Sivu 1/3
Takaboksi tavaroiden kuljetukseen
Lähetetty: 25 Loka 2007, 10:50
Kirjoittaja tavasti
Olen viritellyt ajatusta tavaralaatikkona toimivan takakatteen tekemisestä.
En vaan ole keksinyt miten homma kannattaisi tehdä. Tavoitteena olisi:
- Joten kuten kelvollinen aerodynamiikka, eli edes vähän parempi kuin pelkkä reppu tarakalla
- Laatikon pitäisi kestää kuormaa noin 20 kg
- Helpohko ja melkoisen nopea tehdä
- Helppo kuormata, eli avataan kansi ja heitetään reppu sisään
- Kohtuullisen kevyt. On tietysti suhteellista mikä on kevyt, mutta muutamassa kilossa pitäisi pysyä.
Mielessä on käynyt tekeminen vanerista tai lasikuidusta.
Vanerista tekeminen olisi kai kohtu helppo ja nopea, mutta meikäläisen taidoilla ei mitään pyöreitä muotoja tehdä.
Ja en tiedä osaisinko tehdä sellaisen rakenteen joka olisi ulkopuolelta järkevän muotoinen, ja sisäpuolelle jäisi vielä tilaa tavaroillekkin.
Kuinka hyvin ohuimmat vanerit kestävät, hakkaako irrallinen 1.5l vesipullo boxin töyssyissä rikki?
Lasikuidun kanssa taas muotin tekemisen työmäärä ylittää aikabudjetin.
Tai voipa olla että aikabudjetti on nollassa ettei mitään ehdi tehdä. 
Lähetetty: 25 Loka 2007, 12:34
Kirjoittaja jviirret
Vaneeri varmaankin kestää, kunhan vain kulmaliitokset ja kiinnitys kestää.
Peltinen olisi aika helppo taivuttelemalla ja pop-niittaamalla tehdä, mutta tulee painavampi kuin vaneerinen. Neliön pala 0.5mm sinkittyä peltiä painaa 3,9kg. Saman kokoinen pala 3mm:n vaneeria vain 1.5kg. (Korjatkaa jos tuli virheitä) Vaneeriseen tulee lisäksi kulma rimat ja kiinnityksen pitää olla vähän jämerämpi, luulisin. Jos pyöreitä muotoja moneen suuntaan haluaa, niin taitaa tuo lasikuitu olla ainoa vaihtoehto. Paino asettunee kahden ensiksi mainitun välille.
Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun? Ei rämise, kolise, eikä "kumise" ja kansi olisi helppo laitta vetoketjulla aukeavaksi.
Jukka
Lähetetty: 25 Loka 2007, 13:22
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Peltinen olisi aika helppo taivuttelemalla ja pop-niittaamalla tehdä, mutta tulee painavampi kuin vaneerinen. Neliön pala 0.5mm sinkittyä peltiä painaa 3,9kg.
Taitaapa pelti olla liian painavaa. Mitenkähän alumiini, onkos se taas liian heikkoa ettei kestäisi pop-niiteillä? Tai onko se jotenkin muuten hankalampaa käsitellä?
jviirret kirjoitti:Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun? Ei rämise, kolise, eikä "kumise" ja kansi olisi helppo laitta vetoketjulla aukeavaksi.
Ei välttämättä pöllömpi idea! Tuosta voisi saada melko kevyenkin. Ehdotuksia millaisesta putkesta lähtisi tekemään? Lujuuttakin tarvittaisiin, koska eihän boxi muuten kestä sisällä olevaa irrallista kuormaa. Ellei kuormaa tarvitsisi kuljettaa, niin kehikon voisi väännellä vaikka sähköputkesta.
Ohutseinämäisen metalliputken taivuttaminen ei taida olla helppoa kotikonstein.
6mm harjateräs painaa 222g/metri, joten ei sekään ehkä aivan mahdoton olisi.
Luulisi kehikon saavansa kasaan alle 10 metrillä, ja kangas ei taida hirveitä tuoda painoa. Paitsi tietysti märkänä... 
Lähetetty: 25 Loka 2007, 13:43
Kirjoittaja tavasti
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun?
Ellei kuormaa tarvitsisi kuljettaa, niin kehikon voisi väännellä vaikka sähköputkesta.
Hmh, entäs jos sähköputkesta ja kankaasta vääntelisi sopivan proton.
Kun proto on sopivan muotoinen, kankaan päälle laminoisi lasikuitua?
Lopuksi voisi putket poistaa sisältä?
Tai voisikos 'proton' vääntää katiskaverkosta ja päälle muovi/kangas, jonka päälle lasikuitu? Nopeasti aikaansaatava kertakäyttö-muotti.
Laminoinnin valmistuttua kaivetaan laatikon sisältä verkko pois.
Mahtaisiko onnistua?
Lähetetty: 25 Loka 2007, 15:05
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Peltinen olisi aika helppo taivuttelemalla ja pop-niittaamalla tehdä, mutta tulee painavampi kuin vaneerinen. Neliön pala 0.5mm sinkittyä peltiä painaa 3,9kg.
