Sivu 1/2
Pyörää hankkimassa (Challenge Fujin SL todennäköisesti)
Lähetetty: 11 Marras 2006, 19:23
Kirjoittaja ukram
Ideana olisi hankkia suurinpiirtein tuommoinen nojapyörä kesäkäyttöön:
- yksinkertainen, kestävä rakenne (ei iskareita, yläpuolinen ohjaus)
- normaalit 22-32-42 vaihteet (26 tuuman takapyörä)
- jarrujen pitää toimia hyvin (levyjarrut) eikä saa kipata ympäri (matala istuin)
- pitää löytyä varusteita: seisontatuki, taka/sivulaukut, lokasuojat
Nopeasti internettiä selailemalla rupesi tuo Challenge Fujin SL kuulostamaan oikealta vaihtoehdolta.
Kun nyt kuulemma Espoossa on useitakin Fujineita, olisi kysellyt että:
- voiko koeajaa?
- toimiiko jarrutus siten että asfaltilla etupyörä menee lukkoon ennenkuin takapyörä ehtii nousta ilmaan?
- miten noiden varusteiden kanssa, löytyykö seisontatuki ja lokarit?
- onko joku syy miksi ei kannata hankkia tuota tai mikä olisi vielä parempi?
Lähetetty: 12 Marras 2006, 01:52
Kirjoittaja KHELL
tossa Fujinissa on kyllä takapyörä jousitettu. Noi kuvat siitä on vähän hämääviä kun se iskari on siellä takahaarukan toisella puolella piilossa. www.challengebikes.comissa fujinin sivuilla on alalaidassa kuvia joissa joissakin se iskari näkyy. Aika harvassa on euroopassa valmistetut nojikset missä ei olisi jousitusta. Amerikassa jousittamattomia tehään enemmän mutta ne on myös suurimmaksi osaksi LWB mallisia (pitempiä).
Takarengasta en kyllä ikinä ole saanut nousemaan ilmaan jarruttamalla. Taitaa olla melkein kaikissa nojiksissa painopiste niin takana että ei sellasta tapahdu, korkeissa ja matalissa. HP veloteknikin kolmipyöräsellä scorpionilla takapyörä kyllä nousee ilmaan, jos eturenkaitten alla on tarpeeksi pitoa.
Kyl pitäis seisonta tuet, lokarit, laukut ja muut löytyä.
EDIT: nyt kun katoin tuolta challengen sivuilta niin onhan niillä toi Jester missä ei oo jousitusta. Harvemmin kai sen jousituksen suhteen mitään ongelmia on, ja en tiedä käykö tollanen jousittamaton pidemmällä matkalla epämukavaksi.
Lähetetty: 12 Marras 2006, 07:27
Kirjoittaja jviirret
KHELL kirjoitti: Harvemmin kai sen jousituksen suhteen mitään ongelmia on, ja en tiedä käykö tollanen jousittamaton pidemmällä matkalla epämukavaksi.
Jos olisin kaupallista nojakkia hankkimassa, niin kallistuisin kyllä jousitetun puolelle. Onhan siinä kaksi kuluvaa osaa enempi, jousi-iskari yhdeistelmä ja nivel(et). Tuo jousi-iskari yhdistelmän vaihto lienee helppo homma. Voi olla että jousitettu runko on kestävämpi, eihän siihen kohdistu niin paljon iskuja.
Omaa kokemusta on tuosta itsetekoisesta LWB:stä, sekä jousituksella että ilman. Hieman jousitus muuttaa ohjauksen käyttäytymistä epätasaisessa mutkassa "hassuksi", koska astekulma ja jättö muuttuu jouston aikana. Haitta on pienempi kuin jousituksen tuoma hyöty mukavuuteen. Jousitus mahdollistaa myös kapeamman kumin käytön. Tuollainen 27mm kumi jäykässä nokisessa on aika epämiellyttävä, kun taas jousitetussa ei mukavuudessa eroa ollenkaan paksusta(47mm).
Jukka
Lähetetty: 12 Marras 2006, 12:35
Kirjoittaja ukram
Seisontatukea ei kuulemma löydy.
Laukkujen kantosysteemeistä mulle ei ole vielä varmuutta. Muissa Challengen malleissa löytyy ainakin penkin sivuihin kiinnitettävät laukkutelineet. Saakohan tuohon Fujin SL:ään myös semmoisen?
Penkin takana on myös joissain malleissa raudat, mahtaneekohan toimia myös Fujin SL:ssä? Siinä ei ainakaan myyntikuvissa näyttäisi olevan juurikaan tilaa penkin takana. Sinänsähän takapyörän päälle pitäisi kyllä mahtua vaikka mitä.
