Ajolasit?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Olisko suosituksia hyvistä ajolaseista. Vaatimuksia ainakin seuraavat:

  • Leveät / säädettävät(?), mulla on leveä pää
  • Ei naarmuunnu helposti
  • Suht ohuet sangat, Take-a-look -taustapeli pitää saada kiinnitettyä (http://theprudentcyclist.com/2012/08/bi ... or-review/)
  • Silmälaseja en normaalisti tartte vapaa-ajalla, rillit on lähinnä työkäytössä, mutta ei se haittaa jos lasit on saatavilla vahvuuksilla.
  • Edulliset :)

Viimisestä kriteeristä voi joustaa vähän, älkää antako sen estää kirjoittamasta.

Eli suosituksia / kokemuksia peliin. Linkki ostopaikkaan olis kiva.

Minkä värisillä linsseillä ajolasit kannattaa olla? Kellertävä kai parantaa kontrastia, ja yleiskäyttöön aurinkolaseihin vissiin suositellaan rusehtavia linssejä nykyään. Ei liian tummat että pärjää pilviselläkin säällä.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse ajelen kirkkailla suojalaseilla, hankittu milloin mistäkin työkaluhyllystä. Esim.

Kuva

Hintaahan noilla on muutamia euroja, varmasti johonkin malliin saa peilin kiinni ja venyy isoonkin päähän.
Jos vertaa saman hintaluokan aurinkolaseihin niin ovat kestävempiä, eivät naarmuunnu yhtä helposti, suojaavat paremmin ja ovat kevyemmät.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla on pääsponsorin (Lidl :D) ajolasit keltaisilla linsseillä. Keltaisten linssien läpi näyttää keli aurinkoiselta pilviselläkin ilmalla, eikä ole ollut niin kirkasta paistetta, että olisi välttämättä tarvinnut tummennettuja linssejä vaihtaa, eikä yleensä niin pimeätäkään, että tarvisisi kirkkaita. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Olisko suosituksia hyvistä ajolaseista.

  • Silmälaseja en normaalisti tartte vapaa-ajalla, rillit on lähinnä työkäytössä, mutta ei se haittaa jos lasit on saatavilla vahvuuksilla.
  • Edulliset :)

Minä olen viime vuodet ostellut silmälaseja ja ajolaseja vahvuuksilla tuolta:
http://www.zennioptical.com/men/Frame-G ... ge=1&Nao=0

Ajolaseissa kannattaa valia mahdollisimman suora malli, jolloin myös linssit ovat suorassa ja niistä näkee paremmin läpi kuin kovasti vinossa olevista linsseistä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-04-19 08.22.52.jpg
2014-04-19 08.22.52.jpg (193.04 KiB) Katsottu 4221 kertaa

Ei nämäkään vastaa kysyjän tarpeita mutt miulle on ollu parhaat. Sveitsin armeijan alppilasit (onko Sveitsillä armeija ?) vihreälasi - näkymä aika valosa, ei höyrysty, ei lennä hiekka sivusta silmiin + hieno kotelo. Paikallisesta armeijakaupasta löysin nuo. Pimeellä käytän Jukan tyyliin suojalaseja.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Nuo Petrin lasit vois olla kyllä hyvät, tyylikkäät ainaskin. Minulla on tuuliherkät silmät ja useimmissa ajolaseissa jää poskipäiden ja lasien väliin reilu rako, mistä tulee reippaasti sisään, kun ajoasento on melkoisen makaava. Lasit on yleensä suunniteltu pystypyörille, missä mennään otsa edellä eikä alareunaan jäävästä raosta ole haittaa. Luultavasti myös nuo suojalasit toimii tässä suhteessa paremmin, kun niiden tarkoitus on ilmeisesti suojata silmiä.

