Aloitin projektin siltä pohjalta, että rakentaisin oman Warriorin käytetyistä polkupyöristä ja hieman itse soveltaen. Piirustukset olen jo saanut tehtyä, mutta kysymyksiä riittäisi. Onko migillä hitsaaminen mahdollista ja tuleeko liitoksista tarpeeksi kestäviä? Onko kokemusta kenelläkään? Ja tekeekö haittaa, jos takapyörä on esim 28" tuumaa ja 2 etupyörää esim. 20-24" tuumaa.
Jos joku teistä tietää kyseisestä mallista jotain tai on aellaisen rakentanut olisi hienoa, jos ottaisit yhteyttä ja vinkkejä triken rakentamisesta saa sadella. Olen 16 ja kokemusta kyseisistä pyöristä ei ole minkäänlaista ohjeet ja vinkit sius ovat tarpeen.
Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Oletan että Warrior trikellä tarkoitat tätä Atomic zombien mallia:
Tässä vasta aloitettu ketju saman tyyppisen pyörän rakentamisesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3510
"monimutkaisen" ja erikoisosia vaativan etupään vuoksi mun mielestä vaikein nojapyörämalli itse rakennettavaksi
Migillä oh hyvä hitsata ja tuollainen takana iso ja edessä pienet renkaat on se yleisin malli, eikä aiheuta ongelmia jos se rengaskoko otetaan jo suunnitellessa huomioon.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Kyllä, kyseessä on sama pyörä ja haasteellisuutensa vuoksi sen valitsin. Ulkonäkö saattoi olla myös osasyynä valintaan. Mutta katsotaan rakentaessa syntyykö ongelmia. Materiaalit vaan hakuseen ja pajalle. Etupäässä vaikeuksia luultavasti tuottaa koko ohjausjärjestelmä ja renkaiden kiinnitys, sekä vaihteisto ja ketjut, mutta sen näkee vasta, kun kokeilee ja soveltaa.
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Tere tulemast foorumille. Mukava ett nuorisoakin löytää nojapyörien pariin ettei tääl oo vaan meitä "vanhoja ja entisiä hippejä"
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Tervetuloa minunkin puolestani. Hitsaaminen ei ole vaikeaa. Pitää vain muistaa, että tarkoitus on levittää sitä sulaa ja katsoa sitä, eikä kirkasta valokaarta sen edessä.
Hyvän tutustumispaketin nuijapäätriken tekemiseen saat tästä. Se on ruotsiksi, mutta huonommallakin kielitaidolla siitä silti selvän saa. Ja enhän minä tiedä, vaikka puhuisit ruotsia äidinkielenäsi. Ole hyvä.
http://www.viebke.nu/lars/exjobbsrappor ... viebke.pdf
Tässä vielä toinen näkökulma suomen kielellä. http://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201312171493
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Jatkanpa tähän ketjuun, kun saman aiheen ympärillä pyörii.
Tadpole trike -kuumetta täällä sairastan kovasti ja olen nyt muutaman viikon tutkaillut erilaisia vaihtoehtoja. Periaatteessa tehdastekoiset laitteet kiinnostavat enemmän, mutta ongelmaksi näyttää muodostuvan painoni, jota on kertynyt harmillisesti jo 120kg. Monissa tehdastekoisissa pyörissä runkojen painorajat ovat 125-130kg. Siinä ei paljoa vaatteita ja varusteita voi enää pukea, kun raja tulee jo kohta vastaan. Lisäksi haluan pyörään 500w mid drive sähköavustuksen 20mAh akustolla. Siitäkin kertynee painoa 6-8 kg.
Siispä kysyn, millainen tällainen Warrior trike on laatuaan? Onko se ajettavuudeltaan ja malliltaan hyvä? Etsin pyörää päivittäiseen työmatkapyöräilyyn, jossa matka on 15-20km päivässä. Tarvittaessa kahta lasta vedetään kärryssä perässä. Lisäksi käyn mielelläni vähän pidemmillä lenkeillä silloin tällöin. En omista hitsiä mutta olen nuoruudessa hiukan hitsaillut ja en ole aivan tumpelo työkalujen kanssa ja melko oppimiskykyinen. Uskon pystyväni rakentamaan rungon ja itse tehden voisin sitä tarvittaessa vahvistaa painolleni sopivaksi. Mutta mahdanko saada siitä kerralla hyvän? Onko Warriorin ohjeissa esimerkiksi kaikki ohjausgeometriaan vaikuttavat asiat huomioitu ja neuvottu? Saako Suomesta ohjainlaakereille sopivaa putkea? Entä keskiölle sopivaa? Saako kierteet teetettyä jossain? Siinä muutamia päällimmäisiä kysymyksiä. Ja kuinka paljon itse tekemällä lopulta säästää? Jos runko onnistuu kerralla, varmasti säästää, mutta jos runkoja joutuu tekemään pari kolme ei taida enää säästöä syntyä. Tarkoitus olisi käyttää kohtalaisen laadukkaita komponentteja muuten. Mutta hukkaanhan ne menevät, jos runko on susi.
Täällä näyttää olevan valtavan paljon osaavaa väkeä. Mitä siis tuumaatte?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Tomy kirjoitti:Ja kuinka paljon itse tekemällä lopulta säästää?