Yksi mikä hieman ihmetyttää on Challengen tarve pakkomyydä pyörä 59-39-30 välityksillä, vaikka tiedän että mulle sopii 22-32-42 välitykset. Mukana tulee siis tarpeettomina osina kampisatsi ja mahdollisesti etuvaihtajakin pitää vaihtaa. Hollannissa ei ehkä tarvitse pieniä rattaita, mutta minusta varsinkin väsyneenä ylämäkien ajaminen on oleellisesti mukavampaa maastopyörän välityksillä. Tuon 42 piikkisen kanssa pääsee hyvin yli neljääkymppiä, ja ei mulla ainakaan tunnu olevan käytännössä tarvetta ajaa viittäkymppiä polkien.
Mitä kippaamisherkkyyteen tulee niin esim. Seiranissa kuskin painopiste näyttäisi olevan 1G:n jarrutuslinjan edessä. 1G:n linja on siis etupyörän maakosketuspisteestä lähtevä 45 asteen kulmassa oleva linja jonka takana painopiste pitäisi olla jos meinaa jarruttaa painovoimaa vastaavalla voimalla kaatumatta. Tuolla on merkitysti esim. jos joutuu tekemään paniikkijarrutuksen jossain risteyksessä auton tullessa eteen. Lyhyen Visionin kanssa jouduin kerran tilanteeseen jossa takapyörä nousi kun olin ajamassa luiskaa alas risteykseen ja samalla jouduin jarruttamaan. En kipannut siinä mutta ei tuntunut kovin hauskalta.
Jousituksesta en tykkää kun Visionin kanssa oli huonoja kokemusta jousien kestämisestä. Jouduin rassailemaan iskareiden ja nivelien kanssa sen verran että ei huvita enää ostaa jousitettua pyörää. Jousien poistamisen jälkeenkin Visionissa on joskus ylimääräistä klappia niiden nivelien takia. Jousituksella on taipumusta sotkea polkemisrytmiä.
Lähetetty: 12 Marras 2006, 12:47
Kirjoittaja ukram
Lisätään vielä se että mulla on kiikarissa Fujinin SL (SL=super light) versio, jossa ei ole jousia. Se on mainosten mukaan about viisi kiloa kevyempi kuin tavan Fujin, eli jotain 10 kg tai allekin (levyjarrut nostaa painoa peräti puoli kiloa). Paino on siis yksi syy lisää olla hankkimatta jousitettua pyörää.
Lähetetty: 27 Marras 2006, 22:51
Kirjoittaja R.reipas
fujin sl on vauhti pyörä vain lenkkeilyyn eiretkeilyyn siinä ei jousitusta ole eikä sihen laukkuja telineitä tai sesontatukia voi kiinittää ja välitykset on klassiset maantie välitykset edessä 53 ja39 takana 11-25 hyvä ostos kiipee mäet nätisti ja kiihtyy ei retkipyära
matkakin taittuu..
Lähetetty: 28 Marras 2006, 19:11
Kirjoittaja Obu
Moi!
Täkäläinen fujin sl -mies (en kyllä itse) ajelee kyllä pyörällään pitkiä matkoja. Tavarat kulkee peräkärryssä. Se taitaa olla melkein ainut vaihtoehto, nimittäin olen koittanut köyttää kamaa omaan fujiniin, eikä se ole kovin hyvin onnistunut.
Peräkärryn kanssa ei ole ongelmaa, jos jaksaa (henkisesti ja fyysisesti) raahata sitä. Lokasuojat saa, seisontatuen kiinnitys onnistuu varmasti tarvittaessa.
Satulaan saa kyllä kiinni jonkin kokoisia laukkuja tai näin olen ainakin nähnyt tapahtuneen.
Ja vielä: matkaaminen siis onnistuu, jos pitäytyy pääasiassa päällystetyllä tiellä ja varsinkin jos joutuu ajamaan paljon isoja tylsiä teitä, eikä kuluttaa niissä iäisyyttä, siihen fujin sl on loistopeli.
Ja miksei sitä voisi tosiaan käyttää siihen urheilulliseen ajoonkin
Normi fujin selviytyy sitten varsinaisesta retkeilystä paremmin...
