Nojapyörän valinta: 2- vai 3-pyöräinen??? Lynxx vai Rider???
Olen päättänyt hankkia itselleni sopivimman mahdollisen nojapyörän. Haluan matkustaa sillä pitkiä matkoja maasta toiseen, jolloin on voitava kuljettaa tavaraa mukana. Sen tulisi olla nopeampi kuin tavallinen polkupyörä tuollaisessa matkanteossa. Täytyy myös varautua siihen, että maasto ja tiet ovat vaihtelevia, kiemurtelevia kapeita vuoristoteitä, tasaista maantietä leveällä reunuksella, moottoritien reunaa kapella reunuksella ja rekkoja kauheeta vauhtia, monttuisia hiekkateitä jne. Haluan myös alaohjauksen, koska mä vaan näen sen fiksumpana vaihtoehtona. Täytyy selviytyä ylös asti kilometrien mittaisista ylämäistä, joista selviytyy tavallisella ruosteisella vanhalla maastopolkupyörällä, ilman, että kesken kaiken väsähtää. Jos pyörä selviytyy tuosta kaikesta, kelpaa se myös kaikkeen muuhun käyttööni.
Sitten mietin tota eroa kaksi ja kolmipyöräsen nojiksen välillä. Mihin noi kolmipyöräset varsinaisesti on hyviä niin, että tulisi valita kolmipyöränen kaksipyöräsen sijaan????
Tässä jotain MIINUKSIA kolmipyöränojakista: Kolmipyöräinen on hitaampi ja kalliimpi kuin kaksipyöräinen. Lisäksi se vie tilaa tienreunassa enemmän kuin kaksipyöräinen, jolloin ei välttämättä ihan kaikkein vilkkaimpien väylien kapeimpia reunuksia uskalla ajaa. On olemassa joitakin kolmipyöriä jotka ovat kevyempiä kuin jotkin kaksipyörät, mutta kolmipyörä vie enemmän tilaa joka tapauksessa ja sen säilyttäminen kerrostalossa sisätiloissa on hankalampaa, varsinkin kun täälläpäin pyöräkellari on täysin vieras käsite, eikä kadulle sitä voi todellakaan jättää yöksi.
Ja kolmipyöränojakin PLUSSAT: Pysyy pystyssä kolmella pyörällä, jolloin kaatuminen vaikeampaa ja voi ajella enemmän huoletta vapaammin. Matkatavaroiden kanssa myös huolettomampi tasapainon kanssa.
Onko todella niin suuri tekijä tuo, että on kolmen pyörän vakaa tasapaino kaikissa tilanteissa, että sen takia luopuu nopeudesta, maksaa enemmän ja saa lisäksi muita hankaluuksia (säilytys ja leveys)??
Millaista on tuollaisten pitkien matkojen teko kolmipyöräsellä?? Onko se raskaampaa kuin kaksipyöräsellä nojakilla, vai onko liikkuminen helpompaa tai kevyempää matkatavaroiden kanssa?
Onko liikkuminen kolmipyöräisellä nojakilla matkatavaroiden kanssa kevyempää kuin edes tavallisella kaksipyöräisellä polkupyörällä? Voiko olla nopeampaa vai onko sama vai aina hitaampi?
Ja kuinka on eroa kaksipyöränojakkiin reitin valinnalla, että mistä sillä kolmipyöränojakilla voi mennä?? Onko vältettävä töyssyt, joista kaksipyörällä vielä hitaasti ajamalla helposti menisi, koska kolmipyörän joku muu osa kuin renkaat karahtaisivat maahan????
Mukavempi kolmipyöränojakki normaaliinkönkeliin verrattuna kyllä täytyy olla ajoasennon ja penkin takia. Mutta ehkä ihan vain siksi en kolmipyörää ostaisi, että mukavasti olisin, kun on kaksipyöränojakitkin ja ne on kolmanneksen halvempia.
Onko siis jotain syytä miksi kolmipyöränojakki voittaa kaksipyöränojakin nopeuden, säilytyksen helppouden, keveyden, reittivalintojen runsauden, turvallisuuden kapealla ja vilkkalla tiellä????
Tälläsiä vaihtoehtoja itselleni sopivimmaksi olen miettinyt:
- Optiman Lynxx alaohjauksella, lokareilla ja pakkarilla
- Optiman Dragon
- Optiman Rider (tai mahdollisesti joku muu kolmipyöräinen, niitä kun tuntuu olevan aivan mieletön määrä)
http://www.optima-cycles.nl/main/en/mod ... ?Itemid=27
Lynxx on matalempi ja vaikuttaa, että sillä kulkee samoissa maastoissa Dragonin kanssa, mutta kevyemmin ja nopeemmin. Ja onko nopeusero Lynxxin ja Dragonin välillä mitenkään huomattava? Ja nopeempia varmaan molemmat on kuin tavallinen polkupyörä???
Mitähän eroa tossa Lynxxin alaohjauksessa ja Dragonin alaohjauksessa oikeen on?? Kumpi on parempi?? Helpommin ohjattava, vakaampi, hajoo helpommin??? Myös rungossa jotain eroa?
Miksi Dragon olisi parempi kuin Lynxx??? Mitä käytännön eroa niissä oikeen on, että sillä loppupeleissä olis jotain merkitystä?
Ja millaisistahan nopeuseroista mahdollisesti oikein puhutaan tuon Lynxxin ja Riderin välillä???
Kiitos