Lowrider Trike
Ehtootapa tänne palstalaisille...
Tämä on ensimmäinen viestini tänne, mutta ehkäpä täältä saa kokeneemmilta hieman asiantuntija neuvoja rakenteluun, jottei tartte kaikessa kulkea kantapään kautta oppien.
Tähän saakka olen fillaroinut normaalisti "yläilmoista", mutta nyt on alkanut tehdä mieli siirtyä hieman alemmas. Ajelen pienen pojan kanssa peräkärryn kanssa hydridillä ympäri PK-seutua, mutta sähköisesti avustettua "special" fillaria on alkanut tehdä mieli. Kävin ajamassa electrobikellä sähköavusteisia fillareita ja ihastuin ikihyviksi.
- pitkillä reissuilla kärryn kanssa isille tuppaa tulemaan aika kuuma ja olotila kohteissa märissä vaatteissa ei ole kovin mukavaa. Siksi sähköavusteinen.
- myöskin toimintasäteen kasvatus ja nopeuden nosto kiinnostaa, kun ei isi jaksa aina ajaa 25km/h..
- Kärryn pois jättäminen kiinnostaa jos fillarissa olisi 2-3 paikkaa ja koko perhe pääsisi kulkemaan yhdellä kulkuneuvolla tyylikkäästi..sekä hieman tavaraa mukaan. Akkukapasiteettiakin saa tuolloin suurennettua kun kantavuus lisääntyy..
Alkuun mietin Trike tyyppistä fillaria, mut asiaan tarkemmin perendyttyä, ei 4-pyöräinenkään liene laiton, tosin kovin harvinainen.
idea olisi tehdä 3 paikkaa niin, että kaksi istuu vierekkäin ja yksi istuu takana renkaiden välissä.
Vähän tähän tyyliin, mutta matala ja isoilla renkailla ja sähköavusteisena.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa8/ ... 7&show=all
Periaatteessa siinä voisi olla kaksi poljinpaikkaa vierekkäin, jotta molemmat voi polkea vauhtia
vaikka näin http://www.villenkello.fi/shop/kauppa8/ ... 9&show=all mutta nuo paikat pois edestä ja se yksi paikka taakse takapyörien väliin.
Ehkä jotain tämän tyyppistä
https://www.google.fi/search?q=nojapy%C ... 1016%3B236
tai sitten tämän tyyppinen http://www.ltcconsultants.com/rhoades/i ... carbig.jpg mutta matalempi..
Onko suomessa saatavina noita nelipyöräisiä, vai pitääkö tuollaiset tilata ulkomailta aina? Tosin tällä kertaa nyt kuitenkin on ajatus rakentaa itse.
Onko suomessa muuten määritelty maksimi pituutta tai leveyttä polkupyörälle?
Idea on laittaa ne kaksi penkkiä vierekkäin takarenkaiden eteen ja se yksi renkainen väliin keskelle.
Jos toteutuu Trikenä, niin sitten etupyörään sähkäavustus ja takarenkaisiin kauramoottorit.
Sähkömoottorisarjoista.
Tämä lienee yksi suomessa myytävistä edullisista sarjoista, mutta onko se kestävä?`Akut tulee muualta ja ovat lyijyhyytelöakkuja.
http://www.greencycle.fi/product/146/uu ... unnossarja
Lisäksi minulle tarjottiin tätä sarjaa ilman akkua hintaan 390e. Tästä löytyy huonommin tietoa suomen kielellä.
http://www.electrobike.fi/index.php/sah ... -spin.html
Tämä sarja taas olisi se kuningas.. Maantiellä voi vetää laillisesti ja syrjässä vähän laittomammin isommilla tehoilla. Lisäksi siinä on trike käyttöön saatavana myös pakki. Kuningas sarja ominaisuuksiltaan, mutta onhan sillä hintaakin
http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4
Onko teillä tiedossa jotain muuta sarjaa joka tähän projektiin kävisi. Tehoahan tässä kyllä tarvitaan, kun painoa tulee enemmän joka suhteessa. Akkukapasiteelilla meinasin toiminta sädettä laajentaa jos vaikka sen n: 100km saisi menemään. Pohdin tässä myös, että jos tuohon laittaisi kevytkaton ja sinne pari aurinkopaneelia, kun suurimman osan ajastahan pyörä seisoo parkissa ja sitä saisi reissuillakin tuolloin ladattua. Aurinkoisina päivinähän sitä sillä ajetaan kuitenkin.
Taka-akseli vaihtoehtoja.
- Laittaa kaksi samanlaista fillarin takaosaa rinnakkain omilla polkimilla jotka erillään toisistaan. ( halpa ja helppo toteuttaa )
- Yksi vetävä takapyörä polkijalle ja appari on "sivuvaunussa" ( halpa ja helppo, myös sähköavustus mahdollista tuolloin laittaa toiselle takarenkaalle )
- Kaksi poljinta samalla akselilla edessä joiden voima välitetään yhdellä ketjulla taakse yhdelle pyörälle tai taka-akselille. ( itselleni tuntematonta aluetta ja vaatinee jonkin verran perehdytystä ja opiskelua sekä materiaalien hankinnasta tai paikoista ei ole tietoa ja kokemusta )
- Ostaa invapyörä ja leventää sen takahaarukkaa sopivasti.
Noista ohjureista ja rullista kaipaisin myös tietoa. Onko Savenmaan lisäksi muita paikkoja josta voi ostaa tarvikkeita? Lähinnä PK-seudulla tai lähialueilla.
Pitäisikö myös laittaa jousitus eteen ja taakse? Millaisia nuo Triket on ajaa ilman..
Nyt alkaa ajatus olla jo jumissa, mutta toivottavasti saatte jotain kuvaa millaista olen hakemassa..Hyviä puolia ja huonoja puolia saa ehdottaa, niin josko tulisi kerralla hyvä