Takaboksi tavaroiden kuljetukseen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Takaboksi tavaroiden kuljetukseen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Olen viritellyt ajatusta tavaralaatikkona toimivan takakatteen tekemisestä.
En vaan ole keksinyt miten homma kannattaisi tehdä. Tavoitteena olisi:

  • Joten kuten kelvollinen aerodynamiikka, eli edes vähän parempi kuin pelkkä reppu tarakalla
  • Laatikon pitäisi kestää kuormaa noin 20 kg
  • Helpohko ja melkoisen nopea tehdä
  • Helppo kuormata, eli avataan kansi ja heitetään reppu sisään
  • Kohtuullisen kevyt. On tietysti suhteellista mikä on kevyt, mutta muutamassa kilossa pitäisi pysyä.

Mielessä on käynyt tekeminen vanerista tai lasikuidusta.
Vanerista tekeminen olisi kai kohtu helppo ja nopea, mutta meikäläisen taidoilla ei mitään pyöreitä muotoja tehdä.
Ja en tiedä osaisinko tehdä sellaisen rakenteen joka olisi ulkopuolelta järkevän muotoinen, ja sisäpuolelle jäisi vielä tilaa tavaroillekkin.
Kuinka hyvin ohuimmat vanerit kestävät, hakkaako irrallinen 1.5l vesipullo boxin töyssyissä rikki?

Lasikuidun kanssa taas muotin tekemisen työmäärä ylittää aikabudjetin.
Tai voipa olla että aikabudjetti on nollassa ettei mitään ehdi tehdä. :-(

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaneeri varmaankin kestää, kunhan vain kulmaliitokset ja kiinnitys kestää.
Peltinen olisi aika helppo taivuttelemalla ja pop-niittaamalla tehdä, mutta tulee painavampi kuin vaneerinen. Neliön pala 0.5mm sinkittyä peltiä painaa 3,9kg. Saman kokoinen pala 3mm:n vaneeria vain 1.5kg. (Korjatkaa jos tuli virheitä) Vaneeriseen tulee lisäksi kulma rimat ja kiinnityksen pitää olla vähän jämerämpi, luulisin. Jos pyöreitä muotoja moneen suuntaan haluaa, niin taitaa tuo lasikuitu olla ainoa vaihtoehto. Paino asettunee kahden ensiksi mainitun välille.
Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun? Ei rämise, kolise, eikä "kumise" ja kansi olisi helppo laitta vetoketjulla aukeavaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Peltinen olisi aika helppo taivuttelemalla ja pop-niittaamalla tehdä, mutta tulee painavampi kuin vaneerinen. Neliön pala 0.5mm sinkittyä peltiä painaa 3,9kg.

Taitaapa pelti olla liian painavaa. Mitenkähän alumiini, onkos se taas liian heikkoa ettei kestäisi pop-niiteillä? Tai onko se jotenkin muuten hankalampaa käsitellä?

jviirret kirjoitti:

Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun? Ei rämise, kolise, eikä "kumise" ja kansi olisi helppo laitta vetoketjulla aukeavaksi.

Ei välttämättä pöllömpi idea! Tuosta voisi saada melko kevyenkin. Ehdotuksia millaisesta putkesta lähtisi tekemään? Lujuuttakin tarvittaisiin, koska eihän boxi muuten kestä sisällä olevaa irrallista kuormaa. Ellei kuormaa tarvitsisi kuljettaa, niin kehikon voisi väännellä vaikka sähköputkesta.

Ohutseinämäisen metalliputken taivuttaminen ei taida olla helppoa kotikonstein.
6mm harjateräs painaa 222g/metri, joten ei sekään ehkä aivan mahdoton olisi.
Luulisi kehikon saavansa kasaan alle 10 metrillä, ja kangas ei taida hirveitä tuoda painoa. Paitsi tietysti märkänä... :-)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun?

Ellei kuormaa tarvitsisi kuljettaa, niin kehikon voisi väännellä vaikka sähköputkesta.

Hmh, entäs jos sähköputkesta ja kankaasta vääntelisi sopivan proton.
Kun proto on sopivan muotoinen, kankaan päälle laminoisi lasikuitua?
Lopuksi voisi putket poistaa sisältä?

Tai voisikos 'proton' vääntää katiskaverkosta ja päälle muovi/kangas, jonka päälle lasikuitu? Nopeasti aikaansaatava kertakäyttö-muotti.
Laminoinnin valmistuttua kaivetaan laatikon sisältä verkko pois.

Mahtaisiko onnistua?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Peltinen olisi aika helppo taivuttelemalla ja pop-niittaamalla tehdä, mutta tulee painavampi kuin vaneerinen. Neliön pala 0.5mm sinkittyä peltiä painaa 3,9kg.

