sähkömoottori velomobiilissa
Onkohan kellään kokemuksia sähkömoottorin lisäämisestä velomobiiliin? Onko muita malleja kuin e-waw? Voiko laittaa minkä tahansa e-assist -järjestelmän esim. Quest XS tai Milan SL -malleihin?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onkohan kellään kokemuksia sähkömoottorin lisäämisestä velomobiiliin? Onko muita malleja kuin e-waw? Voiko laittaa minkä tahansa e-assist -järjestelmän esim. Quest XS tai Milan SL -malleihin?
Ei oo kokemusta, eikä taida foorumilaisten velomobiileissä juuri moottoreita olla, paitsi tuossa omatekosessa "Oranssissa" joka on juuri myynnissä.
En kuitenkaan näe mitään syytä miks ei mihintahansa kinneriin vois sähköavustuksen laittaa. Tadpole mallisiin kait helpoiten takakiekkoon napamoottori. Minkälaiset vaihteet siihen sitten saa ? Ketjusta vetävänkin varmaan johonkin saa viritettyä mutt joutuu tietyst rakenteleen ja suunnitteleen.
Edit. Kannattaa varmaan laittaa kyselyä Pieterille Velocraftille = Tammisaarelainen velomobiilien maahantuoja.
Petri
e-waw:ssa sähkömoottori tulee toisella ketjulla pyörittämään polkimia. Tuossa on siitä erikoinen systeemi että polkimet on erillään ketjurattaasta eli moottori voi pyörittää ketjuratasta vaikka polkimet ei viuhtoisi samaan tahtiin.
Pyörännapaan tuleva systeemi voisi olla parempi koska silloin sähköapu ei ole riippuvainen ketjuista eikä ole vaaraa esim rikkoa vaihteita väärällä moottorin käytöllä.
Tässä toinen Waw sähköistysprojekti: http://www.waw-bionx.blogspot.fi/ taisi olla toimiva regen myös.
Ville
Painojakauman vuoksi voisi myös olla järkevämpi laittaa sähköapu taakse? Jos akkupaketin haluaa niin ettei vie paljon kuormatilaa voisi sen rakentaa itse erilliskennoista vaikka useampaan paikkaan kopan alle. Tuollaiset valmiit "tiiliskivet" eivät ehkä ole kovin hyvä idea, varsinkin jos haluaa paljon kapasiteettia.
Jukka
http://velomobil.cykelmartin.se/categor ... ii-bygget/
Sunrider taitaa olla semmonen velomobiili missä on sähkömoottori, jossain kuvissa se oli keulassa ja veti keskiöstä erillisellä ketjulla.
Nopeesti kattoen tuossa ruottalaissivulla vilahti napamoottori.
Petri
TJT on joskus kirjoitellut kun on käynyt Pieterillä kokeilemassa sähkö-Mangoa http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 144#p52144
On vissiin sitten tuon näköinen paketti?
http://www.sunstaribike.com/en/products ... g-bicycle/
Napamoottori takarenkaassa ei varmaan ihan heittämällä onnistu kun ainakin Mangossa kiinnitys/akseli ei ole standardimitoissa.
Tanskassa olisi kaupan sähköavusteinen Evo-K http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... evo-k.html
Joo, vedän takasin tuon napamoottori takakiekkoon kommentin. En muistanu ett ne on toispuoleisella kiinnityksellä tai jotain muuta viritystä.
Petri
Kannattaa todella olla yhteydessä Pieteriin, Velocraft.fi. Hänellä on kokemusta sähköavuista kinnereissä.
Mangonhan voi tilata sähköavulla tai asentaa jäkikäteen. Käyttävät tuota jo Terpan mainitsemaa Sunstar iBike S03+ systeemiä. Sinnerbike (Mangon valmistaja) valmistaa omat kiinnikkeet kaikille osille, joilla Sunstar-osat kiinnitetään Mangoon.
En ole asiantuntija, mutta luulisin, että tämän pystyy asentamaan ainakin Stradan ja molempiin Questeihin melko helpoisti, koska näiden etupään rakenne on hyvin samanlainen kun Mangon. Varmaankin pientä rakentelua / modifikaatiota tarvitsee tehdä.
