aika sukeltelua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Sitä juuri epäilen. En tiedä, mutta jos itse tekisin tuollaisen, noin minä ratkaisisin tuon piching- ja korkeudensäätöongelman Katsopa tarkasti vaikkapa kohdassa 50 sekuntia. Kovin jäykästi liikkuu köydeksi ja osoittaa vinosti sivulle kallellaan olevassa veneessä. Ei kuten normaali köysi painovoiman suuntaan. Kohdassa 1:46-1:50 näkyy myös tuon säätöongen yläpää ja siihen kiinnitetty vaijeri, joka lähtee taakse.
ED
Tässä videossa tyttö selostaa kohdasta noin 2 minuuttia, miten homma toimii. Kuten huomaatte, tässä on etuohjaus.
ED2
Hauska huomata taas, että laitteen toiminnan saattaa mielessään nähdä, ennen kuin on nähnyt mitään. En ollut nänyt ikinä tällaista laitetta ennen tuota Ollin suunnitelmasta kertovaa viestiä. Aqua Skipper oli lähin vastaava. Olin kuitenkin 90-luvun alkupuolella suunnitellut purjelautaan vastaavaa systeemiä ja osin rakentanutkin. Kesken jäi tekele, kun hiilikuitu oli tuolloin aivan törkeän kallista, mutta oppi jäi ja sain kurssista "Teollinen muotoilu" suorituspisteet.
ED3 (kuvat)
Liitteet
Säätövipu.png (531.29 KiB) Katsottu 3940 kertaa
Säätövivun toiminta.png (551.79 KiB) Katsottu 3940 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Aika vauhtia, purjeveneeks
Tuo suksi keulassa, hoitaa vissin samaa hommaa ku Mothissa se keulaheppi.
Trimadanilla meno helppoa ja vakaata verrattuna Mothiin, erityisesti lahdot.
Pitasko laittaa haavelistalle ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.