Sivu 3/4

Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 22:09
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Tätä tarkoitin.

Ja minä tarkoitin sitä, että jos kengässä olisi matala kanta kuten bootsissa tms. niin klossi ei tuohon kohti kiinnitettynä ottaisi kävellessä maahan ollenkaan ja haittaisi kävelyä.

Jukka


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 22:54
Kirjoittaja Vilijami

Aivan totta. Siinä saattaisi olla ratkaisu?


Re: Papan jopo

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 23:45
Kirjoittaja jori

Tuohan olisi ratkaisu vaikka kuinka moneen ongelmaan. Kengän ei tarvitse olla jäykkä päkiän kohdalta, joten se voi olla hyvin käveltävä. Pohkeet eivät rasitu polkiessa, joten kramppaaminen vähenee. Klossit ota maahan kiinni, tai ainakaan lattiaan, kun niillä kävelee sisällä. Lisäksi tuolla periaatteella klossit voi kiinnittää vaikka juhlakenkiin ja ajella nojapyörällä bileisiin. Nerokasta. :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 18:52
Kirjoittaja joe67

Hieno on sun pyörä kyllä. Onnea rakentelulle jatkossakin...


Re: Papan jopo

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 19:19
Kirjoittaja Stapani
Vilijami kirjoitti:

Pyöräliikkeessä huhuttiin, että maantiepyöräilyssä joku (special) trendi olisi klossi keskellä kengänpohjaa, mutta ei mitään varmuutta.
Onko joku kuullut tästä asiasta?

Aiheuttaa vielä helpommin
maantiepyörään "toe overlap"
eli kenkä osuu etupyörään käännyttäessä.
Niinhän se osuu nyt minullakin, vaikka maantiekengissä
klosseja kuinka siirtäisi. Ei häiritse mun ajamista.

Jos tuo olisi hyvä ratkaisu, niitä olisi varmaan jo monella valmistajalla.

Tässä pohdintaa aiheesta
http://www.bicyclepaper.com/articles/5- ... -Position-

Nojapyöräilyyn olen yrittänyt muistaa siirtää klosseja keskelle,
mutta eipä mitään mainittavaa hyötyä tuosta minun vauhdeilla ole ollut.


Re: Papan jopo

Lähetetty: 06 Huhti 2014, 22:16
Kirjoittaja jori
Stapani kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Pyöräliikkeessä huhuttiin, että maantiepyöräilyssä joku (special) trendi olisi klossi keskellä kengänpohjaa, mutta ei mitään varmuutta.
Onko joku kuullut tästä asiasta?

Aiheuttaa vielä helpommin
maantiepyörään "toe overlap"
eli kenkä osuu etupyörään käännyttäessä.
Niinhän se osuu nyt minullakin, vaikka maantiekengissä
klosseja kuinka siirtäisi. Ei häiritse mun ajamista.

Jos tuo olisi hyvä ratkaisu, niitä olisi varmaan jo monella valmistajalla.

Tässä pohdintaa aiheesta
http://www.bicyclepaper.com/articles/5- ... -Position-

Nojapyöräilyyn olen yrittänyt muistaa siirtää klosseja keskelle,
mutta eipä mitään mainittavaa hyötyä tuosta minun vauhdeilla ole ollut.

Nojapyöräilyssä olennaisempaa on heel overlap, joka vain pienenee, kun klosseja siirretään taaemmas (ja lyhennetään kampia. ;))


Re: Papan jopo

Lähetetty: 02 Touko 2014, 08:57
Kirjoittaja Vilijami

Laitetaanpa infoa tuplajarrukahvasta, kun en foorumilta aiempia juttuja löytänyt. Jarruna on tähän asti ollut vain nexus 7 jalkajarru. Pyörän takapainoisuudesta johtuen pelkkä etujarru ei ole oikein tehokas. Lujemmasta vauhdista jarruttaessa eturengas lukossa liu'utaan pitkä matka, etenkin jos alusta on muuta kuin puhdasta ja kuivaa asfalttia. Veloshop.fi myi Promax Polo tuplajarrukahvaa, jolla sain yhdellä kahvalla jarrut molempiin takarenkaisiin.


