Sivu 1/1
Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 18:10
Kirjoittaja Syväri
Huvittaas tehdä jotain, ei välttämättä mitään järkevää mutta kuitenkin 
Putkia löytys varastosta johonkin tällaseen viritykseen: akseliväli joku 1,2m ja leveys 1m, kammet vois olla etuakselin edessä ja vähän korkeammalla. Vähän tiukkaa tekee rungon sijoittelun kanssa mutta eeeeehkä toimis
ideana siis saada laitos vähän tiukemmin kääntymään ja painopistettä paremmin balanssiin. Kattamiseen asti tuskin pääsen ikinä mutta ei välttämättä ole huono rakenne muodonkaan kannalta. Tai sitten on. Enmäävaan tiiä

- Untitled-1.jpg (173.4 KiB) Katsottu 4991 kertaa
Taka-akselin rakenne vähän mietityttää, aattelis että olis hyvä olla molemmilla takapyörillä veto. Tähän käyttöön ei vaan tasauspyörästöjä ihan halvalla saa? Onnistuuko kahdella vapaarattaalla, vai tuleeko liikaa liikkuvia osia.. laakereita tulis ainakin aiiika monta. Jotain kitkalukkoaki mietin mutta aiheuttais varmaan lipsumista kovalla väännöllä.

- akseli.jpg (37.44 KiB) Katsottu 4991 kertaa
Sitte jos kokeilis sähköapua niin tilais kiinasta 1kw avustussetin ja ohittelis mopoautoja
ainiin se tieliikennelaki..
Re: Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 20:00
Kirjoittaja tm
Miten olisi "veivikammet" tyyliin Jukan taannoinen kinneri? Saisi suoran ketjulinjan taka-akselille. Ja samalla nuo keskimmäiset laakerit pois vedon tullessa toisen takapyörän tuntumaan. Ja vähän kapeampi voisi olla käytännöllisempi jos mahdollista, metri on jo aika leveä liikenteessä...
Re: Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 20:36
Kirjoittaja Syväri
tm kirjoitti:Miten olisi "veivikammet" tyyliin Jukan taannoinen kinneri? Saisi suoran ketjulinjan taka-akselille. Ja samalla nuo keskimmäiset laakerit pois vedon tullessa toisen takapyörän tuntumaan. Ja vähän kapeampi voisi olla käytännöllisempi jos mahdollista, metri on jo aika leveä liikenteessä...
Kuinkahan pieni kääntösäteen tarvis olla? Paperilla piirtelin vähä mallia niin n. 2m kääntösäteeseen pääsis 20" etukiekoilla ja tällä rakenteella, mutta sitte ku kaventaa vaikka sen 20cm niin 2,6m
Veivikammet joo, ehkä se olis kuitenkin fiksumpi ratkaisu. Lisää spesiaaliosia eteen, vähemmän taakse 
Re: Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 09:29
Kirjoittaja PW
Veivikampien kannalla miekin, yhden kiekon veto pelaa ainakin sulan maan aikaan ihan hyvin.
Saisko kolmikiekkoseen pienemman kaantosateen ?
Petri
Re: Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 13:15
Kirjoittaja Syväri
PW kirjoitti:Veivikampien kannalla miekin, yhden kiekon veto pelaa ainakin sulan maan aikaan ihan hyvin.
Saisko kolmikiekkoseen pienemman kaantosateen ?
Petri
Ainaki sun kolmipyöränen näytti kääntyvän tosi näppärästi
kolmella pyörällä pituutta laitteelle tulis lisää. Pitäs saada johonkin varastoituakin tämä laite
Yritin mittailla niin n. 1,6m olis kokonaispituus ja se on aika maksimi. Tai no, voihan sen seinää vasten nostaa jos ei muuten mahdu 
Edit: jaa no kyllä siitä pitempi tulis neljälläkin pyörällä:

- kuva1.jpg (48.13 KiB) Katsottu 4804 kertaa
Re: Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 16 Maalis 2014, 20:31
Kirjoittaja Jarcco
Poljinboksi näyttää aika kapealta. Oletko testannut että jalat mahtuu? Mulla on polkuautossa noin 100 mm enemmän tilaa, eikä ylimääräistä ole mahdottomasti. Kuvassa näytetty veivin päämitat.
Re: Pohdiskelua nelipyöräisestä
Lähetetty: 23 Maalis 2014, 20:03
Kirjoittaja Syväri
Jarcco kirjoitti:Poljinboksi näyttää aika kapealta. Oletko testannut että jalat mahtuu? Mulla on polkuautossa noin 100 mm enemmän tilaa, eikä ylimääräistä ole mahdottomasti. Kuvassa näytetty veivin päämitat.
Yritin sitä vähän rullamitalla mallintaa. Unohdin näköjään tuon veivin putkien verran lisätä leveyteen, eli sellanen 50mm lisää pitäs laittaa. ainakin.
Tulin kyllä siihen tulokseen että ei taida tämä projekti toteutua, sähköavusteinen työmatka ajokki olis seuraavana mietinnän alla. 