Taitaapa pelti olla liian painavaa. Mitenkähän alumiini, onkos se taas liian heikkoa ettei kestäisi pop-niiteillä? Tai onko se jotenkin muuten hankalampaa käsitellä?

Ei varmaankaan jos on noin ohutta, mutta tällaista tuskin on. Neliön pala 2mm alumiinia painaa saman kuin neliö 0.5mm teräslevyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun?

Ellei kuormaa tarvitsisi kuljettaa, niin kehikon voisi väännellä vaikka sähköputkesta.

Hmh, entäs jos sähköputkesta ja kankaasta vääntelisi sopivan proton.
Kun proto on sopivan muotoinen, kankaan päälle laminoisi lasikuitua?
Lopuksi voisi putket poistaa sisältä?

Tai voisikos 'proton' vääntää katiskaverkosta ja päälle muovi/kangas, jonka päälle lasikuitu? Nopeasti aikaansaatava kertakäyttö-muotti.
Laminoinnin valmistuttua kaivetaan laatikon sisältä verkko pois.

Mahtaisiko onnistua?

Tulee tasainen kuin pottusäkki, veikkaan. Kyllä lasikuitumuotin pitää säilyttää muotonsa, kun kovankin muotin päälle tasaisen pinnan saaminen ei ihan helpolla onnistu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Ei varmaankaan jos on noin ohutta, mutta tällaista tuskin on.

http://www.rautasoini.fi/pdf/alumiinit.pdf

0.8 mm oli ohuin, neliöpainoksi sain 1.8 kg. Tosin ei ehkä minun käsissä syntyisi sitä lasikuituista perunasäkkiä parempaa jälkeä :-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos lasikuidusta meinaa, niin paras konsti on tuo toisessa topicissa esille tullut malli yksinkertaistettuna: Hartsin kestävästä levystä muotti, voidellaan margariinilla, päälle kangasta ja hartsia vuorotellen, välillä kuivailua. Joku 5kerrosta kangasta varmaan sopiva? Kun teos on kuivunut, sahataan se poikki kanneksi ja pohja osaksi. Kaiverretaan muotti sisältä pois palasina. Tämän jälkeen kansiosan reunoihin kiinnitetään esim. alumiini listaa jotta kansi pysyy kohdillaan ja mustekala ympäri ettei irtoa ajaessa. Kiinnitys reiät ja siinä se on. Toisesta tulee varmaan jo hienompi :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Jos lasikuidusta meinaa, niin paras konsti on tuo toisessa topicissa esille tullut malli yksinkertaistettuna: Hartsin kestävästä levystä muotti, voidellaan margariinilla, päälle kangasta ja hartsia vuorotellen, välillä kuivailua. Joku 5kerrosta kangasta varmaan sopiva? Kun teos on kuivunut, sahataan se poikki kanneksi ja pohja osaksi. Kaiverretaan muotti sisältä pois palasina.

En ymmärtänyt ideaa:

  • Jos levystä saadaan kelvollisen muotoinen, miksi tarvii edes lasikuidun kanssa alkaa väkästellä? Paino/kestävyys?
  • Jos levyistä saadaan riittävän jämäkkä että se kelpaa muotiksi, miten ihmeessä sen saa purettua pois?

Vai tarkoititko 'levyillä' styroxia/uretaania/tms?
Niistä toki saa, mutta työmäärä hirvittää. Pyöreiden muotojen saaminen jotenkin symmetrisiksi ja järkeviksi leikkelemällä paloja laidasta pois, huh huh.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Vai tarkoititko 'levyillä' styroxia/uretaania/tms?
Niistä toki saa, mutta työmäärä hirvittää. Pyöreiden muotojen saaminen jotenkin symmetrisiksi ja järkeviksi leikkelemällä paloja laidasta pois, huh huh.

Juu, tarkoitin. Ajattelin että levyihin haettaisiin liki oikea muoto ensin piirtämällä. Piirretyt palat leikataan irti ja liimataan pinoon. Sitten vain kulmat pyöristetään. Symmetrisyys olisi helppo tehdä piirtämis vaiheessa, mutta jäisi silti melko määrä viimeistelyä.
Vähä niinku näin:
Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Takaboxi

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Olen tehnyt lentokonevaneri-rakenteisia boxeja neljä erilaista versiota enkä ole ollut erikoisen tyytyväinen yhteenkään. Yksi epämukavuustekijä on kumiseva ääni, joka sellaisesta lähtee. Onhan tuollainen boxi kuin rumpu joka monikertaistaa pyöristä ja tienpinnasta johtuvat äänet. Toimihan Ziphy 3:n irroitettava takaboxi yhdellä Eco-Tripillä oikeastikin iltariehaorkesterin rumpuna.

