Sivu 2/4

Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 12:47
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Jättö on tällä hetkella noin 4-5cm. Mihin suuntaan sitä pitäisi muuttaa?

Ei välttämättä mihinkään, mutta pääset tuosta jousesta eroon, kun muutat sen hitusen negatiiviseksi. Vino-ohjauksisissa ei tarvita ajodynamiikan takia jättöä -varsinkinkaan pystyssä kulkevissa (kolmipyörissä).


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 13:03
Kirjoittaja Vilijami

Aivan. Tätä asiaa pohdinkin rakentaessa. Oma järki sanoi, että negatiivinen jättö olisi vakaampi, mutta uskoin ammattikorkeakoulun ajodynamiikan oppitunteja ja MMAF:fin Kopterilaki luonnosta. Pitääpä kokeilla seuraavassa evo versiossa :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 13:17
Kirjoittaja Hopea

Tuo etupää näyttää siltä, että sen pitäisi pyrkiä käännettäessä flippaamaan eli eturengas yrittää kääntyä lisää tietyn pisteen jälkeen. Jos se ei tee sitä, ihmettelen miksei... Jori?

Keskiön ja jalkojen paino toki tasaa kovasti, mutta silti. :?


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 13:40
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:

Tuo etupää näyttää siltä, että sen pitäisi pyrkiä käännettäessä flippaamaan eli eturengas yrittää kääntyä lisää tietyn pisteen jälkeen. Jos se ei tee sitä, ihmettelen miksei... Jori?

Näinhän ne kaikki normaalilla jätöllä olevat pyörät tekevät, jos ei ohjausakselin takapuolella oleva tangon paino käännätä painvastaiseen suuntaan. Mitä loivempi keulakulma sitä voimakkaammin eturengas pyrkii kallistumaan. Vauhdissa "ostoskärryn rengas-ilmiö" oikaisee etupäätä.

Jukka


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 14:26
Kirjoittaja jori

Tuota jalkojen paino en huomannutkaan ajatella. Voi olla sittenkin parempi, ettet ainakaan kovin paljon negatiivista jättöä laita. Kampikeskiö ei toki ole kaukana kääntöakselista, mutta aiheuttaa silti epästabiilisuusmomenttia kovassa vauhdissa kaartaessa. Riippuu kiekon painosta riittääkö sen aiheuttama stabiilisuusmomentti kumoamaan jalkojen painon aiheuttaman epästabiilisuusmomentin. No, kampikeskiönhän voi asentaa vaikka suoraan haarukan kääntöakselille seuraavissa versioissa, jos haluaa olla varma stabiilisuudesta kaikissa tilanteissa.

Sivuvinolla alustalla ilman käsiä rentona rullaten tuo kyllä äkkiä selviää. Stabiili pyörä kääntyy alamäkeen, epästabiili ylämäkeen


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 18:24
Kirjoittaja Vilijami

Joku ilmeisesti kaatunut pyörällä, josta poljinkammet ovat lähtöisin joten poljin ei ollut suorassa. Ennakkoluulottomasti laitoin alumiinikammen prässiin ja oletin että kampi katkeaa kun sitä kylmänä taivuttaa, vaan kuinka ollakkaan sehän oikeni. Useaan kertaan taivutin vähän kerrallaan ja suora siitä lopulta tuli :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 18:48
Kirjoittaja Vilijami

Millä ihmeellä te rakentajat saatte omavalmisterungot suoraan? Itsellä on tallin lattiassa reilusti kaatoa lattiakaivon takia, joten sitäkään ei voinut juuri hyödyntää mittaustukipisteenä.

Rakennusvaiheessa kasasin eri korkuisiapuupalikoita lattialle, jotta sain renkaat vatupassisuoralle. Mutta ei siitäkään paljon apua ollut, koska esimerkiksi keula on pyörässäni niin kalteva, ettei vatupassilla sivusuoruuden mittaus oikein onnistunut.

Lopulta kasasin rungon pelkästään silmällä sihtaamalla ja yllättävän hyvä siitä tuli. Mittaus on haastavaa, mutta valmista runkoa mittaillessani (esim. kummastakin taka-akselista emäputken ylä- ja alapäähän) en löytänyt yli millin eroja oikeasta ja vasemmasta puolesta. Silmällä siis saa kohtuu tarkasti katsottua vaaka- ja pystysuoruuden? Vai oliko vaan hyvä tuuri? Takarenkaisiin tuli 4mm haritusta lopullisen hitsauksen jälkeen, mutta koitan elää asian kanssa. :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 18:59
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Millä ihmeellä te rakentajat saatte omavalmisterungot suoraan?