Re: Papan jopo

Lähetetty: 02 Touko 2014, 09:01
Kirjoittaja Vilijami

Melkoinen vaijeriviidakkohan tuosta tuli. Eturenkaaseenkin laitoin käsijarrun lähinnä huvikseen, koska kiinnikkeet olivat etuhaarukassa valmiina ja jarruhilut löytyivät hyllystä :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 08:25
Kirjoittaja Vilijami

Nyt on kilometrejä kertynyt 1800 ja 120mm poljinkammet alkoivat tuntumaan liian lyhyeltä. Jalat siis tuntuivat haluavan tehdä suurempaa liikettä, joten vaihdoin 152mm kampisarjan. Onhan huima ero! Ylämäet nousevat huomattavasti keveämmin, mutta alamäkeen ei pääse yhtä kovaa vauhtia. Tasamaalla jalat väsyvät nopeampaa toki vauhtikin on nopeampaa. En siis vielä tiedä oliko tuo kammen pituuden muutos hyvä vai huono.


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 08:29
Kirjoittaja Vilijami

Kampien vaihdon johdosta polvi alkoi osumaan käteen, joten vaihdoin korkeamman ohjaustangon.


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 08:35
Kirjoittaja Vilijami

Ajoasennosta tuli chopperimaisen röyhkeä :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 08:49
Kirjoittaja Vilijami

Jori sanoi tuolla aiemmin että ohjauksen keskitysjousi on tarpeeton jos jättöä pienentää. Siispä tein testipyörän jossa on negatiivinen jättö.


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 09:02
Kirjoittaja Vilijami

Onhan negatiivisella jätöllä hurjaa menoa yli 30km/h vauhdissa. Pienessä nopeudessa ohjaus keskittää kyllä (kuten jori sanoi) kun ei polje, mutta polkeminen vaikuttaa ohjaukseen samalla lailla kuin positiivisellakin jätöllä. Toinen asia on tuo sivuvaunumeininki. Nyt ymmärrän miksi sivuvaunun vaarallisuudesta varoitellaan. Oikealle kääntyminen saa sivuvaunun renkaan aivan yllättävän helposti ilmaan ja tämä yhdistettynä negatiiviseen jättöön tekee pyörästä tosi huteran, koska vasemmalle kallistuminen kääntää ohjausta vielä lisää oikealle ja nostaa vaunun ratasta vielä korkeammalle. Pikkuvauhdissa tuolla on kyllä hauska leikkiä, kun tasapainoilee ajaen vaunun rengas ilmassa :D


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 09:51
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Onhan negatiivisella jätöllä hurjaa menoa yli 30km/h vauhdissa. Pienessä nopeudessa ohjaus keskittää kyllä (kuten jori sanoi) kun ei polje, mutta polkeminen vaikuttaa ohjaukseen samalla lailla kuin positiivisellakin jätöllä. Toinen asia on tuo sivuvaunumeininki. Nyt ymmärrän miksi sivuvaunun vaarallisuudesta varoitellaan. Oikealle kääntyminen saa sivuvaunun renkaan aivan yllättävän helposti ilmaan ja tämä yhdistettynä negatiiviseen jättöön tekee pyörästä tosi huteran, koska vasemmalle kallistuminen kääntää ohjausta vielä lisää oikealle ja nostaa vaunun ratasta vielä korkeammalle. Pikkuvauhdissa tuolla on kyllä hauska leikkiä, kun tasapainoilee ajaen vaunun rengas ilmassa :D

Katkase sivuvaunu pois ja kokeile millanen on kakspyöräsenä :wink:

Petri


Re: Papan jopo

Lähetetty: 19 Elo 2014, 10:01
Kirjoittaja Vilijami

Itseasiassa teinkin sen alunperin kaksirenkaisena, mutta ei siitä ajosta tule mitään yksikätisellä ja 1,5 jalkaisella kuskilla.
Olen koeajattanut sitä kaksirenkaisena muilla, niin kovin vaikeaa näyttää olevan. Kuulemma tunnelma on kuin eka kertaa ilman apurattaita :D