Onkos tommosta kukaan kokeillut ?
Minä IKH:n hylsytyökalusta kokeilin pitkäpyörään hieman sovitella.
Väljäksihän tuo osoittautui, sitten koitin ottaa prikoilla välyksen pois. Senverran kasassa pysyi että pystyi periaatetta ja tuntumaa vähän kokeilla.
Mutta parempi osa täytyisi jostain löytää jos jotain käyttökelpoista meinaisi rakentaa.
Cruzbiken pitkäpyörässähän on ainakin tuo U-Joint ohjaustapa.
Sitten groundhugger tyyppisessä myöskin.
Itsekkin johonkin ehdotin tuota hylsyniveltä ristikko niveleksi, mutta ei se taida oikein toimia jos molemmat siihen tulevat akselit on tiukasti laakeroidut. Johtuu siitä että ristikon tapit eivät ole ristissä, vaan peräkkäin. Velomobiilissa toiminee koska ohjaustanko on irtonainen, vai onko
Asiaa on kokeiltu pketolan Nuoli kinnerissä. Homma ei toimi, jos ohjausakselit eivät ole vierintälaakeroitu. Hydrauliikkaletku on niin jäykkää, että aiheuttaa niin kovan oikaisumomentin, että liukulaakeriholkki alkaa takellella. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 75&#p51675
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Okei, paineletku on kyllä hyvä idea.
Eihän siitä ehkä nätti tule mutta väliikö sillä tommosessa.
ebay tarjoo kaikenlaista, jos huvittaa tilailla. http://www.ebay.com/itm/Steering-U-Join ... 1128573296
Näyttää jämäkämmältä ainakin mitä hylsyosa. täytyy vaan ymmärtää tuo tuuma-kaliiberi oikein ettei tule nyrkin tai pikkurillinkokoista osaa.
Kentson ristinivelet vaikuttaa halpatuontitavaralta. Tilasin vuosi sitten kinneriini nivelen ja siinä oli melkosen iso välys joka sitten lisääntyi käytön myötä. Mulla se välys aiheutti etupyörien "voplausta" epätasaisella tiellä. Korjasin nivelen uusimalla tapit 0,2mm vahvemmaksi ja isontamalla reijät. Pitää vaan saada nämä pinnat sileäksi, muuten pienen käytön jälkeen välys lisääntyy. Koneenrakennusalalta löytyy kyllä tarkkuushiottuja ja laakeroituja niveliä,mutta hinta on sen mukanen. Taitaa tämä velomobiileissa käytetty nivel olla yksinkertaisuudessaan hyvä, alumiinihaarukat ja muovipala väliin. Taidan kokeilla seuraavaksi.
Okei,
Tämmöisen hydrauliikkaletku jutun sitten sain askarreltua. Ei ollenkaan huono, kerran ihan kelvollisesti pääsi koeajelullekkin heti.
Liimaa väliin ja stauffeilla puristus, tuntuu pitävän. Letku on aika vahvaa ja vaikeata taivuttaa käsin, sovitella paikalleen. Mutta tollainen nyt sattu löytymään sopiva. https://www.dropbox.com/s/yh0vr1rjqjskw ... 35_717.jpg
Letkukytkinohjaus.jpg (262.65 KiB) Katsottu 3183 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Juu, eipä taida niin kauheasti olla kerrottavaa pyörästä vielä. Parkkipaikka ajelukunnossa ollut pitkään, jarrut puuttuu vieläkin ja hitsisaumat viimeistelemättä.
Mutta ohjaus on nyt ihan magee täytyy todeta, vaihdoin mummopyörästä tangon nyt mahtuu polkemaan kun kääntyy. kippurasarvi oli ensin, mutta tämä on parempi.
Hieman hyökkäävä on se ohjaustuntuma, tarvitsisi kääntää haarukkaa hieman. Isommalla 24" etupyörällä ohjaus muuttui selkeesti huonommaksi.
ehkäpä seuraavaksi, täytyy vaihtaa toinen takapää että saa jotkut järkevät jarrut.
Samalla lyhentää runkoa, ylimääräinen pois. nyt on akseliväli luokkaa 2m.