Milan SL mallia en ole koskaa livenä nähnyt, joten en tiedä miten asennus siihen onnistuisi, mutta luulisi onnistuvan. Eikös siinäkin ole samantapainen alumiininen neliöputki, johon pohjinkeskiö kiinnitetään ?
Timo
PW kirjoitti:Ei oo kokemusta, eikä taida foorumilaisten velomobiileissä juuri moottoreita olla, paitsi tuossa omatekosessa "Oranssissa" joka on juuri myynnissä.
En kuitenkaan näe mitään syytä miks ei mihintahansa kinneriin vois sähköavustuksen laittaa. Tadpole mallisiin kait helpoiten takakiekkoon napamoottori. Minkälaiset vaihteet siihen sitten saa ? Ketjusta vetävänkin varmaan johonkin saa viritettyä mutt joutuu tietyst rakenteleen ja suunnitteleen.
Edit. Kannattaa varmaan laittaa kyselyä Pieterille Velocraftille = Tammisaarelainen velomobiilien maahantuoja.Petri
Mikäli SH18 velomobiiliksi luetaan, on se ainakin toinen suomalainen, jossa on sähköavustus:
Siinä on vasemmassa takakiekossa napamoottori ja oikeassa kauramoottori. Ohjaus on edessä. Siellä voisi olla enemmän painoa, ja olisin laittanut sinne akun, mutta silloin menettäisi hyvän takavalon, joka on akussa.
Anteeksi Sakari, tietysti SH 18 on velomobiili ja vielä delta, johon onkin paljon helpompi napamoottori laittaa.
Petri
terppa kirjoitti:Tanskassa olisi kaupan sähköavusteinen Evo-K http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... evo-k.html
Ihmettelin vähän kun tuommoseen pyörään on laitettu sähköavustus Ei oo hintaa tuohon laittanu - sama kaveri tais myydä myös Nocomia Köpiksessä (ligfiets.net)
Petri
TJT kirjoitti:Milan SL mallia en ole koskaa livenä nähnyt, joten en tiedä miten asennus siihen onnistuisi, mutta luulisi onnistuvan. Eikös siinäkin ole samantapainen alumiininen neliöputki, johon pohjinkeskiö kiinnitetään ?
Timo
Juu polkimet on kiinni normaalossa alumiinisessa neliöputkessa eli siinä suhteessa ok.
Lisäksi: takapyörä on kiinni normaaliin tapaan molemmilta puolilta eli myös napamoottori siellä olisi mahdollinen, kunhan vaan leveys mätsää.
Sunstar lienee tosi kallis.
Bafang BBS-02 jota parhaillaan asentelen Questiini maksaa posteineen ja tulleineen alle 500 euroa. Niitä voi ostaa myös suomalaisesta liikkeestä jonka nimen unohdin.
Tuon moottorin oikean puolinen poljin on ainakin kolme senttiä ulompana joten se osui mun Questin sisäseinään. Korjasin ongelman tekemällä uuden poljinkeskiön kannattimen jossa keskiöputki on niin vasemmalla kuin mahdollista.
Olisiko keskiöön laitettavissa moottoreissa olla tilaa useammalle keskiörattaalle? Ainakin joidenkin spekseissä mainitaan että etuvaihtajaa ei voi käyttää.
Onko Bafangin ratas vakiojaolla, jos vaihtaisi tavallisesta keskiöstä rattaat? Vaihtaja ilmeisesti mahtuisi olemaan paikallaan.
Takapyörämoottoreita on tehty 9-rattaiselle takapakallekin. Osa on kierrepakalle, joita ei kai ole kuin 6-rattaisia.
kuparinen kirjoitti:Takapyörämoottoreita on tehty 9-rattaiselle takapakallekin. Osa on kierrepakalle, joita ei kai ole kuin 6-rattaisia.
7-rattaisia: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... ty-270043/ mutta kaikissa pienin ratas on ikävän iso, 14piikkinen
Jukka