Sivu 1/3
Perapyora
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 16:39
Kirjoittaja PW
Pojan tytolle 3,5v lupasin rakentaa perapyoran kun minia kyseli moista. Jos sais ujutettua nojamallisen
Ensiks pitas paattaa 2 vai 1 kiekkonen ? Mitahan muuta pitas ottaa huomioon ?
Pystypyoran peraan tulis, paitsi tietysti miun nojakiin pitas myos pystyy kiinnittamaan.
Petri
Re: Perapyora
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 21:51
Kirjoittaja Trek r200
Kyllä kait kaikki tehdasmalliset peräpyörät taitaa olla yksikiekkosia. En heti hoksaa mihin sitä toista tarvitsisi. Nojamallisen jos tekee, saako siitä tarpeeksi lyhyttä, jotta yhdistelmä pysyy käyttökelpoisen pituisena.
Re: Perapyora
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 05:16
Kirjoittaja jviirret
Hase Trets on kaksipyöräinen ja vieläpä nojamallinen.
Jukka
Re: Perapyora
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 08:19
Kirjoittaja PW
Hase Trets oli mieles ku nojamallii aattelin, pysyy paremmin pystys lastatessa - vois toimii perakarryna myos no niin ykspyoranenkin. Myynti sivulla olis viel myynnis tommonen, vaatis vaan rahhaa . Aika arvokas on uutena moinen peli.
Semmonenkin laite oli jossain mihin sai kiinni lapsen pyoran etukiekon ja vaan takarengas oli ties kiinni. Oli aika monimutkasen olonen jostain syyst.
http://www.follow.fi/fi/index.php/follow-me
Siis tuommonen. Jos etukiekko olis kytketty vetavaan pyoraan, voisko lapsenpyoran ohjauslaakerointi toimia kaantonivelena, vai onko vaarassa kulmassa ?
Petri
Re: Perapyora
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 09:55
Kirjoittaja eemeli
Mitäs jos teet tämänkin "veivikampi" tyyliin? Näin äkkiseltään ajateltuna olisi helppo kiinnittää pystypyörän perään ja kun tekee penkistä helposti irroitettavan niin menee myös tavarakärrynä.
Re: Perapyora
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 10:17
Kirjoittaja PW
eemeli kirjoitti:Mitäs jos teet tämänkin "veivikampi" tyyliin? Näin äkkiseltään ajateltuna olisi helppo kiinnittää pystypyörän perään ja kun tekee penkistä helposti irroitettavan niin menee myös tavarakärrynä.
Itseasiassa mieles vilahti jossain vaihees tuokin ajatus.
Siihen voi laittaa etukiekolle varauksen ni voi jatkaa itse ku tuntuu.
Normipystarilla oppimista tuo ei tue, onko se edes tarpeellinen taito ? Tulevaisuuden uusavuttomat ei osaa pystypyoralla ajaa 
Petri
Re: Perapyora
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 23:38
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:Hase Trets on kaksipyöräinen ja vieläpä nojamallinen.
Jukka
No minä käsitän kyllä peräpyörän hiukan erilaiseksi laitteeksi.
http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/to ... _trailers/
Eli tuollainen. Toki tuollaisen nojakkiin kiinnittäminen on aika haastavaa 
Re: Perapyora
Lähetetty: 03 Maalis 2014, 07:46
Kirjoittaja PW
Trek r200 kirjoitti:jviirret kirjoitti:Hase Trets on kaksipyöräinen ja vieläpä nojamallinen.
Jukka
No minä käsitän kyllä peräpyörän hiukan erilaiseksi laitteeksi.
http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/to ... _trailers/
Eli tuollainen. Toki tuollaisen nojakkiin kiinnittäminen on aika haastavaa 
Eikös nuo molemmat voi laskea tuohon kategoriaan ?
Nojapyörä on polkupyörä 
Petri
Re: Perapyora
Lähetetty: 03 Maalis 2014, 20:01
Kirjoittaja Trek r200
[quote="PW"]
Eikös nuo molemmat voi laskea tuohon kategoriaan ?
Nojapyörä on polkupyörä 
Petri
Toki mun puolesta voi laskea, toki kiinnitystavasta riippuen voisi kutsua vaikka poljettavaksi lastenkuljetus kärryksi 
Tuo, "Nojapyörä on polkupyörä" menee mulla yli hilseen. Eli en ymmärrä mitä tarkoitat, pöhlö kun olen.
