Sivu 4/8

Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 18:06
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
jvuotila kirjoitti:

Luulisi että kelpaisi heillekin vähän leveämpi leipä kuin mitä yhden velon toimittaminen viikossa sekä varaosa- ja huoltopalvelut parille miehelle Hollannin päässä takaa. :?:

Jos leipä on jo riittäävä, niin suurempi riski ei houkuttele. Kinneritehtailijoita taitaa kiehtoa muut asiat kuin äkkirikastuminen :wink:

Eikä se yrittäjän leipä välttämättä levene jos palkkaa lisää väkeä ;)


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 18:08
Kirjoittaja jori

Ovat vuosien saatossa oppineet, ettei tuotekehitysmallia kannata hötkyillen lähetellä etäällä ajeleville asiakkaille. Tuollaisen kinnerin (liiketaloudelliset) katteet katoaa yhteen korjauskeikkaan, puhumattakaan että kinneriä läheteltäisiin mantereelta toiselle edestakaisin. Eli konkurssin saa helposti aikaiseksi palkkaamalla lisää tuotantoväkeä alkuvaiheessa.:?

Helppoahan tuo on kinnerin teko. Tekee vain täydellisen suunnitelman laitteesta, joka on äärimmäisen kevyt ja kestävä ja kaiken lisäksi halpa. Sitten vain myy niitä maailman täyteen.
...Vai miten se nyt menikään. :?


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 20:46
Kirjoittaja jvuotila

Ehkäpä näin. Mikäli mallin suosio vielä kasvaa niin tilausjonoa ei lähimainkaan saada purettua samassa tahdissa kuin tilauksia tulee. En ymmärrä miten se olisi tavoiteltava tila toimittajan tai tilaajan näkövinkkelistä jos jono olisi vaikka 2-3 vuotta.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 22:35
Kirjoittaja jooseha
jvuotila kirjoitti:

En ymmärrä miten se olisi tavoiteltava tila toimittajan tai tilaajan näkövinkkelistä jos jono olisi vaikka 2-3 vuotta.

Tuskin kyseistä tilannetta kukaan tavoitteleekaan, vaikka täysi tilauskirja tuokin valmistajalle varmuutta tulevaisuuteen.
Jos ei laajentumishaluja tai - kykyä ole on valmistajalla kaksi vaihtoehtoa jonon pienentämiseen. Huonontaa tuotetta tai olla ottamatta tilauksia. Olisivat varmaan kaikkien mielestä huonompi ratkaisu.
Ostajallakin on mahdollisuus jättää tilaamatta, jollei jonotus miellytä. Valmistajaa tämä tuskin kovasti harmittaa kysynnän ollessa tarjontaa suurempi :wink:

PW kirjoitti:

Eikä se yrittäjän leipä välttämättä levene jos palkkaa lisää väkeä ;)

Joo, entinen työnantajani sanoikin että jos saisi aloittaa uudelleen alusta, ei palkkaisi ketään.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 23:45
Kirjoittaja ajarmala
jooseha kirjoitti:

Jos ei laajentumishaluja tai - kykyä ole on valmistajalla kaksi vaihtoehtoa jonon pienentämiseen. Huonontaa tuotetta tai olla ottamatta tilauksia. Olisivat varmaan kaikkien mielestä huonompi ratkaisu.

Ei se noin mene. Kolmas ratkaisu on kaikista paras: nostaa hintaa kunnes tilauskirja lyhenee siedettävän pituiseksi. Niin kuin nykyään tavataan sanoa tässä siis (lainaan Berneriä) annetaan "markkinan hoitaa asia".


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 07:30
Kirjoittaja jooseha

Hinta on tuotteen ominaisuus :wink:


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 07:41
Kirjoittaja jori

Uustuotteen tuotekehityksen ongelmat ovat hieman hankalat ymmärtää. Tavallisestihan ostelemme massatuotteita, joita on kehitetty pienessä piirissä ja vasta sitten alettu myydä. Jos tuote on uusi, sisältää uusia ratkaisuja ja on lisäksi kallis ja suuri, on sen aiheuttamista vastuista selviäminen erittäin suuri riski pienelle yritykselle. :?

Autotehtaatkin ovat joutuneet samoista syistä tekemään erittäin kalliita "takaisinkutsuja", jossa korjataan jokin suunnitteluun jäänyt virhe. Tämä on kallista hommaa ja syö helposti koko katteen, vaikka autotehtailla on korjauspaikkoja ympäri pallon. :roll:

Kinnerit ovat niin harvinaisia, että ne täytyy käydä korjaamassa paikan päällä, tai parhaassa tapauksessa lähetellä vaihto-osia ympäri maailman ja toivoa, että asiakkaat kykenevät ne itse asentamaan. Esimerkkinä vaikkapa Quest mallien uudet takaheilurit. Kinnerin myynnistä saatu kate ei riitä korjausmatkaan kinnerin luokse, ja kinnerin lähettäminen korjattavaksi on vieläkin kalliimpi operaatio. :(

Tästä syystä kinneritehdas niin kovin mielellään myy ensmimmäistet kinnerinsä lähimaastoon, josta ne on helppo tuoda korjattavaksi ja vastaavasti vieroksuu niiden lähettämistä vaativille asiakkaille maailman ääriin. Dilemma on hankala. Pitäisi saada kokemusta tuotteen kestävyydestä, mutta mieluummin sellaisilta, joiden tuotteiden korjaaminen on helppo ja halpa hoitaa. :?

