Vilijami kirjoitti:Tätä tarkoitin.
Ja minä tarkoitin sitä, että jos kengässä olisi matala kanta kuten bootsissa tms. niin klossi ei tuohon kohti kiinnitettynä ottaisi kävellessä maahan ollenkaan ja haittaisi kävelyä.
Jukka
Vilijami kirjoitti:Tätä tarkoitin.
Ja minä tarkoitin sitä, että jos kengässä olisi matala kanta kuten bootsissa tms. niin klossi ei tuohon kohti kiinnitettynä ottaisi kävellessä maahan ollenkaan ja haittaisi kävelyä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Aivan totta. Siinä saattaisi olla ratkaisu?
Tuohan olisi ratkaisu vaikka kuinka moneen ongelmaan. Kengän ei tarvitse olla jäykkä päkiän kohdalta, joten se voi olla hyvin käveltävä. Pohkeet eivät rasitu polkiessa, joten kramppaaminen vähenee. Klossit ota maahan kiinni, tai ainakaan lattiaan, kun niillä kävelee sisällä. Lisäksi tuolla periaatteella klossit voi kiinnittää vaikka juhlakenkiin ja ajella nojapyörällä bileisiin. Nerokasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hieno on sun pyörä kyllä. Onnea rakentelulle jatkossakin...
...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...
Vilijami kirjoitti:Pyöräliikkeessä huhuttiin, että maantiepyöräilyssä joku (special) trendi olisi klossi keskellä kengänpohjaa, mutta ei mitään varmuutta.
Onko joku kuullut tästä asiasta?
Aiheuttaa vielä helpommin
maantiepyörään "toe overlap"
eli kenkä osuu etupyörään käännyttäessä.
Niinhän se osuu nyt minullakin, vaikka maantiekengissä
klosseja kuinka siirtäisi. Ei häiritse mun ajamista.
Jos tuo olisi hyvä ratkaisu, niitä olisi varmaan jo monella valmistajalla.
Tässä pohdintaa aiheesta
http://www.bicyclepaper.com/articles/5- ... -Position-
Nojapyöräilyyn olen yrittänyt muistaa siirtää klosseja keskelle,
mutta eipä mitään mainittavaa hyötyä tuosta minun vauhdeilla ole ollut.
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
Stapani kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Pyöräliikkeessä huhuttiin, että maantiepyöräilyssä joku (special) trendi olisi klossi keskellä kengänpohjaa, mutta ei mitään varmuutta.
Onko joku kuullut tästä asiasta?Aiheuttaa vielä helpommin
maantiepyörään "toe overlap"
eli kenkä osuu etupyörään käännyttäessä.
Niinhän se osuu nyt minullakin, vaikka maantiekengissä
klosseja kuinka siirtäisi. Ei häiritse mun ajamista.Jos tuo olisi hyvä ratkaisu, niitä olisi varmaan jo monella valmistajalla.
Tässä pohdintaa aiheesta
http://www.bicyclepaper.com/articles/5- ... -Position-Nojapyöräilyyn olen yrittänyt muistaa siirtää klosseja keskelle,
mutta eipä mitään mainittavaa hyötyä tuosta minun vauhdeilla ole ollut.
Nojapyöräilyssä olennaisempaa on heel overlap, joka vain pienenee, kun klosseja siirretään taaemmas (ja lyhennetään kampia. )
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Laitetaanpa infoa tuplajarrukahvasta, kun en foorumilta aiempia juttuja löytänyt. Jarruna on tähän asti ollut vain nexus 7 jalkajarru. Pyörän takapainoisuudesta johtuen pelkkä etujarru ei ole oikein tehokas. Lujemmasta vauhdista jarruttaessa eturengas lukossa liu'utaan pitkä matka, etenkin jos alusta on muuta kuin puhdasta ja kuivaa asfalttia. Veloshop.fi myi Promax Polo tuplajarrukahvaa, jolla sain yhdellä kahvalla jarrut molempiin takarenkaisiin.
Melkoinen vaijeriviidakkohan tuosta tuli. Eturenkaaseenkin laitoin käsijarrun lähinnä huvikseen, koska kiinnikkeet olivat etuhaarukassa valmiina ja jarruhilut löytyivät hyllystä
Nyt on kilometrejä kertynyt 1800 ja 120mm poljinkammet alkoivat tuntumaan liian lyhyeltä. Jalat siis tuntuivat haluavan tehdä suurempaa liikettä, joten vaihdoin 152mm kampisarjan. Onhan huima ero! Ylämäet nousevat huomattavasti keveämmin, mutta alamäkeen ei pääse yhtä kovaa vauhtia. Tasamaalla jalat väsyvät nopeampaa toki vauhtikin on nopeampaa. En siis vielä tiedä oliko tuo kammen pituuden muutos hyvä vai huono.
Kampien vaihdon johdosta polvi alkoi osumaan käteen, joten vaihdoin korkeamman ohjaustangon.
Ajoasennosta tuli chopperimaisen röyhkeä
Jori sanoi tuolla aiemmin että ohjauksen keskitysjousi on tarpeeton jos jättöä pienentää. Siispä tein testipyörän jossa on negatiivinen jättö.
Onhan negatiivisella jätöllä hurjaa menoa yli 30km/h vauhdissa. Pienessä nopeudessa ohjaus keskittää kyllä (kuten jori sanoi) kun ei polje, mutta polkeminen vaikuttaa ohjaukseen samalla lailla kuin positiivisellakin jätöllä. Toinen asia on tuo sivuvaunumeininki. Nyt ymmärrän miksi sivuvaunun vaarallisuudesta varoitellaan. Oikealle kääntyminen saa sivuvaunun renkaan aivan yllättävän helposti ilmaan ja tämä yhdistettynä negatiiviseen jättöön tekee pyörästä tosi huteran, koska vasemmalle kallistuminen kääntää ohjausta vielä lisää oikealle ja nostaa vaunun ratasta vielä korkeammalle. Pikkuvauhdissa tuolla on kyllä hauska leikkiä, kun tasapainoilee ajaen vaunun rengas ilmassa
Vilijami kirjoitti:Onhan negatiivisella jätöllä hurjaa menoa yli 30km/h vauhdissa. Pienessä nopeudessa ohjaus keskittää kyllä (kuten jori sanoi) kun ei polje, mutta polkeminen vaikuttaa ohjaukseen samalla lailla kuin positiivisellakin jätöllä. Toinen asia on tuo sivuvaunumeininki. Nyt ymmärrän miksi sivuvaunun vaarallisuudesta varoitellaan. Oikealle kääntyminen saa sivuvaunun renkaan aivan yllättävän helposti ilmaan ja tämä yhdistettynä negatiiviseen jättöön tekee pyörästä tosi huteran, koska vasemmalle kallistuminen kääntää ohjausta vielä lisää oikealle ja nostaa vaunun ratasta vielä korkeammalle. Pikkuvauhdissa tuolla on kyllä hauska leikkiä, kun tasapainoilee ajaen vaunun rengas ilmassa
Katkase sivuvaunu pois ja kokeile millanen on kakspyöräsenä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Itseasiassa teinkin sen alunperin kaksirenkaisena, mutta ei siitä ajosta tule mitään yksikätisellä ja 1,5 jalkaisella kuskilla.
Olen koeajattanut sitä kaksirenkaisena muilla, niin kovin vaikeaa näyttää olevan. Kuulemma tunnelma on kuin eka kertaa ilman apurattaita