MetaPhrastic 2012

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
2014-04-19 08.22.52.jpg

Ei nämäkään vastaa kysyjän tarpeita mutt miulle on ollu parhaat. Sveitsin armeijan alppilasit (onko Sveitsillä armeija ?) vihreälasi - näkymä aika valosa, ei höyrysty, ei lennä hiekka sivusta silmiin + hieno kotelo. Paikallisesta armeijakaupasta löysin nuo. Pimeellä käytän Jukan tyyliin suojalaseja.

Petri

Mistähän vois tehdä näihin laseihin kirkkaat linssit? Illalla näillä ei enää näe mitään, jos tuunais toiset samoilla kehyksillä, iltakäyttöön. Olisko joku muovi sopiva? Naarmuuntuu tietyst helposti mutt vois olla helppo tehdä ja siten nopee ja edullinen vaihtaa.
Oon tykänny näistä senkin vuoksi ett ei oo sankoja menny poikki :wink: tai siis meni ne alkuperäset kengännauhamalliset mutt kun laitoin sisukumista on kestäny ja toiminu kans paremmin.
Alapuolen reikiin vois jonkun harsokankaan laittaa, joskus sieltä lentää hiekkapölyä silmään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

fillarji
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:37

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja fillarji »

oakley half wire 2.0 , parhaat lasit joita olen käyttänyt, voi kokeilla lähimmällä oakley myyjällä

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mahe kirjoitti:

- Suht ohuet sangat, Take-a-look -taustapeli pitää saada kiinnitettyä (http://theprudentcyclist.com/2012/08/bi ... or-review/)

Take-a-lookin niitä nyppylöiden etäisyyksiä voi vaihtaa ihan vaan vääntelemällä. Mulla on suhteellisen paksusankaisissa laseissa tuo, vähän aikaa kun puljasi niin sai menemään.

Mahe kirjoitti:

Minkä värisillä linsseillä ajolasit kannattaa olla? Kellertävä kai parantaa kontrastia, ja yleiskäyttöön aurinkolaseihin vissiin suositellaan rusehtavia linssejä nykyään. Ei liian tummat että pärjää pilviselläkin säällä.

Löytyy myös sellaisia jotka tummenee kun on kirkkaampaa ja toisin päin (reagoisiko UV-säteilyn määrään tms?).

Minulla hajosi lasit (lähti toinen sanka irti), nyt on tämmöiset tilauksessa: http://www.bike-discount.de/en/buy/twis ... hite-50901
Noissa on juuri nuo itsekseen tummentuvat linssit, ja erityisesti kiinnostaa tuo että ilemiseseti voi kolmiportaisesti kallistaa linssejä (tai sankoja, miten nyt haluaa asian nähdä), eli mahdollisesti auttaa siihen ettei puhalla linssien alta jos pää takakenossa ajaa. Pistän raporttia kunhan olen päässyt testaamaan.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ostin taannoin Lidlin pyöräilylasit, kolmet linssit ja kaikki :) Oranssi linssi on tuntunut mukavimmalta ainakin nyt kesällä.

Take-a-lookin sai tosiaan vääntelemällä paikalleen ja muutenkin ajaa asiansa oikein hyvin, kevyemmät kun vanhat sählysuojalasit joita käytin aiemmin.

Markus Heikkilä

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Oakley-fanina suosittelisin niitä (M-Frame), mutta taivat olla acquired taste. Lisäksi turkasen kalliita. Suhteettoman tarpeettoman törkeän kalliit.
Mutta niissä on sentään on vaihtolinssi: kellertävät ja lämminväriset, esim kultaiset ja ruskeat ovat jostain syystä miellyttävämpiä. Liekö täällä sitten normaalisti niin kylmä, niin on kiva jos edes näyttää lämpimältä...

M-Framet on tuollaiset urheilulasit, joten linssin muodosta riippuen ne jopa sopivat myös nojailuun. Moni lasi mielestäni suojaa vain yläkulmista, mutta ei alhaalta. Haittaa myös lasketellessa.

Vastaa Viestiin