Minusta tuossa voisi olla ratkaisuna jonkinlainen myyntisopimus, jossa ostaja, saadakseen kinnerinsä ensimmäisten joukossa, sitoutuu korjaamaan myös valmistusvirheistä johtuvia vaurioita omalla kustannuksellaan. Jos ei suostu, saa jonottaa ja odottaa, että piilevät vaurioalttiudet on muiden toimesta löytyneet ja korjattu. :|

Onhan tuo epäreilua kaukana asuvia kohtaan, mutta ainahan voi tehdä kinnerinsä itse, jos ei kaupallinen mahdollisuus kelpaa. :mrgreen:


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 15:48
Kirjoittaja Puusilmä

Markkinoinnissa voisi olla myös parantamisen varaa. Omaani kun ostin, niin etukäteen kaikkia käytännössä esiin tulleita ilmiselviä vikoja ja ongelmia tuotteessa peiteltiin. Eli jos reilusti kertoisivat, mitkä asiat ovat vielä keskeneräisiä niin asiakkaat voisivat olla tyytyväisempiä, jos ostopäätöksen lopulta tekevät.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 16:02
Kirjoittaja jvuotila
Puusilmä kirjoitti:

Markkinoinnissa voisi olla myös parantamisen varaa. Omaani kun ostin, niin etukäteen kaikkia käytännössä esiin tulleita ilmiselviä vikoja ja ongelmia tuotteessa peiteltiin. Eli jos reilusti kertoisivat, mitkä asiat ovat vielä keskeneräisiä niin asiakkaat voisivat olla tyytyväisempiä, jos ostopäätöksen lopulta tekevät.

Onkos jossain selkeästi kerrottu miten laitetta on matkan varrella parannettu ja kehitetty? Olisi melko oleellista tietoa joskus jälkimarkkinoillakin kun ostaja voisi päätellä millainen laite on myynnissä.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 17:00
Kirjoittaja Puusilmä
jvuotila kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Markkinoinnissa voisi olla myös parantamisen varaa. Omaani kun ostin, niin etukäteen kaikkia käytännössä esiin tulleita ilmiselviä vikoja ja ongelmia tuotteessa peiteltiin. Eli jos reilusti kertoisivat, mitkä asiat ovat vielä keskeneräisiä niin asiakkaat voisivat olla tyytyväisempiä, jos ostopäätöksen lopulta tekevät.

Onkos jossain selkeästi kerrottu miten laitetta on matkan varrella parannettu ja kehitetty? Olisi melko oleellista tietoa joskus jälkimarkkinoillakin kun ostaja voisi päätellä millainen laite on myynnissä.

En ole ainakaan koskaan löytänyt mitään sellaista tietoa systemaattisesti listattuna, tosin en ole useaan vuoteen etsinytkään moista. Satunnaisia mainintoja on kyllä siellä täällä -jossain - joskus tullut nähtyä.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 02 Huhti 2019, 08:35
Kirjoittaja jvuotila
takakeno kirjoitti:

13.4 Lauantaina haen omani pois, mutta vielä en ole saanut listalla valmistusnumeroa.
Laitoin viestiä, niin oli kuitenkin ihan OK, kuulemma.

Uteliaisuuttani kyselen että vieläkö tämä aikataulu pitää?


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Huhti 2019, 10:40
Kirjoittaja takakeno

Aikaisemmin luvattu QW olevan Dorntenissa 30.3.
Viimeksi kun kyselin, niin ei ainkaan kerrottu ettei onnistuisi 13.4 hakeminen.
Toisealta, kun luin vastauksen uudestaan, niin ei siinä suoraan vastattu tuhon kysymykseeni.
Lentolippu on ostettu, eikä sitä voi palauttaa.
Muita valmisteluita on tehty myös, joten olisi aika ikävää, jos QW ei olisi valmis tuolloin.
T:Jere


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Huhti 2019, 11:09
Kirjoittaja samuel

Ei muuta kuin ilmoitat että olet sinne menossa koska lentolippu, couchsurfingilla majoitusaikaa paikanpäällä.
Sitten joka päivä käyt kyselemässä että joko valmistuu, luot tekopainetta.
Tai osallistut itse loppukasaukseen ja pyydät hinnanalennusta :D


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Huhti 2019, 13:48
Kirjoittaja jvuotila
takakeno kirjoitti:

Lentolippu on ostettu, eikä sitä voi palauttaa.
Muita valmisteluita on tehty myös, joten olisi aika ikävää, jos QW ei olisi valmis tuolloin.

Tätä vähän arvelin ja tilauslistaa kun katselee niin tulee olo ettei hyvältä näytä sinun tilauksen suhteen. Mietin asiaa että uskaltaako edes miettiä tuota vaihtoehtoa että ensi vuonna lähtisi itse ajokkia noutamaan. Juurikin tämä lomien ja lentojen kanssa puljaaminen voi käydä vaikeaksi ja kalliiksi.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Huhti 2019, 13:49
Kirjoittaja jvuotila
samuel kirjoitti:

Ei muuta kuin ilmoitat että olet sinne menossa koska lentolippu, couchsurfingilla majoitusaikaa paikanpäällä.
Sitten joka päivä käyt kyselemässä että joko valmistuu, luot tekopainetta.
Tai osallistut itse loppukasaukseen ja pyydät hinnanalennusta :D

Ei se paljoa auta jos keskeneräinen aihio on Romaniassa ja asiakas Hollannissa.