Sivu 1/2
Napamoottori
Lähetetty: 06 Huhti 2014, 20:18
Kirjoittaja Nojanalle
Myyn Haizman bike moottorin. Moottori on toimiva ja 559 vanteeseen pinnattu . Vaatii kevät huolon . Eli uuden 7 lehtisen pakan. Mukaan saa hiilisillan varaosiksi.
Moottori on tyypiltään rauraton , 250W / 24 V. Vanteesa ajokuntonen contin rengas. Ohjaus härpäkettä on kunhan irroitan kaiken Nazcasta.
Tärkein tietysti on tuo hintapyynti 300€ , uusi pelkä moottori maksaa noin 1200€ .
Jos kiinostaa lähetä YV:tä.
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 20:36
Kirjoittaja PW
Tää on kyllä edelleen harkinnassa. Jos laittas kolmipyörään, nousis runko ja istuin korkeus. Vaimo tykkäis ettei oo niin matala.
Noita bilteman geeliakkuja kattelin joita sanoit käyttäneesi - runsauden pula tuli heti
Mitkä noista pitäs valita ?
Muokattu
Lainaus Nojanallelta: "2x12V Akkua ,niistä saadaan 24 V. Moottori on raudaton ja se tekee siittä kevyen . Moottorin oma massa ei ole käytössä silloin kun poljet. Sillä siinä on sisään rakennettu kytkin laakeri. Joka kytkee vaihteiton ja moottorin pyörivään massaan silloin kun käytät sähkö avustusta. Se painaa noin 2-3kg, arvio . Akut painaa 7Ah, 6.7kg eli paskan paljon . Pyörä keveni mulla lähes kymmenen kiloa . Kun riisuin nuo pois.
Laatu maksaa , halvalla Kiinalaista."
Kirjoitit siis noin yv:ssä
Kysymys :onko siis molemmat akut 7Ah vai 2*3,5 Ah ?
Petri
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 20:58
Kirjoittaja Nojanalle
Molemmat akut oltava 7Ah . 
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:01
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:Molemmat akut oltava 7Ah . 
Kysyn taas tyhmiä jotta viisastuisin. Kaks 7Ah akkua - onko se yhteensä 14Ah ?
Petri
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:20
Kirjoittaja Nojanalle
Ei kun 24V / 7AH yhteensä. Jos kadesta 12V otetaan ulos 12V , niin sitten 14Ah. Menikö sekavaksi. 
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:31
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:Ei kun 24V / 7AH yhteensä. Jos kadesta 12V otetaan ulos 12V , niin sitten 14Ah. Menikö sekavaksi. 
Ei, rinnan vai sarjaan sitä en ikinä muista - kumpi vai kampi 
Petri
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:37
Kirjoittaja Pastori
Kampi on se jota poljetaan ja kumpi se joka vetää sähköllä?
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:42
Kirjoittaja jviirret
Sarjaan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on yhtä suuri kuin sarjan huonoimman akun. Rinnan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti. Jotta kahdesta 12v akusta saisi 24v pitää ne kytkeä sarjaan ja silloin siis koko paketin kapasiteetti on sama kuin huonomman akun kapasiteetti.
Jukka
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:57
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Sarjaan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on yhtä suuri kuin sarjan huonoimman akun. Rinnan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti. Jotta kahdesta 12v akusta saisi 24v pitää ne kytkeä sarjaan ja silloin siis koko paketin kapasiteetti on sama kuin huonomman akun kapasiteetti.
Jukka
No jos 2 7Ah akkua pyörittää moottoria sarjassa tai rinnan, kulkeeko pyörä saman matkan mutta eri nopeudella vai ?
Petri
Re: Napamoottori
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 23:18
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Sarjaan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on yhtä suuri kuin sarjan huonoimman akun. Rinnan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti. Jotta kahdesta 12v akusta saisi 24v pitää ne kytkeä sarjaan ja silloin siis koko paketin kapasiteetti on sama kuin huonomman akun kapasiteetti.
Jukka
No jos 2 7Ah akkua pyörittää moottoria sarjassa tai rinnan, kulkeeko pyörä saman matkan mutta eri nopeudella vai ?
Petri
Energiaa tarvitaan siihen ajeluun. Energia on Wattitunteja. Watit ovat Volttien ja Ampeerien kertolaskun tulos. Kytkemällä sarjaan nuo akut saat 24V x 7 Ah = 168 Wh. Kytkemällä akut rinnan saat 12V x 14Ah = 168 Wh, eli energiaa saat saman verran, mutta kytkemällä akut rinnan pääset pidemmän matkan, sillä matalammalla 12 V jännitteellä akusta saatava teho ja siten vauhti on hitaampi. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa akkua kohti. Akusta otettu pienempi teho antaa paremman hyötysuhteen akun sisäisten vastusten takia.
Tässä kuvassa näkyy akun sisäisen vastuksen vaikutus. Kun akusta otetaan isompi virta saatava teho ja ennen kaikkea -energia on pienempi.

Esim. 65 A virta laskee jännitteen heti kahdesta Voltista 1,82 Volttiin per kenno ja akussa riittää virtaa ja maksimissaan 65A x 1,82V=53W tehoa vain tunniksi eli energiaa 53Wh. Pienemmällä virralla 11,3A kuormitettaessa löytyy puhtia kymmeneksi tunniksi ja jännitekin pysyy pitkään yli 2 voltissa, eli teho maksimissaan ja paljon pidempään 23W ja energiaa siis 23W x 10h = 230 Wh. Nuo on laskettu yläkanttiin, sillä jännitteen laskua ei ole huomioitu, mutta periaate on tuo. Itse asiassa isommalla virralla kuormitettaessa jännitekin laskee jyrkemmin, eli saatava energia vieläkin nopeammin. Tämä on erityisesti lyijyakun ongelma. Litiumakuilla hyötysuhde riippuu paljon vähemmän kuormitustasosta.
Re: Napamoottori
Lähetetty: 06 Touko 2014, 20:54
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä olisi sitä etuvetoa .

Re: Napamoottori
Lähetetty: 06 Touko 2014, 21:00
Kirjoittaja jviirret
Kaikki keulakulmat päin persettä 
Jukka
Re: Napamoottori
Lähetetty: 06 Touko 2014, 21:01
Kirjoittaja kuparinen
Hieno etuveto... mutta ketjuvetoa ei ole lainkaan. Olisiko tuossa keskiössä generaattori?
Kaksi isoa napamoottoria ja kaksi isoa akkupakettia, mitähän mahtaakaan painaa?
Muuten: määrääkö laki että pedelec - sähköavusteisessa on oltava ketju paikallaan? Pyöritellään vain polkimia ja moottori vetää!
Re: Napamoottori
Lähetetty: 08 Touko 2014, 10:23
Kirjoittaja jupet
hih, onpa ainakin teknisen näköinen vekotin. magic moottorit on kyllä hienot.
pakko olla generaattori tosiaan tuo poljinkeskiössä kun ei näyttäs menevän akselia navalle pyörälle asti. kompakti paketti.
Mun kokeilussa napamoottori oli mallia heikkovääntöinen, liikkeellelähtö vaati aivan liikaa tehoa painavassa trikessä.
Re: Napamoottori
Lähetetty: 10 Touko 2014, 19:58
Kirjoittaja ajou
Minä tässä kerran jo suunnittelin tuollaista, mutta viisatuin, kun Jori taisi kertoa, että 2 X 250W moottoria on yhteensä 500W ja siis Suomessa laiton!
Metsässä saa tietysti ajella miten huvittaa 
Artsi