Sivu 1/6
SH25
Lähetetty: 27 Huhti 2014, 21:37
Kirjoittaja irakas
Ajattelinpa kokeilla tällaista rauhallisen ajon suoraetuvedollista delttaa, joka olisi mahdollisimman yksinkertainen ja jossa olisi hyvä tavarankuljetusmahdollisuus.
Päärunko on 40x40x1,5 mm:n nelöputkea. Kiekot 20" ja 2 x 26". Yritin ensin sijoittaa keskiöputkea ohjausakselin etupuolelle, mutta ketjun vieminen etupyörän pienimmille rattaille tuotti vaikeuksia. Koska keskiön vakiovaihtajan asennus on ongelmallista, on tarkoitus käyttää etupyörän navassa rumpuvaihteistoa. Istuimen etäisyys keskiöstä on säädetävissä.

- SH25.3 27.4.2014.jpg (303.48 KiB) Katsottu 6612 kertaa
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 10:13
Kirjoittaja irakas
Vaikka tuntuu kovin hassulta asentaa emäputki pystysuoraan, kokeilenpa sitä nyt näin. Ei tarvitse ajatella pystyssä pysymistä etupyörän kääntelyn avulla, kun on kolmipyöräinen, ja nythän se toimii itseohjautuvasti tarkalleen samoin kuin myymäläkärryn pyörä.

- SH25.8.jpg (260.6 KiB) Katsottu 6504 kertaa
Keskiön ja etuhaarukan yläosassa tuntuu tulevan aika tavalla ahtautta. 
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 10:24
Kirjoittaja jviirret
Ketju pitäisi vielä saada emäputken suuntaiseksi kireällä puolella, muuten vetelee ohjausta voimalla polkiessa 
Jukka
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 12:11
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Vaikka tuntuu kovin hassulta asentaa emäputki pystysuoraan, kokeilenpa sitä nyt näin. Ei tarvitse ajatella pystyssä pysymistä etupyörän kääntelyn avulla, kun on kolmipyöräinen, ja nythän se toimii itseohjautuvasti tarkalleen samoin kuin myymäläkärryn pyörä.
SH25.8.jpg
Keskiön ja etuhaarukan yläosassa tuntuu tulevan aika tavalla ahtautta. 
Keskiö pitää olla emäputken etupuolella, jotta vetävä ketju olisi ohjausakselin suuntainen. Tämä rajoittaa ohjauskulmaa paluuketjun puolelta, jollei laita taittopyörää alamäkipyörän tapaan eturattaan viereen.
Viimeeksi vastasin tätä kokeilua yrittäneelle Nojalle näin:
jori kirjoitti:Jarcco kirjoitti:noja kirjoitti: Miinuksena tuli lievä vetelyn tunne polkiessa.
Johtuu siitä etteivät ohjausakseli ja ketjulinja vetopuolella ole samansuuntaiset.
Taitaa olla sellainen konstruktio, että jommasta kummasta on tingittävä, kääntyvyydestä tai vetelemättömyydestä, jos haluaa kiertyväketjuisen tehdä negatiivisella ohjausakselin kulmalla. Jos laittaa jättöä ja negatiivisen ohjauskulman, ketju menee väkisin vinoon ja ohjaus vetelee. Vetely loppuu, jos siirtää vetopuolen taittopyörän niin, että veto on ohjauksen kanssa yhdensuuntainen, mutta ketju siirtyy kauas ohjausakselista ja se rajoittaa renkaan sivusiirtymää käännöksessä. Hitusen positiivinen ohjausakselin kulma ja melko suora (no rake) haarukka, niin kaikki toimii. 
Tuolta löytyy keskustelu, mutta kuvat eivät ole enää elossa. Olisi mukavaa, jos voisit Noja laittaa muutaman kuvan esille, vaikka erillisellä linkillä. Tuo on opettavainen kokeilu ja ketju on nyt vaikealukuinen ilman kuvia.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 720#p19720
Samaa asiaa puitiin myös Nojanallen Afrikkapyörän (Strern ?) yhteydessä. Nalle päätyi positiiviseen, lähes pystyyn ohjausakseliin.
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 15:35
Kirjoittaja irakas
Näinhän se kai lähinnä toimisi tempomatta 5 cm:n jätöllä? 

