Sivu 3/4

Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 29 Touko 2014, 22:24
Kirjoittaja ihmo

ohjauspalapeli valmis jigissä "ajellessa" melko rento asento :mrgreen: tiellä pikkasen ennen sadetta ehdin kokeilla mutta vaikea sanoa mitään kun oli niin paljon muuta ajateltavaa (niinkun pystyssä pysyminen)

etuvaihtajan kanssa ongelmia kuvan mukainen vaihtaja mutta ei riitä liikevara edes 34 piikkisen rattaan ylittämiseen :!: :?: oliko jollain käytössä semmonen napavaihde 3v. johon saa 8 lehtisen pakan :?:

keskiön ja navan väli 39cm liekö liian lyhkäänen notta saa yhdellä etulehdellä kaikki 8 ratasta käyttöön :roll:


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 29 Touko 2014, 22:32
Kirjoittaja jori

Sikahieno!

Pyöristä kuitenkin penkin etukulma, ettet nirhaa siihen reittäsi rikki, ennen kuin enemmän rupeat harjoittelemaan ajamista. Paksuhkon näköinen penkkilevy. -Ainakin kestää. :D

Saisitko kuvan kuskin kanssa niin että näkyy, millainen ajoasento tuli.


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:06
Kirjoittaja ihmo

Polkimet sen verran ylempänä nottei hinkkaa nytkään.ja tulee viä pehmuste
4mm koivuvaneria 3 pääletysten. Ylimitoitettu mutta materiaali pyöri nurkissa


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:31
Kirjoittaja jori
ihmo kirjoitti:

Polkimet sen verran ylempänä nottei hinkkaa nytkään.ja tulee viä pehmuste

Ei se ajaessa nirhaakaan, mutta esim. valoihin pysähtyessä voi niin tehdä. Riippuu kuitenkin kuskin säären pituuden suhteesta istuimen korkeuteen.
Saisitko otettua kuvan kuskeineen.


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:34
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:

oliko jollain käytössä semmonen napavaihde 3v. johon saa 8 lehtisen pakan :?:

SRAM Dual Drive on tuollainen yhdistelmä: http://www.sram.com/sram/urban/products/sram-dd3-24
En tiedä mistä saa ja paljoko maksaa...

Jukka


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 10:34
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Mitähän runko painaa, saako alumiinillä mitään painon säästöä ?

Täysin muussa yhteydessä oli tarve selvittää teräs- ja alumiiniputkien painoja. Jos putket ovat halkaisijaltaan yhtä suuria ja jäykkyydeltään samoja, niin teräs- ja alumiiniputket painavat saman verran. Alumiinilla on kuitenkin mahdollista säästää painossa, jos käyttää niin isoja putkia että ne olisivat teräsrakenteisina liian ohutseinäisiä.


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 13:23
Kirjoittaja ihmo

Kiitos jukka just tollanen
pitänee otta ajokuva kunhan saa tukan kammattua.
Ei vaan maalimalla nyt. Meinaa 80h.n työviikko rajottaa rakentelua


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 15:56
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Jos putket ovat halkaisijaltaan yhtä suuria ja jäykkyydeltään samoja, niin teräs- ja alumiiniputket painavat saman verran. Alumiinilla on kuitenkin mahdollista säästää painossa, jos käyttää niin isoja putkia että ne olisivat teräsrakenteisina liian ohutseinäisiä.

Totta. Toisaalta käyttämällä alumiinia hankkii itselleen pari todellista ongelmaa:

  • Etenkin ohuemmille seinämille onnistuu hitsaaminen kunnolla vain vaihtovirta-TIG:llä. Eikä lähde halavalla...

  • Hitsaaminen on täysin erilaista kuin minkään teräksen hitsaaminen millään menetelmällä... joten parempi varata aikaa ja raakki materiaalia sekä opetella kunnolla ennen materiaalien pilaamista

  • Jos on tarkoitus myös ajaa, ja pidempään, alumiinista hitsaamalla rakennetulla pyörällä niin parempi lämpökäsitellä. Ja siinäpäs vasta ongelma että mistä löytää riittäviä lämpötiloja tuottava uuni johon vähän isompaakin mahtuu sisälle.

Tuolla mun etuvetosen ketjussa on sitten tillitystä miten hommat voi mennä poskelleen ilman lämpökäsittelyä, silti käsittelemättä sillä on kuitenkin korjaamalla ja aikavanhentamalla saatu ajettua yli 2600 kilsaa.

Ei paha prototyypiltä, kunhan kestäis vielä vähän kuritusta niin teen uuden. Siihen ei tule itse hitsailtuja alumiiniosia, korkeintaan tästä protosta lainaan.


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 30 Touko 2014, 17:36
Kirjoittaja KPS
mhelander kirjoitti:

Tuolla mun etuvetosen ketjussa on sitten tillitystä miten hommat voi mennä poskelleen ilman lämpökäsittelyä, silti käsittelemättä sillä on kuitenkin korjaamalla ja aikavanhentamalla saatu ajettua yli 2600 kilsaa.

Ei se nyt ihan ehkä noin suoraviivaista ole ... jos rakenteen lujuustekninen mitoitus on puissa niin pelkkä lämpökäsittely ei riitä. Vähän järeempää putkea ja mahdollisesti pienet lisäjäykkärit jännitysmaksimeita alentamaan voisi olla toimiva vaihtoehto jos haluaa käyttää alumiinia.