Sössin näköjään tuossa lainauksessa, olokoot noin.
Re: Perapyora
Lähetetty: 07 Maalis 2014, 10:46
Kirjoittaja drag
Terve kaikille,
Aivan mahtava tää teidän foorumi, olen ollut jo pitkään koukussa
. Olen itse toivottavasti kohta nojapyöräilijä tai ehkä pikemminkin 4v tyttäreni jos saan ostettua hänelle nojaperäpyörän. (Toivottavasti myös itsellä olisi jossain vaiheessa varaa ostaa jokin nojapyörä. Valinta vaan vaikea ja itselläkin moneen otteeseen vaihtunut suosikki lowriderista midracereiden kautta kokoajan lähemmäs higraceria)
Eli on olemassa jo käsittääkseni vieläpä jenkkilässä tehty teräsrunkoinen Weehoo trailer-peränojapyörä. EU-kotisivut: (http://weehoo.eu/) Noita ei taida Suomeen suoraan kukaan tuoda, mutta olen kerran nähnyt liikenteessä yhden. Tossa on muihin peräpyöriin verrattuna etuna nojapyörämäisyys, eli mukavuus, ehkä pienempi ilmanvastus ja matalampi painopiste ja se että lapsi ja hänen lihaksensa tottuu jo pienestä pitäen oikeaan ajoasentoon. Lisäksi se että kun on turvavyöt niin voi varmaan varovasti ajellen antaa lapsen nukahtaa eli toimii tavallaan perävaununa. Haittapuolena painavampi kuin muut (jotain 18kg muistaakseni) ja vaihteiden puuttuminen. Hieman pystäri periksiä suurempi pituus on ehkä negatiivinen puoli esim. suojateiden ylityksissä ja ahtaissa paikoissa ja mataluus turvallisuutta vähentävä tekijä, mutta huomio viiri varmaan auttaa. Toisaalta mataluus vähentää kaatumisriskiä ja vaurioita jos iskeytyy maahan. Eli aikalailla samat edut ja haitat kuin nojapyörilläkin.
SIvukuva: http://rideweehoo.com/product/weehoo-ig ... e-trailer/
Re: Perapyora
Lähetetty: 07 Maalis 2014, 12:41
Kirjoittaja Trek r200
Itse Burleyn lastenkärryä pysty- että nojapyörällä vetäneenä, en lähtisi ainakaan keskustaan tuota "peränojista" vetämään. Liian pitkä yhdistelmä juurikin teiden ylitykseen, varmaan onnistuu hyvällä ennakoinnilla, mutta aika stressaavaa.
Re: Perapyora
Lähetetty: 07 Maalis 2014, 13:03
Kirjoittaja jori

Tuosta kuvasta tuli mieleen, että eikös tuollaisen voisi aika helposti modata BOB Yak -kopiosta ja pyörän lastenistuimesta.

Takahaarukkakiinnitys on huomattavasti stabiilimpikin, kuin tuo ylös satulaputkeen kiinnitettävä, lisäksi mahdollinen kaikkiin pyöriin.
Re: Perapyora
Lähetetty: 07 Maalis 2014, 16:00
Kirjoittaja PW
Kattelin pihassa vanhaa "kontti" peräkärryä sillä silmällä. Se on jo aikasemmin muutettu takanavasta vedettäväksi.
Sovittelin siihen 16" kiekkoja, katotaan mitä tullee 
Petri
Re: Perapyora
Lähetetty: 08 Maalis 2014, 09:25
Kirjoittaja drag
Hmm taitaa peräpyörän valinta olla yhtä hankalaa kuin nojapyörä. Täytyy miettiä miten paljon tulisi noita tienylityksiä. On kyllä totta että tuossa täytyy olla suojatiellä tarkkana...
Re: Perapyora
Lähetetty: 08 Maalis 2014, 10:05
Kirjoittaja PW
drag kirjoitti:Hmm taitaa peräpyörän valinta olla yhtä hankalaa kuin nojapyörä. Täytyy miettiä miten paljon tulisi noita tienylityksiä. On kyllä totta että tuossa täytyy olla suojatiellä tarkkana...
Paljonkos tuo weehoo on normi peräpyörää pitempi, takakiekon verran ?
Ei miusta hirveesti, tarkkana on kuitenkin oltava kun lapsi siell kyydis.
Petri