- SH25.9 etuosa.jpg (283.26 KiB) Katsottu 6447 kertaa
Se, kuinka lähellä ketjulinja on yhdensuuntainen ohjausakselin kanssa riippuu siitä, mikä vaihde on kulloinkin päällä joko keskiö- tai etupyörän rattaistossa.
Keskiötä kannattaisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 15:52
Kirjoittaja jori
Nyt vain kaikkein suurimmalla vaihteella on vetelemätön. Kannattaa varmaan pienentää jättöä, joko offsettiä pienentämällä. Tai kallistamalla ohjausta hiukan normaaliin suuntaan saat jätön pysymään, mutta vetelyn vähenemään pienillä vaihteilla. Sitten se alkaa olla aika sama geometria, kuin nojanallen Stern 3 Afrikkapyörässä.
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 16:01
Kirjoittaja jviirret
Jos haarukkaputken väistely on ongelma niin siitä voi tehdä vähän eri mallisenkin:

Jukka
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 16:38
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Jos haarukkaputken väistely on ongelma niin siitä voi tehdä vähän eri mallisenkin:

Jukka
Joo, tuollainen jousi on varmaan hyvä laittaa. Mitähän merkitystä tuolla alemmalla taittopyörällä oikeastaan on?
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 16:55
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Nyt vain kaikkein suurimmalla vaihteella on vetelemätön. Kannattaa varmaan pienentää jättöä, joko offsettiä pienentämällä. Tai kallistamalla ohjausta hiukan normaaliin suuntaan saat jätön pysymään, mutta vetelyn vähenemään pienillä vaihteilla. Sitten se alkaa olla aika sama geometria, kuin nojanallen Stern 3 Afrikkapyörässä.
Nyt en ymmärrä. Mikä on normaali suunta? 
Jättöä vois varmaan tosiaan jonkin verran pienentää.
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 16:57
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:irakas kirjoitti:Joo, tuollainen jousi on varmaan hyvä laittaa. Mitähän merkitystä tuolla alemmalla taittopyörällä oikeastaan on?
Tuo jousi kiristys on siksi kun tuossa ei ole muuta ketjun kiristäjää ja vain rumpuvaihde, mutta alemman taittopyörän merkitystä en ymmärrä.
Jukka
Re: SH25
Lähetetty: 04 Touko 2014, 16:58
Kirjoittaja jori
Alemman taittopyörän tehtävä on parantaa kääntyvyyttä siirtämällä myös paluuketju lähelle kääntöakselia ja toisaalta estää ketjua putoamasta päältä, kun poljetaan ja tehdään nopeita ohjausliikkeitä. Ketjuvaihteellisella tuon homman hoitaa suistin (derailleur).
Normaali ohjausakselin vinoussuunta on pystysuorasta vähän taakse kallellaan.
Re: SH25
Lähetetty: 13 Touko 2014, 15:31
Kirjoittaja irakas
Kallistin ohjausakselia hiukan normaaliin suuntaan ja pienensin jätön 30 mm:iin. Jos keskiötä vie kauemmaksi emäputkesta, rajoittaa paluuketju enemmän etupyörän kääntymistä.

- SH25.4.png (181.62 KiB) Katsottu 6314 kertaa

- SH25.3.png (131.11 KiB) Katsottu 6314 kertaa
Saas nähdä. Taas on jänittävää miten homman saa toimimaan vai saako ollenkaan. 
Re: SH25
Lähetetty: 13 Touko 2014, 16:27
Kirjoittaja irakas
Tuota vetelyä minä en oikein ymmärrä tässä tapauksessa. Silloin, jos vetävä ketju on liian kaukana runkoon liittyvästä joustavasta nivelestä, on asia selvä, mutta tässä tapauksessa ei ole joustavia osia vetävän ketjun tuentojen välillä, vai miten sen sanoisi? Vai liittyykö vetely jotenkin ohjaukseen? 
Re: SH25
Lähetetty: 13 Touko 2014, 16:39
Kirjoittaja jviirret
Yritän kuvan avulla selventää

- vetely.gif (4.91 KiB) Katsottu 6300 kertaa
Kuvassa mustalla ketjupyörät ja sinisellä ohjausakselin linja.
Jos ketju menisi harmajan viivan mukaisesti niin koko ketjuvoima on ohjausakselin linjan suuntainen ja ketjuvoima ei vedä haarukkaa vinoon.
Jos ketju menee purppuran viivan suuntaisesti niin haarukkaan tulee punaisen nuolen suuruinen sivuttaisveto. Tuossa kuvassa siis 100kg voima ketjussa pyrkisi kääntämään ohjausta 20kg voimalla.
Jukka
Re: SH25
Lähetetty: 13 Touko 2014, 17:07
Kirjoittaja irakas
Joo, kyllä minä tuon hyvin ymmärrän, mutta onko tuollaisella vedolla loppujen lopuksi suurta merkitystä, jos haarukka on tarpeeksi tukeva? Tuleekohan energiahäviöitä muualta kuin laakereiden kitkasta?
Jos vetopuolella saisi vääntövarret suht.koht yhtäpitkiksi, rajoittaisi paluupuolella ketju etupyörän kääntymistä.