Sivu 1/1

M5:n mittaukset

Lähetetty: 13 Loka 2007, 20:48
Kirjoittaja lowrides

Löysinpäs vihdoin nuo! Ja ovat olleet kokoajan ihan tuossa silmien alla :?
Mielenkiintoisin on tämä kaava:


Required energy for a 10% hill

Formula: P = M x G x V x H

P = Power (in Watt)
M = Mass (in kg)
G = Gravity (a constant of 9.81)
V = Velocity (m/s)
H = Hill degree (in %, + or -)
As you can see; climbing with a recumbent or an upright doesn't matter if the total weight is the same.


kokonaisuudessaan:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Why ... g_results/


Lähetetty: 14 Loka 2007, 05:51
Kirjoittaja jviirret

Harva vain saa selin maaten tuotettua pelkillä jaloilla saman tehon kuin seistessä jaloilla ja käsillä yhteensä.
Nojakeissa on myös usein ketjussa ohjainrullia syömässä osan poljenta tehosta. Voimansiirron hyötysuhde on jätetty kokonaan pois, eli pitänee olettaa että tuolla teholla tarkoitetaan takapyöräteho, eikä poljenta tehoa.
Oudoksuttaa myös, että kaavasta on jätetty vierintävastukset kokonaan pois. Voisi olettaa että pystykilpapyörä isoine renkaineen ja tasaisemman painojakauman vuoksi on vierintävastuksiltaan pienempi kuin pienelle eturenkaalle kuormattu lowracer tyyppinen nojapyörä.
Eikä tuossa kaavassa ole mitään ilmanvastukseen viittaavaakaan...

Tuon kaavan mukaan 20kg:n painoinen tussukuminen mummopyörä jossa ketju ruosteessa vaatii 20km/h nopeudessa yhtä paljon poljentatehoa kuin 20kg:n painoinen lowraceri, jossa on kokokate ja levypyörät. Niin ylämäessä, kuin alamäessäkin.
Mutta silti käytännössä jos joku saa nojakillaan vetävälle pyörälle saman tehon kuin pystypyörällä, niin varmasti nousee mäen vähintään yhtä ripeästi kuin pystärillä.

Jukka


Re: M5:n mittaukset

Lähetetty: 14 Loka 2007, 09:00
Kirjoittaja jori

Tuo kaava tuolla mittaussivulla näyttää tarkoittavan sitä, paljonko mitattuihin arvoihin verrattuna joutuu polkemaan lisää, kun tulee tuo 10% mäki vastaan.
Hollantilaiset pitävät mäkiä vain satunnaisena huonona tuurina. :)


Re: M5:n mittaukset

Lähetetty: 14 Loka 2007, 12:15
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Tuo kaava tuolla mittaussivulla näyttää tarkoittavan sitä, paljonko mitattuihin arvoihin verrattuna joutuu polkemaan lisää, kun tulee tuo 10% mäki vastaan.

Aah, ok, nyt ymmärrän :-)

Jukka