Sivu 1/4
Kiiltomato
Lähetetty: 30 Touko 2014, 21:35
Kirjoittaja jooseha
Pari vuotta varastossa pyörinyt maasturin romu päätyi nyt työn alle, kun rakentelu intoa tuntui riittäävän. Lopputuloksen pitäisi olla kääntyvä keskiöinen etuveto. Kapea etuhaarukka on 24 tuumaisesta nuorisopyörästä.

- 26-26mbb.jpg (69.83 KiB) Katsottu 6337 kertaa
Ohjauskulma on ranskalaisen mallin mukaan 55 astetta.
Akseliväliksi asettunee tavoiteltu 120cm kaavaillulla 7cm:n offsetillä.
Valmiina:

Romutettu 2016
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 31 Touko 2014, 19:54
Kirjoittaja jooseha
Haarukan levitys raa'asti saksitunkilla.

- Venytys.jpg (108.35 KiB) Katsottu 6242 kertaa
Sitten hieman keskiön sovittelua.

- Keskiö.jpg (73.64 KiB) Katsottu 6242 kertaa
Tohon se olisi pirun helppo laittaa, mutta persjalkasen munat hipoo runkoa
Muutenkin tulisi hieman ylemmäksi kuin esikuvassa. Pitää vissiinkin hommata kapeammat rengaat, niin pyörä putoaa pari senttiä ja keskiöön tulevien haarukkaputkien lyhentämiselle jää enemmän varaa.
Nyt keskiön korkeus on 67cm ja "penkki" 20cm alempana. Tavoite keskiölle on 63cm.
Lyhyemmet kammet taitaisi olla helpoin ratkaisu...
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 31 Touko 2014, 19:59
Kirjoittaja PW
Kammista voi ottaa monta senttiä, eikä hipomisesta "oteta" :wink
Petri
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 31 Touko 2014, 20:17
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti: eikä hipomisesta "oteta"
Joo, ei todellakaan kun osa porukasta pyöräilee vielä niin että haaraväli painautuu koko pyöräilijän painolla tällaista "puikulaa" vasten


Jukka
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 31 Touko 2014, 22:32
Kirjoittaja jori
Ohjauskulma on 59 astetta, eli loivempi kuin mihin haarukka on tehty. Noin tulee 100 mm luokkaa jättöä. Ehkä kannattaisi pienentää, niin ei tule liian haukkaava. Nyt se on helppo tehdä, kun riittää, että siirtää dropoutteja hiukan eteen päin. Se käy kätevimmin katkaisemalla etuhaarukan dropparit pois ja käyttämällä niiden sijaan ketjuhaarukan takadroppareita ja asentamalla ne vähän edemmäs, kuin etuhaarukan droppari.

- Ohjauskulma 59 astetta
- Kiiltomato ohjaus.jpg (33.53 KiB) Katsottu 6204 kertaa
Ei muuten, mutta kun valittavat, että ohjaus pyrkii näissä kääntymään liian ärhäkkäästi linkkuun, jos jättö on suuri.
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 01 Kesä 2014, 22:26
Kirjoittaja jooseha
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 06 Kesä 2014, 22:22
Kirjoittaja jooseha
Näytti takahaarukka pirulainen osuneen hieman vinoon niin oikaisin sen ja samalla loivensin hieman ohjauskulmaa.
Pähkäilyn jälkeen pistin tilaukseen kapemmat kumit ja lyhensin reilulla kahdella sentillä noita keskiö ja navan välisiä putkia.
Vielä penkin rungon teko ja ja sitten mallailua:

- penkki.jpg (75.26 KiB) Katsottu 5943 kertaa
Näyttää paljon paremmalta. Pitää seuraavaksi hakea keskiölle tarkka paikka.
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 22:22
Kirjoittaja jooseha
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 08 Kesä 2014, 12:20
Kirjoittaja jooseha
Pistin kuitenkin tangon Vipistä. Vaihdettaneen myöhemmin. Kohta voi kokeilla tuliko siitä ajokelpoinen 

- tanko2.jpg (120.28 KiB) Katsottu 5809 kertaa
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 08 Kesä 2014, 18:39
Kirjoittaja jooseha

- kiiltomato.jpg (225.37 KiB) Katsottu 5772 kertaa
Ajokelpoinen tuli, mutta mistäköhän siitä saa automaattiohjauksen pois päältä?
Tällä räpiköinnin jälkeen, kun ajoi clwb:llä niin huomasi yrittävänsä ohjata sitäkin jaloilla.
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 08 Kesä 2014, 19:03
Kirjoittaja jviirret
Nyt vasta tajusin että sullahan on pari projektia päällä yhtä aikaa 
Jukka
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 08 Kesä 2014, 20:50
Kirjoittaja jooseha
Voihan sen noinkin ajatella. Kyllä toi clwb oli jo käyttökunnossa, kun tämän aloitin. Valmiiksihan itselle tehdyt eivät tule koskaan 
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 10 Kesä 2014, 21:36
Kirjoittaja jooseha
Tuli tuosta Pastorin ketjusta ajatuksena kokeilla ohjauskulman muutosta. Tästä jos nostaa perää parikymmentä senttiä, niin keulakulma jyrkkenee 65 asteeseen ja jättö pienenee 7 senttiin. Pyörän haluan säilyttää kuitenkin tuollaisena, niin piti miettiä vaihtoehtoja. Taakse isompi kiekko(jos mahtuu) nostaisi perää pari kolme senttiä. Sitten löytyisi vielä eteen 24 tuumainen rengas. Sillä saisi saman suuruisen keulan pudotuksen. Nämä yhteensä muuttaa keulakulmaa suurin piirtein 4 astetta. Eli jonkinlainen lisäpala pitäisi tehdä. Pitänee miettiä minkälainen
Kertakokeilua varten voisi kyllä hitsata toisen haarukan nykyisen alapuolelle, mutta...
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 04:01
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Kertakokeilua varten voisi kyllä hitsata toisen haarukan nykyisen alapuolelle, mutta...
Kertakokeilun voit tehdä myös tällaisilla:

Tuo on tosin kevyesti kuormatun LWB:n etuhaarukasta, mutta samanlaisilla paloilla voit siirtää takakiekon kiinnitystä kohtuu vaivalla.
Jukka
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 21:16
Kirjoittaja jooseha
Tuossa on ideaa. Ei vaan taida lattaraudat kestää tässä tapauksessa.
Itesellä tuli mieleen tehdä korotus etuhaarukalla. Siihen kun hitsaa korvakot että saa sopivasta kohdasta kiinni dropouteihin ja lisäksi vinotuet tuonne takahaarukan lokasuojan kiinnitys reikään. Tämmöisen rakenteen voisin kuvitella kestävän - ainakin kokeilua. Tommoisella voisi kokeilla heti ja myöhemminkin.
Hitsattavaa korotuspalaa en laita ainakaan ennenkuin olen täysin sinut pyörän kanssa. Muuten siittä saa kovin vähän irti.