Tämä jigi mallia Jori on ollut hyvä kaksipyöräisissä:

Kuva

Pitää vain kaksi kertaa varmistua vanteiden suoruudesta.

Delta trikeissä olen laittanut molempien takapyörien dropoutit samaan pitkään kierretankoon kiinni ja sen mitan ja suorakulman avulla suoraan takahaarukoiden päälle. Näin renkaat saa samansuuntaisiksi.
Rungon suoruudella itsessään ei ole yhtään mitään väliä, ei kieroutta kukaan huomaa jos renkaat, kammet ja emäputki menee suoraan. Eli silmämääräinen suoruus riittää taatusti.
Vatupassia en ole käyttänyt ikinä, hirveä homma kasata kaikki osat ensin vatupassi suoraan ja kun vähän kopistelee niin koko kötöstys on johonkin päin kallellaan. Suorakulma, rulla- ja astemitta on riittänyt.

Jukka


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 20:24
Kirjoittaja PW

Hieno pyörä !
Ei kai trikessä rungon suoruudella niin väliä, kunhan renkaat eo kauheesti harita tai auraa.
Sutiiko miten herkästi ?
Pystytkö sillä heikommalla jalalla polkemaan kumminkin ? Olisko lukkopolkimesta hyötyä, vois paremmalla jalalla vetämällä ja pyörittämällä avittaa ?

Petri


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:08
Kirjoittaja Vilijami

On se minusta aika tärkeä että esim emäputki ois suorassa :D

Ylämäessä jos on hiekoitussoraa, niin sutii kyllä jos rajummin polkee.

Pystyy huonommalla jalalla polkemaan. Voimaa siinä on nykyään noin 80% terveestä jalasta. Se on vaan hitaampi, ettei hyppiminen tai juoksu onnistu, mutta pyöräily onnistuu ihan hyvin. Nilkassa vain ei ole juuri liikettä.
Lukkopolkimien klossit tulevat melkolailla kengän etuosaan kiinni. Terveessä jalassa se toki toimisi, mutta huonommassa ei koska nilkka taipuu voimattomuuden vuoksi. Klossi pitäisi saada kiinni keskelle kenkää tai jopa pohjan puolenvälin takapuolelle. Tämän vuoksi päädyin astilautaratkaisuun ja se mahdollistaa normaali lenkkareilla ajelun, niin voi kävelläkkin. Klossi keskellä kengänpohjaa tekee kävelystä suunnilleen mahdotonta?


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:24
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Klossi keskellä kengänpohjaa tekee kävelystä suunnilleen mahdotonta?

Riippuu kengästä, mulla on Bilteman kengät ja kyllä niillä voi "tepastella". Nurmikolla ei edes huomaa klossia, asfaltilla ja betonilla raapii. Pohja on normaalia lenkkaria jäykempi, mutta taipuu kuitenkin enempi kuin "kilpakengissä". Jos perillä on tarkoitus kävellä kilometrejä tai kallioisessa maastossa(geokätköilyä...) niin mukana on toki lenkkarit tai kumpparit.
20.000km ajoin ilman lukkoja ja vieläkin jos ajomatka on alle 10km tai alle puoli tuntia. Mitä ylempänä kammet penkkiin verrattuna sitä tarpeellisemmaksi lukot kokee.

Jukka


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:44
Kirjoittaja Vilijami

Joojoo, jos ne klossit on siellä etuosan kolossa, mutta itselläni ne pitäisi olla keskellä pohjaa tai jopa osittain kantapään alla.

En ole kuitenkaan ehdottomasti lukkopolkimia vastaan, jos vaan löytyisi itselle toimivat niin mielenkiinnolla kokeilisin. :)


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:50
Kirjoittaja jviirret

Pitäisi olla matala kanta jolloin klossin saisi kannan etupuolelle niin ettei ottaisi maahan kävellessä ollenkaan.

Jukka


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:57
Kirjoittaja Vilijami

Tätä tarkoitin.


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 22:01
Kirjoittaja Vilijami

Pyöräliikkeessä huhuttiin, että maantiepyöräilyssä joku (special) trendi olisi klossi keskellä kengänpohjaa, mutta ei mitään varmuutta.
Onko joku kuullut tästä asiasta?