Toinen epämukavuustekijä kiinteämuotoisessa boxissa on, että se on aina pakkaustilanteessa joko turhan suuri tai pieni.

Kolmas huono puoli on se, että varsinkin kaksipyöräisessä boxi asettuu nojakissa liian korkealle ellei tee sitä kaksiosaiseksi alas molemmille sivuille sijoittuviksi. Korkealle sijoitettu täyspakattu boxi tekee nojakin huteraksi varsinkin talutettaessa ja pysäköitäessä.

Jo 1 mm lentokonevaneri on yllättävän luja materiaali, jos se vielä liimataan joustavalla vedenkestävällä polyuretaaniliimalla. Pyöreitä muotoja voi tehdä yhteenliimatuista uretaanilevyistä muotoillun muotin päälle vaneri- tai viilusuikaleita ristiinliimaamalla.

Snake 5:ssä minulla on vedenkestäväksi käsitellystä tukevasta kankaasta ommeltu boxi, jonka sisällä on 4 mm vanerista muotoon leikattu tukilevy, jonka avulla boxi on kiinnitetty nojakin runkoon. Boxin voi avata sen yläosaan ommellun pitkän vetoketjun avulla. Tällaisen boxin voi sijoittaa riittävän alas. Olen ollut boxiini sen verran tyytyväinen, että aion tehdä samanlaisen toisellekin puolelle. :D

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Takaboxi

Viesti Kirjoittaja tavasti »

aniarana kirjoitti:

Olen tehnyt lentokonevaneri-rakenteisia boxeja neljä erilaista versiota enkä ole ollut erikoisen tyytyväinen yhteenkään.

Jaaha, sitten ei kannata tällaisten amatöörien kuvitellakkaan. Kiitos tiedosta!

aniarana kirjoitti:

Snake 5:ssä minulla on vedenkestäväksi käsitellystä tukevasta kankaasta ommeltu boxi, jonka sisällä on 4 mm vanerista muotoon leikattu tukilevy, jonka avulla boxi on kiinnitetty nojakin runkoon.

Onkos kuvaa tuosta, en sivuiltasi löytänyt muuta aihetta sivuavaa kuin tämän:
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaboxi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Olen tehnyt lentokonevaneri-rakenteisia boxeja neljä erilaista versiota enkä ole ollut erikoisen tyytyväinen yhteenkään. Yksi epämukavuustekijä on kumiseva ääni, joka sellaisesta lähtee.

Kolmas huono puoli on se, että varsinkin kaksipyöräisessä boxi asettuu nojakissa liian korkealle ellei tee sitä kaksiosaiseksi alas molemmille sivuille sijoittuviksi. Korkealle sijoitettu täyspakattu boxi tekee nojakin huteraksi varsinkin talutettaessa ja pysäköitäessä.

Sama kumina on kai lasikuidussakin, joskin ehkä vähän pienempi jos tekee pyöreämuotoisen.
Jäykkä boksi tekee myös kaksipyörästä sivutuuliherkän, asia jolla ainakin tässä rannikolla on suuri merkitys.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Takaboxi

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Jäykkä boksi tekee myös kaksipyörästä sivutuuliherkän

Onko boxin jäykkyydellä mitään tekemistä asian kanssa?
Poikkipinta-ala ja ilmanvastuskerroin (sivusta katsoen) sekä korkeus jolle tuulikuorma tulee ovat kai ne jotka merkitsevät.

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Juu, miten pirussa te saatte onnistumaan noiden kuvien esilletuomisen tässä foorumissa. Olen muutaman kerran yrittänyt, mutta eipä ole onnistanut. HPV-foorumissa http://www.hpv-finland.org/cgi-bin/yabb ... tion=login homma onnistuu aivan hyvin. Olen hakenut kuvan URL-osoitteen Flickr.comin kautta. Täytynee kokeilla Irc-gallerian kautta.

Tässä pitäisi olla nyt kangasrakenteisen boksin kuva:

[img]http://irc-galleria.net/view.php?nick=z ... 292298[img]

Saa nähdä tuliko. Jos ei, linkin keskellä on kuitenkin kuvan linkki, josta se löytyy.

Tuulen vaikutuksella, arvelisin, on merkitystä, jos boksi on sijoitettu turhan ylös.

Linkissä http://www.flickr.com/photos/saholm/ sivulta 3 löytyy kuvia 2-pyöräisen lastaussysteemistä ilman kiinteää boksia, josta olikin yksi kuva tuossa edellä.

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Vastaa Viestiin