Sivu 1/1

Fujinin takajarrun viritys

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 20:21
Kirjoittaja ukram1

Sain viritettyä Fujiniin neste-levy-takajarrun, Shimano LX. Vaijerikäyttöinen Avidin bb5 ei oikein toiminut, vaijeri oli kai liian pitkä, sitä piti painaa hampaat irvessä ja silti ei meinannut saada takapyörää lukkoon. Nyt takapyörä menee lukkoon kevyellä painalluksella. Ongelmaksi jäi se että Fujin on niin etupainoinen että takajarru ei kovin paljon vauhtia hidasta vaikka olisi lukossa.


Re: Fujinin takajarrun viritys

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 09:26
Kirjoittaja Wacky

Saahan noita etuhaarukoita joissa on levyjarruille kiinnikkeet myös 20" pyörille eli ei pitäis olla iso ongelma.
Ongelmat BB5sten kanssa kuulostaa säätöongelmilta eikä niinkään jarrujen ongelmalta, vaikka kyseinen malli ei ole kyllä mitenkään kehuttava.


Re: Fujinin takajarrun viritys

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 09:59
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Ongelmat BB5sten kanssa kuulostaa säätöongelmilta eikä niinkään jarrujen ongelmalta

Tai vaijeriongelmalta. Jossakin vanhassa viestiketjussa optimistix teki kokeen jolla todisti että yksi U-mutka(ei ollut edes kovin tiukka) hukkaa 50% puristusvoimasta. Takajarrun ollessa kyseessä tulee mutkia helposti monta, liian tiukkoja ja vaijerin voitelukin voi olla puutteellista. Pitkä vaijeri ei itseasiassa ole se ongelma, vaan pitkä vaijerin kuori. Kuoreton vaijeri ei voimaa hukkaa. Nestejarru ei hukkaa juurikaan tehoaan välille jos ei letku ole pahasti litussa.

Jukka


Re: Fujinin takajarrun viritys

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 13:06
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ongelmat BB5sten kanssa kuulostaa säätöongelmilta eikä niinkään jarrujen ongelmalta

Tai vaijeriongelmalta. Jossakin vanhassa viestiketjussa optimistix teki kokeen jolla todisti että yksi U-mutka(ei ollut edes kovin tiukka) hukkaa 50% puristusvoimasta. Takajarrun ollessa kyseessä tulee mutkia helposti monta, liian tiukkoja ja vaijerin voitelukin voi olla puutteellista. Pitkä vaijeri ei itseasiassa ole se ongelma, vaan pitkä vaijerin kuori. Kuoreton vaijeri ei voimaa hukkaa. Nestejarru ei hukkaa juurikaan tehoaan välille jos ei letku ole pahasti litussa.

Jukka

Teoretisoidaan vähän vielä. Vaijerikuorenkaan pituus ei aiheuta ongelmaa voiman hukkaamisen mielessä, vaan vaijerikuoren mutkat. Kyse on ilmiöstä, jota nimitetään hihnakitkaksi, eli paljonko hinan vetovoimasta siirtyy rummulle tai hihnapyörälle kesken matkan.
Kuva
Vaijerivoima pienenee jokaisessa mutkassa kaavan e potenssiin myy alfa mukaisesti. Kaavassa e on Neperin luku (2,718) myy vaijerin ja kuoren välinen kitkakerroin ja alfa vaijerikuoren kulmanmuutos. Vaijerikuoren sisällä vaijeri käyttäytyy aivan samoin, kuin kiinteän rummun ympäri vedettäessä. Olennaista on vaijerikuoren tekemä kulmamuutos yhteensä ja kitkakerroin vaijerin ja kuoren välillä.


Re: Fujinin takajarrun viritys

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 14:24
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vaijerikuorenkaan pituus ei aiheuta ongelmaa voiman hukkaamisen mielessä, vaan vaijerikuoren mutkat.

Juuri näin, käytännössä useimmiten kuori on aina mutkalla johonkin suuntaan niin yritin yksinkertaistaa ;)
Mutta: Suosikaa suorilla osuuksilla avovaijereita, ovat kevyempiä, siistimpiä, ne ei hukkaa tehoa, niitä ei tarvi voidella eikä ne jäädy. Laiskan rakentajan tunnistaa pitkistä vaijerinkuorista :wink:

Jukka


Re: Fujinin takajarrun viritys

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 19:55
Kirjoittaja ukram1

Tosiaan Fujinissa on "teräsmiestanko", jossa vaijeri tekee 180 asteen käännöksen, sen takia varmaan tuo vaijerijarrun toiminta oli aika nihkeätä. Mutta neste toimii.