Kun painosta lähtee kolmannes niin hinta se kolmikertaistuu...
Oma sinkula painaa 12 kiloa ja ero 20 kilon nojakkiin on kyllä dramaattinen.
Maantiepyörän laihdutuskuuri
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Maantiepyörän laihdutuskuuri
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Kohta täällä on taas iso joukko painavilla ajokeilla ajavia jotka selittää miten painolla ei ole merkitystä. Eipä se tosiaan huippunopeuteen vaikuta.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Mun meta ja etuveto on kisakunnossa 10.5-11.3 kg. Riittävän kevyt, näillä investoinneilla...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Jarcco kirjoitti:Oma sinkula painaa 12 kiloa ja ero 20 kilon nojakkiin on kyllä dramaattinen.
Päässä laskien ero noin 8kg. Kyllähän sen jo huomaa jos tuon painoisen kanisterin pistää kevyemmän pyörän tarakalle. Mun työmatkalla kanisteri laskisi keskinopeutta noin 8%. Eli jos muut vastukset pysyisi samana niin 23minuutin matka-aika pitenisi 8kg raskaammalla pyörällä 25minuuttiin. Jos lähtisin toiseen suuntaa(vähempi mäkiä) retkiajoon(vähemmän pysähdyksiä) niin ero ei olisi noin suuri.
Saattaa se pyörän painosta tinkiminen hidastaakin pyörää, jos esimerkiksi takavetoisen nojapyörän ainoaa runkoputkea ohentaa 50millistä 35milliin
Mukavasti tuotu nuo ovaalirattaat esille tuossa pätkässä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Painon merkitystä ei pidä liioitella, mutta on vaihteeksi mukava ajella kevyemmällä, kun on tottunut noihin "ankkureihin". Jos tekisi kevyen nojakin, olisi Cruzbike Vendetan tai Silvion tyyppinen varmaan optimaalisin malli. Mikan Vendetta-klooni todistaa että lähelle 10 kiloa on mahdollista päästä. Olisi mukava tietää paljonko on tullut maksamaan? Käytettyä aikaa ei ehkä kannata huomioida...
Vanhastaan tiedetään että rungosta on vaikea saada painoa pois. Suurimman hyödyn saa kun vaihtaa kiekot ja renkaat keveämpiin. Samalla vierintävastuskin todennäköisesti paranee.
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Oma sinkula painaa 12 kiloa ja ero 20 kilon nojakkiin on kyllä dramaattinen.
Päässä laskien ero noin 8kg. Kyllähän sen jo huomaa jos tuon painoisen kanisterin pistää kevyemmän pyörän tarakalle. Mun työmatkalla kanisteri laskisi keskinopeutta noin 8%. Eli jos muut vastukset pysyisi samana niin 23minuutin matka-aika pitenisi 8kg raskaammalla pyörällä 25minuuttiin. Jos lähtisin toiseen suuntaa(vähempi mäkiä) retkiajoon(vähemmän pysähdyksiä) niin ero ei olisi noin suuri.
Saattaa se pyörän painosta tinkiminen hidastaakin pyörää, jos esimerkiksi takavetoisen nojapyörän ainoaa runkoputkea ohentaa 50millistä 35milliin![]()
Mukavasti tuotu nuo ovaalirattaat esille tuossa pätkässä.Jukka
Jukka, miten laskit tuon 8%?
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Jäikö siihen mitään alkuperästä ? Anoreksian puolelle menee siihen ku istahtaa 100kg mies ni pelottaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Mulla löytyi lähes kaikki tarvittava osa nurkista, alumiinirungon sain ilman ja pakko oli ostaa keskiön Fauber-sovitin ja teräksinen maantiepyörän haarukka. Jotakin 100-150€ oli kulu kaikkineen.
Ja nuo osto-osat on niitä joiden painosta pitäisi päästä eroon, keulasta saa helposti kilon pois.