Lisäksi osa palikoista on mahdollista tehdä ilman hitsaustarvetta, jolloin alumiiniseoksista löytyy potentiaalisia vaihtoehtoja.

KPS


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 31 Touko 2014, 13:08
Kirjoittaja ihmo

dodiin nyt on tukka kammattu :D ja "ajokuvaa" pukkaa

puntarissakin on käyty ja painoa 15,8kg että köykäsempi tuli eka pyörä kun oli noin 50kg,kansainvälisesti melko laimee suoritus mutta on tän kylän köykääsin nojapyörä
alta satasen panostuksella saa noin 3,5kg pois kiekoista mutta kattoo ny pysyykö tän kanssa hengissä :mrgreen:


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 31 Touko 2014, 15:21
Kirjoittaja jori

Hoo, sehän on raaseri! :D
Opetteleminen helpottuu, kun laitat istuimen selvästi pystympään. Voit kokeilla vaikka laittamalla tyynyjä selän taakse.
Ensin vain potkuttelet vauhtia ja sitten varovasti poljet selkä irti selkänojasta. Vasta kun tämä tuntuu tukevalta, sitten kannattaa nojata selkänojaan. Se etupää tosiaan länksähtää linkkuun, kun tangosta ei pidä kiinni. Syy siihen on positiivinen jättö, vino ohjausakseli ja etukolmion painopiste ohjausakselin etupuolella.

IhmoMBB1.jpg
IhmoMBB1.jpg (69.17 KiB) Katsottu 3623 kertaa

Aika pieni ilmaväli jarrutusta ajatellen rungon ja renkaan välissä. Saattaa toimia jarrutehostimena.

PS. Lyhyemmillä kammilla povet eivät nouse niin pahasti näkökenttään. 8)


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 31 Touko 2014, 16:07
Kirjoittaja ihmo

saattaa olla nopeekin uskaltas vaan polkee vauhdilla, ja toi nojakulma noin 18 astetta ei takuulla helpota hommia mutta kun se on niiiiiiin mukava sama kun soffalla jalat pöyrällä :mrgreen:

kyllä sillä jo pikkupätkiä etenee mutta vauhtia ei tohdi oikein nostaa vaikka olovanaan vauhdissa vakautuukin, sillä meinasin tuon flevon tyylisen kumin laittaa josko se rauhottais liikettä ja hermoja,kun ei tällä ole tarkoituskaan kylillä pyöriä riittää kun menee samasta kun modullimittainen rekka :roll:

tuollaista flevon tyyppistä vaimenninkumia ei vaan tahdo löytyä ovat liian pieniä tai jos korkeus riittää niin halkaisija on yli 50mm,jos tietoa noin 45-55mm korkeesta ja 25-35mm halkaisija kumista niin linkkivinkkiä tai mikä tuo on englanninkielellä sais haettua muualtakin kun suomi haukkas tyhjää :?:

kammet on 152mm jotenkin mulle sopeva mitta 122mm kokeilin tytön pyörästä mutta ei oikein tuntunut hyvältä (liian vähä nopeita lihasoluja tai yleensäkkään lihaksia),eikä polvet häiritse siinä on jalkojen välistä riittävä näkyvyys (lie länkisääret) :D


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 31 Touko 2014, 16:12
Kirjoittaja jviirret

En usko että tuo kumi helpottaa mitään. Se ei keskiasennossa keskitä ja kun sen vaikutus alkaa tuntua ohjauksessa on keula kääntyt jo liikaa. Jaloilla ohjaamista ei kovin nopeasti opi ja jos et jaloilla ohjaa niin eihän niitä jalkoja käsin eikä millään kumeilla käännellä yhtään mihinkään. Jorin neuvo kuulostaa hyvältä, rullailet vain ajoasennossa jalat pois polkimilta. Kun mäki loppuu polkaiset lisää vauhtia ja jatkat rullailua. Siitä vain sitten hissun kissun polkimilla pito aikaa lisää kun alkaa sujumaan ;)

Jukka


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 31 Touko 2014, 16:47
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

En usko että tuo kumi helpottaa mitään. Se ei keskiasennossa keskitä ja kun sen vaikutus alkaa tuntua ohjauksessa on keula kääntyt jo liikaa. Jaloilla ohjaamista ei kovin nopeasti opi ja jos et jaloilla ohjaa niin eihän niitä jalkoja käsin eikä millään kumeilla käännellä yhtään mihinkään. Jorin neuvo kuulostaa hyvältä, rullailet vain ajoasennossa jalat pois polkimilta. Kun mäki loppuu polkaiset lisää vauhtia ja jatkat rullailua. Siitä vain sitten hissun kissun polkimilla pito aikaa lisää kun alkaa sujumaan ;)

Joo, ei. Kumin vaikutus on vain käsittelyn helpottaminen, kun ei etupää limpsahda poikittain aina kun vähänkin kallistaa pyörää. Helpompi jättää nojalleen jne. Ajamiseen tuolla kumilla ei ole vaikutusta. Ajettaessa ohjauskulmat ovat niin pieniä, ettei sen kumin vaikutus riitä mihinkään. Jos tekeen niin ison välityksen, että kumin voima riittää, ei sitten käänny riittävästi.
Reeniä vaan, niin kyllä se siitä. 8)


Re: köykääsempää yrittämäs

Lähetetty: 31 Touko 2014, 18:51
Kirjoittaja ihmo

Ok.kiitos motivoinnista
ilmeisesti tuo penkin kulma sekoittaa tasapainoaistia melko tehokkaasti
ja malttamaton luonne psyykettä.