Taitaapa pelti olla liian painavaa. Mitenkähän alumiini, onkos se taas liian heikkoa ettei kestäisi pop-niiteillä? Tai onko se jotenkin muuten hankalampaa käsitellä?
Ei varmaankaan jos on noin ohutta, mutta tällaista tuskin on. Neliön pala 2mm alumiinia painaa saman kuin neliö 0.5mm teräslevyä.
Jukka
Lähetetty: 25 Loka 2007, 15:07
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Olisiko mitään ideaa tehdä putkesta kehikkoa jonka päälle laittaisi muotoon ommellun kangas verhoilun?
Ellei kuormaa tarvitsisi kuljettaa, niin kehikon voisi väännellä vaikka sähköputkesta.
Hmh, entäs jos sähköputkesta ja kankaasta vääntelisi sopivan proton.
Kun proto on sopivan muotoinen, kankaan päälle laminoisi lasikuitua?
Lopuksi voisi putket poistaa sisältä?
Tai voisikos 'proton' vääntää katiskaverkosta ja päälle muovi/kangas, jonka päälle lasikuitu? Nopeasti aikaansaatava kertakäyttö-muotti.
Laminoinnin valmistuttua kaivetaan laatikon sisältä verkko pois.
Mahtaisiko onnistua?
Tulee tasainen kuin pottusäkki, veikkaan. Kyllä lasikuitumuotin pitää säilyttää muotonsa, kun kovankin muotin päälle tasaisen pinnan saaminen ei ihan helpolla onnistu.
Jukka
Lähetetty: 25 Loka 2007, 15:17
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Ei varmaankaan jos on noin ohutta, mutta tällaista tuskin on.
http://www.rautasoini.fi/pdf/alumiinit.pdf
0.8 mm oli ohuin, neliöpainoksi sain 1.8 kg. Tosin ei ehkä minun käsissä syntyisi sitä lasikuituista perunasäkkiä parempaa jälkeä 
Lähetetty: 25 Loka 2007, 22:29
Kirjoittaja jviirret
Jos lasikuidusta meinaa, niin paras konsti on tuo toisessa topicissa esille tullut malli yksinkertaistettuna: Hartsin kestävästä levystä muotti, voidellaan margariinilla, päälle kangasta ja hartsia vuorotellen, välillä kuivailua. Joku 5kerrosta kangasta varmaan sopiva? Kun teos on kuivunut, sahataan se poikki kanneksi ja pohja osaksi. Kaiverretaan muotti sisältä pois palasina. Tämän jälkeen kansiosan reunoihin kiinnitetään esim. alumiini listaa jotta kansi pysyy kohdillaan ja mustekala ympäri ettei irtoa ajaessa. Kiinnitys reiät ja siinä se on. Toisesta tulee varmaan jo hienompi 
Jukka
Lähetetty: 25 Loka 2007, 23:06
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Jos lasikuidusta meinaa, niin paras konsti on tuo toisessa topicissa esille tullut malli yksinkertaistettuna: Hartsin kestävästä levystä muotti, voidellaan margariinilla, päälle kangasta ja hartsia vuorotellen, välillä kuivailua. Joku 5kerrosta kangasta varmaan sopiva? Kun teos on kuivunut, sahataan se poikki kanneksi ja pohja osaksi. Kaiverretaan muotti sisältä pois palasina.
En ymmärtänyt ideaa:
- Jos levystä saadaan kelvollisen muotoinen, miksi tarvii edes lasikuidun kanssa alkaa väkästellä? Paino/kestävyys?
- Jos levyistä saadaan riittävän jämäkkä että se kelpaa muotiksi, miten ihmeessä sen saa purettua pois?
Vai tarkoititko 'levyillä' styroxia/uretaania/tms?
Niistä toki saa, mutta työmäärä hirvittää. Pyöreiden muotojen saaminen jotenkin symmetrisiksi ja järkeviksi leikkelemällä paloja laidasta pois, huh huh.
Lähetetty: 26 Loka 2007, 06:40
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:Vai tarkoititko 'levyillä' styroxia/uretaania/tms?
Niistä toki saa, mutta työmäärä hirvittää. Pyöreiden muotojen saaminen jotenkin symmetrisiksi ja järkeviksi leikkelemällä paloja laidasta pois, huh huh.
Juu, tarkoitin. Ajattelin että levyihin haettaisiin liki oikea muoto ensin piirtämällä. Piirretyt palat leikataan irti ja liimataan pinoon. Sitten vain kulmat pyöristetään. Symmetrisyys olisi helppo tehdä piirtämis vaiheessa, mutta jäisi silti melko määrä viimeistelyä.
Vähä niinku näin:

Jukka
Takaboxi
Lähetetty: 26 Loka 2007, 09:34
Kirjoittaja aniarana
Olen tehnyt lentokonevaneri-rakenteisia boxeja neljä erilaista versiota enkä ole ollut erikoisen tyytyväinen yhteenkään. Yksi epämukavuustekijä on kumiseva ääni, joka sellaisesta lähtee. Onhan tuollainen boxi kuin rumpu joka monikertaistaa pyöristä ja tienpinnasta johtuvat äänet. Toimihan Ziphy 3:n irroitettava takaboxi yhdellä Eco-Tripillä oikeastikin iltariehaorkesterin rumpuna.