Mulla muuten on kiekkoja tms käytössä sikon sokin kaikissa kolmessa maantiepelissä ja maasturinkin kahdessa niin laitten arvon on sellainen päivän hinta kuten painokin.
Kyllä etuvetosesta saa helposti keveimmän ja jäykimmän tehtyä. Tällä hetkellä tuntuu että seuraavassa päärunko tulee tehtyä CrMo-putkesta, takapäähän pitkällä haarukalla ilmajousitus ja koko keulakolmio hiilikuidusta minimaalisin säädöin. Paino asettunee 10 kg:n paikkeille silti.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Jarcco kirjoitti:jviirret kirjoitti:Päässä laskien ero noin 8kg. Kyllähän sen jo huomaa jos tuon painoisen kanisterin pistää kevyemmän pyörän tarakalle. Mun työmatkalla kanisteri laskisi keskinopeutta noin 8%. Eli jos muut vastukset pysyisi samana niin 23minuutin matka-aika pitenisi 8kg raskaammalla pyörällä 25minuuttiin. Jos lähtisin toiseen suuntaa(vähempi mäkiä) retkiajoon(vähemmän pysähdyksiä) niin ero ei olisi noin suuri.
Saattaa se pyörän painosta tinkiminen hidastaakin pyörää, jos esimerkiksi takavetoisen nojapyörän ainoaa runkoputkea ohentaa 50millistä 35milliin![]()
Mukavasti tuotu nuo ovaalirattaat esille tuossa pätkässä.Jukka
Jukka, miten laskit tuon 8%?
Silloin kun pyöriä valmistui kaksi kesässä tuli ajoa kellotettua nykyistä tarkemmin. Aluksi piti päästä kokeilemaan keskeneräisillä pyörillä, puuttui ketjuputkea, penkin pehmustetta, lokasuojat, tarakat, jalustat yms. sälää. Valmiilla pyörällä nopeus oli aina aavistuksen hitaampi. Joko se oli sattumaa, mittausvirhettä tai sitten painon vaikutus oli suuruusluokaltaan yksittäisten kilojen kohdalla noin 1%/1kg.
Nyt olisi loistava testata tuolla geopyörällä kun siinä on skootterin takaboksi, jolloin painon lisääminen ei muuta ilmanvastusta. Tiedä vaikka kesän päälle kokeilisinkin, nyt kun tuli puheeksi. Sykemittariinkin tulossa uusia paristoja niin voi vähän verrata tehoakin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Omasta pyörästä noin kolmannes lähtisi helposti: takaboxi kiinnikkeineen ja sisältöineen pois. Ei työkaluja, ei mitään osia, ei eväitä, lisävaatteita, lisää juomavettä. Vaan kun minulla ajellessa ei ole mielessä määränpää tai kilometrit, vaan ajan sen ajan mitä ehtii, niin eipä tuolle kevennykselle ole erityistä tarvetta. Tykkään että mukana on kaikkea mitä saattaa tarvita.
Kuskista keventäminen olisi mielekästä, 3 kg lähti keuhkokuumeella, katsotaan saisiko lähtemään vielä lisääkin.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
tavasti kirjoitti:Omasta pyörästä noin kolmannes lähtisi helposti: takaboxi kiinnikkeineen ja sisältöineen pois. Ei työkaluja, ei mitään osia, ei eväitä, lisävaatteita, lisää juomavettä. Vaan kun minulla ajellessa ei ole mielessä määränpää tai kilometrit, vaan ajan sen ajan mitä ehtii, niin eipä tuolle kevennykselle ole erityistä tarvetta. Tykkään että mukana on kaikkea mitä saattaa tarvita.
Kuskista keventäminen olisi mielekästä, 3 kg lähti keuhkokuumeella, katsotaan saisiko lähtemään vielä lisääkin.