Jos teet tismalleen jonkun ohjeen mukaan, ostat kaikki osat ja viimeistelet tehdastekoisen tasolle niin et luultavasti säästä yhtään mitään
Suurin osa foorumin rakentelijoista haalii romupyöriä, keräilee niistä käyttökelpoisia osia, rälläköi laakeripesät, dropoutit ja runkomuvit romurungoista. Suunnitelmia myös muokataan niin, että runkoon sopii käytettävissä olevat osat tai suunnitellaan koko pyörä itse omiin käyttötarkoituksiin parhaiten sopivaksi. Riittävän sinnikäs kaveri saa tällä tavalla pyöränsä tehtyä lähes ilmaiseksi.
Mun ensimmäisten nojapyörien rakentelubudjetti oli noin 50euroa, harvoin siitä tarvi lipsua. Nykyään menee helposti muutama satanen kun "rima on noussut" ja todennut että sama pistää uudet kulutusosat heti rakennusvaiheessa, eikä muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Warrior triken kuvia katsellessani en näe ohjeissa muuta vikaa kuin lisävarusteiden kiinnityspisteiden puuttumisen. Kannattaa ehdottomasti ennen maalausta miettiä lokasujien kiinnitys, tarakan kiinnitys, sähköapulaitteiden ja akun kiinnitys, taustapeili, juomapullo, mittari ja se peräkärry...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Keskiömuhveja saa halvimmalla romupyörästä mutta esim http://www.pyoratohtori.fi myy uutenakin 27e hintaan (kasettikeskiöt->)
Ohjauslaakerin putkia saa teräsmyyjältä, ebaystä tai vaikkapa jostain pajastakin voivat myydä.
Tuo triken malli on ihan toimiva, isolle kuormalle ei välttämättä uskalla isompiakaan etupyöriä laittaa ettei kaarteessa pinnat pauku. Ehkä vähän korkeamman tekisin itse työmatkakäyttöön.
Tekemällä itse saa juuri sellaisen kuin osaa, itse oon ainakin velomobiilin hinnan jo investoinu laitteisiin ja romuihin, mutta ei se harmita yhtään. ei vaan riitä kärsivällisyys romuosien kanssa.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Framebuilding.com > saat keskiöputken noin kympillä. Romusta toki ilmaiseksi.
Putket maksaa noin kolme euroa kilo - joten itse tekemällä siis säästää toki.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Tervetuloa foorumille minunkin puolestani! Paikkakunta olisi hyvä laittaa näkyviin, niin olisi mahdollista kysellä koeajoja
Warrior-tyyppisen tadpolen rakennus on sen verran vaativa homma, että suosittelen tekemään ekaksi jonkun helpomman mallin vanhoista romupyöristä.
Liian vaikea alkuun jää helposti kesken ja innostus nojailuun lopahtaa ennen kuin alkaakaan. Sitten kun on joku nojailupeli ja pääsee keräämään ajokokemusta, niin voi alkaa suunnitella parempaa mallia. Kellään täällä ei ole jäänyt rakentelu yhteen pyörään. Turhaan siis yrittää superhyvää ja tyylikästä kerralla. 28" (622) kiekot ovat tosi notkeita kolmipyörissä, en suosittele. 20" (406) 36 tai 48 pinnaiset BMX-kiekot ovat varma valinta. Siltä väliltä voi valita, isot rullaa hyvin, pienet kestää hyvin.
Tuosta mun allekirjoituksesta voi katsella minkälaisia olen itse tehnyt. Papan jopo ja Papan talvijopo ovat romupyöristä tehtyjä kolmipyöriä ja helppoja malleja.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Tervetuloa nuijapäitä rakentamaan. Jukka tuolla sanoi, että etupään teko on vaativa. Olen rakentanut nyt neljä tadpolea, joissa on erilaisia etupyöräripustuksia. Alla olevassa kuvassa on mielestäni toimiva ratkaisu, jossa pyörän kallistuskulmaa voi tarpeen mukaan säätää, ja jossa on tärinän vaimennus.
- Liitteet
-
- Etuhaarukan ripustus 5.jpg (195.18 KiB) Katsottu 5857 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Laittasin kuitenkin mieluummin Warriorin suunnitelman mukaiset ohjauslaakeri/emäputki systeemit koska painovaatimus on noin suuri.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Oliko delta tyyppiset poissuljettu?
Itse tekisin tieteskin pythonin etupäällä deltatriken jossa olisi kuormatilaan jo hitusen = lapset menis kyytiin
Simppeli malli tässä. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3419
--- Tiisereitä alla.
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Kiitoksia kovasti mielipiteistänne. Hankalaksi menee... puuhaushalut meinaa herätä, kun katselee noita teidän hienoja itse tehtyjä pyöriä. Toisaalta voisi olla fiksua ostaa eka valmiina ja perehtyä laitteeseen kunnolla ja tehdä sitten oma vaikka lapsille.
Nyt vasta törmäsin Azubin pyöriin ja nehän ovat hinnaltaan jo kohtuulliset. Pikkasen pitäisi saada painoa kuljettajasta pois ettei menisi niin rajoilla. Jatkan foorumin lukemista ja tuumailua. Täällä on paljon mielenkiintoisia juttuja!
Re: Ensimmäinen nojapyöräni Warrior trike
Kyll miekin Pastorin kans samoilla linjoilla = Pythontrike.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.