Lähetetty: 01 Joulu 2006, 20:41
Kirjoittaja R.reipas
Tervehdys taas mulla on normi Fuji siinä oli väärin kasattu takahaarukkavalmistajan moka mut hyvä juttu haarukan vaihdon yhtedessä tuli tilaisuus valita joko samnlainen kapeahaarukka korkeintaan 32 millisille tai leveämpi 50 millisille otin leveämmän ja hyvä niin. Ens kesänä olen menossa Hepon messiin Viroon ja Latviaan voin siis heittää alle 40 milliset maraton racerit Fujiin saa snadin pakkarin joka mahdollistaa Radikaalin sivulaukkujen käytön. Kärryjä en kaipaa ne hidastaa matkan tekoa ja on hankalia busseissa ja junissa. Muntsyge on sininen et erotutaan henkan pnasen ja muiden espoon Fuji Klbilaisten kanssa.
Lähetetty: 01 Joulu 2006, 21:22
Kirjoittaja JTH
R.reipas kirjoitti:Tervehdys taas mulla on normi Fuji siinä oli väärin kasattu takahaarukkavalmistajan moka mut hyvä juttu haarukan vaihdon yhtedessä tuli tilaisuus valita joko samnlainen kapeahaarukka korkeintaan 32 millisille tai leveämpi 50 millisille otin leveämmän ja hyvä niin. Ens kesänä olen menossa Hepon messiin Viroon ja Latviaan voin siis heittää alle 40 milliset maraton racerit Fujiin saa snadin pakkarin joka mahdollistaa Radikaalin sivulaukkujen käytön. Kärryjä en kaipaa ne hidastaa matkan tekoa ja on hankalia busseissa ja junissa. Muntsyge on sininen et erotutaan henkan pnasen ja muiden espoon Fuji Klbilaisten kanssa.
Tsiisuskun on vaikea lukea kun ei ole noita valimerkkejä kauheestija juttua on vaikka kuinka ........ 
Lähetetty: 03 Joulu 2006, 15:00
Kirjoittaja ukram
Tilasin sitten Fujin SL:n. Siihen kai saa niitä sivulaukkuja, tai ainakin alumiinisen penkin reunoissa näytti olevan hyvin tilaa erilaisille kiinnikkeille.
Tuota takahaarukkajuttua en tajunnut. 32 mm on vähän nihkeästi, yleensä olen ajellut 35 mm Marathon Slickseillä...
Lähetetty: 04 Joulu 2006, 20:22
Kirjoittaja Obu
Onneksi olkoon!
Tilasit siis nimenomaan SL-I:sen? Vai kenties jonkun kompinaation SL-I:en ja II:en osia?
Kohta varmaan jo joka toinen nojapyörä mitä tulee Suomessa vastaan on jonkin sortin Fujini
Ei kyllä voi kyseistä pyörää moittiakaan...
Lähetetty: 06 Joulu 2006, 18:40
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Huomasinpa tässä surffaillessani tällaisen uuden tehdastekoisen nojakin:

Vähän arvokas runkosetti hintaan 1800 USD, mutta kulkisi varmaan mukavasti täyskokoisilla pyörillä ja jämäkällä etuvedolla, ainakin mitä voi päätellä siitä kun ajoi kilometrin sillä Jorin protolla. Tuo Cruzbiken Silvioolisi siihen verrattuna vielä kevyempi ja jousitettu.
Lähetetty: 07 Joulu 2006, 19:52
Kirjoittaja ukram
Tilasin 2006 hinnaston mukaan Fujin SL-1 3*9 vaihteisen, open cockpit eli aerobar tangolla ja levyjarruilla. Ja satiininmustalla lisävärillä :) Ei ollut värivalikoimassa pinkkiä, sen olisin ilmanmuuta valinnut jos olis ollu. Kävin Pinkin konsertissakin :)
Lähetetty: 08 Joulu 2006, 12:36
Kirjoittaja Obu
Hienoa! Kuulostaa varsin hyvältä setiltä. Itseäni kiinnostaa kyllä kovasti tuo open cockpit -ohjaus vaihtoehto, ehkä sellaisen vielä joskus pyörään ostan. Levyjarrut ja lisäväri - luksusta 
Aika räväkkä olisi ollut tuo pinkki...
...värinä että lavalla 
Lähetetty: 08 Joulu 2006, 18:23
Kirjoittaja ukram
No nyt se pyörä on kuulemma laatikossa Kaapelitehtaalla. Sitä saa mitä tilaa? Ei paha toimitusaika, varsinkin kun olin suunnitellut että tilaan sen nyt niin varmasti ehtii ensi kevääksi. Nythän on vielä kesäajokelit, ainakin täällä Helsingissä.
Levyjarrut on vaan mekaaniset eli siis vaijerivälityksellä toimivat, mutta onpahan ainakin levy-yhteensopiva jos joutuu myöhemmin hankkimaan nestetoimiset.