Ei minullakaan ole yksin ajellessa mikään kiire, ja nykyiset MWB ja tadpole toimivat normiajeluissa hyvin. Mutta maantiepyöräilijöiden lenkeille 10 kilon lisäpaino pyörässä on liikaa. Olisihan se mukava kun olisi vielä kevyt maantienojakki lenkkipyöräksi.
Kuskista ei ole varaa keventää yhtään, päinvastoin muutama lisäkilo ei haittaisi. Joskus aikoinaan joku tauti iski ja paino putosi hetkessä 87 --> 75 kiloon. Sen jälkeen ei ole kilot tarttuneet.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Jarcco kirjoitti:Olisihan se mukava kun olisi vielä kevyt maantienojakki lenkkipyöräksi.
Ei muuta ku viilaamaan Keveys tehdään asenteella. Jos jokaisen osan kohdalla ajattelee että 200g sinne tai 400g tänne ei vaikuta mitään, niin valmis pyörä on varmasti 20kiloinen. Halvimmalla kevyen pyörän saa kun aloittaa valitsemalla mahdollisimman pienet renkaat, jättää jousituksen ja kaikki säädöt pois. Tässä loistava esimerkki, 11kg, vaikka on rautaputkirunko, lokasuojat ja muovi penkki: http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html Tuohon hiilikuitupenkki ja lokasuojat pois niin on alle 10kg. Jos isopyöräisen haluaa niin maksaa maltaita. Euroilla jokaisesta osasta(kiekot, penkki, etuhaarukka, runkoputki, keskiö, kammet, vaihteet, jarrut...) saa 200-600g/kpl pois painosta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Kiva lelu varmaan Monty, mutta en ole oikein Python- miehiä. Muutenkaan tuo ei kävisi, koska tykkään ajella vähän korkeammalla. Pitäisi myös olla kiekot 622- kokoa niin saa kumeja joka kaupasta. Järkevintä olisi hankkia käytetty maantiepyörä osien luovuttajaksi. Sitten tekisin rungon Atombiken tyyliin:
https://archive.org/details/AtombikesV26Version9
Ottaluulla arvioituna tuollaisen rungon paino pitäisi olla lähellä teräksistä maantiepyörän runkoa. Sitten tulee jonkin verran lisäpainoa penkistä ja ohjaustanko virityksistä. Ehkä parin kilon luokkaa. Eli jos luovuttajapyörä painaa 10 niin 12 kg olisi mahdollista päästä teräsrungolla ilman mahdottomia temppuja.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Jarcco kirjoitti:Kiva lelu varmaan Monty, mutta en ole oikein Python- miehiä. Muutenkaan tuo ei kävisi, koska tykkään ajella vähän korkeammalla. Pitäisi myös olla kiekot 622- kokoa niin saa kumeja joka kaupasta. Järkevintä olisi hankkia käytetty maantiepyörä osien luovuttajaksi. Sitten tekisin rungon Atombiken tyyliin:
https://archive.org/details/AtombikesV26Version9
Ottaluulla arvioituna tuollaisen rungon paino pitäisi olla lähellä teräksistä maantiepyörän runkoa. Sitten tulee jonkin verran lisäpainoa penkistä ja ohjaustanko virityksistä. Ehkä parin kilon luokkaa. Eli jos luovuttajapyörä painaa 10 niin 12 kg olisi mahdollista päästä teräsrungolla ilman mahdottomia temppuja.
Pannaan kuva esiin, niin on mukavampi keskustella, kun heti tietää, mistä puhutaan.
Vähän hassu on tuo kolmio istuimen alla -turhaa painoa- ja istuimen tuki suoraan navasta painoa ja liian suora tärinän reitti lapaluihin. Noin lyhyttä takahaarukkaa (edessä) ei kai oikeasti ole tehty. Muuten kyllä nätti suunnitelma. Onko tällaista tehty ajokuntoon asti?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Joo turhat raudat ja kulmat pois. Vähän sama geometria ku miun Helsinkinojakki, ei vielä valmis
MBB kummasti aina sykähdyttää, ei rissa keskusteluja
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.