Toinen epämukavuustekijä kiinteämuotoisessa boxissa on, että se on aina pakkaustilanteessa joko turhan suuri tai pieni.
Kolmas huono puoli on se, että varsinkin kaksipyöräisessä boxi asettuu nojakissa liian korkealle ellei tee sitä kaksiosaiseksi alas molemmille sivuille sijoittuviksi. Korkealle sijoitettu täyspakattu boxi tekee nojakin huteraksi varsinkin talutettaessa ja pysäköitäessä.
Jo 1 mm lentokonevaneri on yllättävän luja materiaali, jos se vielä liimataan joustavalla vedenkestävällä polyuretaaniliimalla. Pyöreitä muotoja voi tehdä yhteenliimatuista uretaanilevyistä muotoillun muotin päälle vaneri- tai viilusuikaleita ristiinliimaamalla.
Snake 5:ssä minulla on vedenkestäväksi käsitellystä tukevasta kankaasta ommeltu boxi, jonka sisällä on 4 mm vanerista muotoon leikattu tukilevy, jonka avulla boxi on kiinnitetty nojakin runkoon. Boxin voi avata sen yläosaan ommellun pitkän vetoketjun avulla. Tällaisen boxin voi sijoittaa riittävän alas. Olen ollut boxiini sen verran tyytyväinen, että aion tehdä samanlaisen toisellekin puolelle. 
Re: Takaboxi
Lähetetty: 26 Loka 2007, 11:33
Kirjoittaja tavasti
aniarana kirjoitti:Olen tehnyt lentokonevaneri-rakenteisia boxeja neljä erilaista versiota enkä ole ollut erikoisen tyytyväinen yhteenkään.
Jaaha, sitten ei kannata tällaisten amatöörien kuvitellakkaan. Kiitos tiedosta!
aniarana kirjoitti:Snake 5:ssä minulla on vedenkestäväksi käsitellystä tukevasta kankaasta ommeltu boxi, jonka sisällä on 4 mm vanerista muotoon leikattu tukilevy, jonka avulla boxi on kiinnitetty nojakin runkoon.
Onkos kuvaa tuosta, en sivuiltasi löytänyt muuta aihetta sivuavaa kuin tämän:

Re: Takaboxi
Lähetetty: 26 Loka 2007, 12:11
Kirjoittaja jviirret
aniarana kirjoitti:Olen tehnyt lentokonevaneri-rakenteisia boxeja neljä erilaista versiota enkä ole ollut erikoisen tyytyväinen yhteenkään. Yksi epämukavuustekijä on kumiseva ääni, joka sellaisesta lähtee.
Kolmas huono puoli on se, että varsinkin kaksipyöräisessä boxi asettuu nojakissa liian korkealle ellei tee sitä kaksiosaiseksi alas molemmille sivuille sijoittuviksi. Korkealle sijoitettu täyspakattu boxi tekee nojakin huteraksi varsinkin talutettaessa ja pysäköitäessä.
Sama kumina on kai lasikuidussakin, joskin ehkä vähän pienempi jos tekee pyöreämuotoisen.
Jäykkä boksi tekee myös kaksipyörästä sivutuuliherkän, asia jolla ainakin tässä rannikolla on suuri merkitys.
Jukka
Re: Takaboxi
Lähetetty: 26 Loka 2007, 12:50
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Jäykkä boksi tekee myös kaksipyörästä sivutuuliherkän
Onko boxin jäykkyydellä mitään tekemistä asian kanssa?
Poikkipinta-ala ja ilmanvastuskerroin (sivusta katsoen) sekä korkeus jolle tuulikuorma tulee ovat kai ne jotka merkitsevät.
Lähetetty: 26 Loka 2007, 13:33
Kirjoittaja aniarana
Juu, miten pirussa te saatte onnistumaan noiden kuvien esilletuomisen tässä foorumissa. Olen muutaman kerran yrittänyt, mutta eipä ole onnistanut. HPV-foorumissa http://www.hpv-finland.org/cgi-bin/yabb ... tion=login homma onnistuu aivan hyvin. Olen hakenut kuvan URL-osoitteen Flickr.comin kautta. Täytynee kokeilla Irc-gallerian kautta.
Tässä pitäisi olla nyt kangasrakenteisen boksin kuva:
[img]http://irc-galleria.net/view.php?nick=z ... 292298[img]
Saa nähdä tuliko. Jos ei, linkin keskellä on kuitenkin kuvan linkki, josta se löytyy.
Tuulen vaikutuksella, arvelisin, on merkitystä, jos boksi on sijoitettu turhan ylös.
Linkissä http://www.flickr.com/photos/saholm/ sivulta 3 löytyy kuvia 2-pyöräisen lastaussysteemistä ilman kiinteää boksia, josta olikin yksi kuva tuossa edellä.