pyöräilyn hyödyt
Telkussa joku viisas kerto pyöräilyn tuottavan yhteiskunnalle 1,30/km, mm. terveyshyötynä, kunnossapidossa ym.
Huono pyöräteiden kunnossapito taas vähentää polkemista.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Telkussa joku viisas kerto pyöräilyn tuottavan yhteiskunnalle 1,30/km, mm. terveyshyötynä, kunnossapidossa ym.
Huono pyöräteiden kunnossapito taas vähentää polkemista.
Petri
Millähän opilla tuo on laskettu Siis 1,3€/km jos oikein ymmärsin. Eli jos ajan työmatkan, hyötyy yhteiskunta 39€. Viikon kun polkee töihin ja takas tekee 195€. Olisiko aihetta antaa verohelpotuksia työmatkapyöräilijöille
Varmaan nojailija hyödyttää vähän enempi laskin pikaisesti 1,50/km
Petri
PW kirjoitti:Varmaan nojailija hyödyttää vähän enempi
laskin pikaisesti 1,50/km
Petri
No perhana, minähän en valtiolle suosiolla maksa, ajan pystärillä
Trek r200 kirjoitti:Millähän opilla tuo on laskettu
Siis 1,3€/km jos oikein ymmärsin. Eli jos ajan työmatkan, hyötyy yhteiskunta 39€. Viikon kun polkee töihin ja takas tekee 195€. Olisiko aihetta antaa verohelpotuksia työmatkapyöräilijöille
Ei, vaan suomalaisella mentaliteetilla tämäkin hyöty on pantava verolle! Eli joudut maksamaan vähintään pääomatulon verran tuosta 1,30 eurosta verottajalle eli luokkaa 39 c/km. Jos ajelee vaikka 30 km päivässä työmatkaa, joutuu siitä maksamaan verottajalle 11,70 euroa. Kyllä tästä se kolme miljardia pian saadaan kasaan
No jos Pekkaniska Oyj maksaa duunareilleen euron kilsa lenkkeilystä niin miksei samalla tavalla voisi motivoida myös muitakin pyöräilijöitä ihan yhteiskunnan toimesta ?
No tuskin koskaan siitä kahisevaa saa käyttöönsä mutta jos vaikka verohelpotuksia tms. Lähes voisin väittää että kaikki jotka viitsivät pyörällä lenkkiä käydä ajamassa ovat sitten yhteiskunnan kannalta ongelmaiässään terveempiä ja siten kuormittavat yhteiskuntaa reippaasti vähemmän kuin ei-liikkujat.
Ja onhan tällä porukalla ehkä opitut kulutustottumuksetkin muuttuneet, ei kallista uutta autoa jonka kuluihin suurin osa tuloista uppoaa eli lähes kaikki ulkomaille. Jää pätäkkää enemmän kotimaiseen kulutukseen... itse väittäisin lukeutuvani tähän porukkaan, siis sen vähän mitä kulutan. Sairastelukuluja minusta ei ole juurikaan syntynyt sitten 80-luvun lopun kun vasta lopulta innostuin enemmän liikkumaan.
No niinpä. Ja on sillä pyöräilyllä myös suuri positiivinen vaikutus henkiseenkin terveyteen kun pysyy vireänä ja jaksavana. Mulle on ainakin todella suuri merkitys että olen vapaa kulkemaan ja menemään omilla ehdoillani. Jonkun mielestä voi olla hullua että haluaa vapaaehtoisesti raahata kaappeja ja muuta rojua pyörällä mutta mulle se on sanoinkuvaamatonta vapautta.
En ole muutenkaan kauhee tuhlailija ja ostan sen minkä tarvitsen mutta ehkä pyörällä tulee vielä paremmin harkittua koska vaikka olisi se peräkärry niin silti kuljetuskapasiteetti on rajallinen.
Työpaikkani sanoo suosivansa liikuntaa - kulttuuriseteleitä ei jaella.
Mutta huonoa on tuo pyöräilyn suosiminen, vaikka siitä on välillä puhuttu. Ainoa hyvä puoli on suht tilavat pukuhuoneet ja suihkut. Nekin tulee historiasta, kun työpaikalla oli myös likaisempiakn hommia. Pyöräkatokset ovat liian ahtaat.
Täytyykin nyt hiillostaa vaikka tällä tiedolla. Jos työnantaja vaikka tarjoaisi huollot firman piikkiin, niin se olisi taatusti firmalle kannattavaa sairauslomien vähenemisenä ja työkunnon pysymisenä.
Ajarmala on oikeassa, Suomessa tuota kohta aletaan verottamaan, kun jollakulla voi jossain olla hauskaakin...
Mä sain oman työnantajani lähtemään ketjureaktio haasteeseen, eli lahjoittamaan firman joukkueen ajamista kilometreistä SPR:lle. 1 € / 25 km ja summa tuplataan jos saavutetaan tavoite matka, tosin sitä ei ole vielä määritelty kun joukkueen kokoa ei tiedä vielä.