Sivu 1/1
Sisäkumit
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 20:51
Kirjoittaja Hopea
Onko tästä jossain täällä jo pitkä ja perusteellinen keskustelu..?
Meni rengas. Ei se mitään, laukussa on sisäkumi. Vaihdan sen ja ajattelin illalla paikata edellisen varakappaleeksi.
Kissan viikset sitä mitään paikata... Ei tule millään ilveellä tuohon Schwalbe-sisäkumiin sellaista pintaa, että itsevulkanoituva paikka tarttuisi.
Onko nyt niin, että näitä ei ole tarkoitettukaan paikattaviksi? Jos ei, mikä olisi käypä menetelmä?
Jos menetelmääkään ei löydy, mitä kannattaisi ostaa seuraavaksi ettei pian ole samassa tilanteessa?
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 23:25
Kirjoittaja ajarmala
Hopea kirjoitti:
Meni rengas.
Kissan viikset sitä mitään paikata... Ei tule millään ilveellä tuohon Schwalbe-sisäkumiin sellaista pintaa, että itsevulkanoituva paikka tarttuisi.
Hmm. Kyllä minullakin on käytännössä kaikki sisurit Schwalbelta. Niistä sinipunaisista pahvikoteloista. Mutta kyllä minä olen niitä onnistunut paikkaamaan ihan hyvin. Paikat taas ovat olleet joko lähipyöräliikkeestä, Intersportista tai Biltemasta. Kaikki pysyvät hyvin kiinni. Liima taas on sitä, mitä sen paikkarasian mukana pikkuisessa tuubissa tulee. Kun sen kerran avaa, niin seln jälkeen tuubi yleeensä ehtii haihtua kuiviin ennen seuraavaa tarvetta. Siksi pidän mukana sellaista paikkarasiaa, jossa on avaamaton tuubi.
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 05:34
Kirjoittaja jviirret
Mulla on Hopean kans samanlaisia kokemuksia, kaikkien kumien paikkaaminen ei vain onnistu, tosin Schwalben kumeihin on tiptop paikat tähän asti tarttuneet.
Jukka
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 08:44
Kirjoittaja Hopea
Nyt on kyseessä Gekkon alla kaksi kesää pyörinyt ensiasennuskumi. En siis tiedä, millaisesta paketista se on otettu.
Kumi on kuitenkin niin kovaa, ettei siitä saa millään niitä valutörstöjä pois. Sellainen sattuu olemaan juuri reiän vieressä, joten paikkaamatta jäi. Materiaali on myös sellaista, ettei se tunnu karhentuvan millään. Pinta on rasvaisen tuntoinen vartin karhentamisen jälkeenkin...
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 10:26
Kirjoittaja Reiska
Olen luovuttanut nykyisten sisäkumien paikkaamisen kanssa - yhteenkään sisäkumiin ei ole enää paikat tarttunut viimeiseen viiteen vuoteen, joita lasten fillareista olen yrittänyt huonolla menestyksellä paikata.
Nykyaikaisten sisäkumien materiaali on tosiaan jotenkin hyvin "liukasta/rasvaista/kovaa" mihin ei tosiaan saa raspilla/hiekkapaperilla karhennusta aikaiseksi eikä siis vulkanoiva liima tunnu tarttuvan - kestää hyvällä tuurilla päivän pari, jos ollenkaan ja taas on kumi tyhjä ja paikan jostain reunasta falskaa...
Onneksi ei sisäkummit montaa euroa maksa, niin on melkein +-0 kun faktoroi mukaan, että yhdellä paikkarasialla saa käytännössä yhden sisäkumin paikattua ennenkuin liima haihtuu omille teilleen.
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 10:24
Kirjoittaja Nojanalle
Sainpa paikan kiini . Ei onnistunut helposti . Tip Top ei pysynyt millään . Hioin rengasta niinkuin pitää . Ei auttanut mikään. Sit muistin vanhan konstin . Kotona oli viellä tippa puhditettua bensiiniä . Silläkö pyyhin huolelliseti liimattavan alueen . Siihen liimat ja paikat normaalisti . Kyllä pysyy. Eli jotain rasvaa on seoksessa , kun liima ei siihen suoraan ota. 
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 14:45
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:Sainpa paikan kiini . Ei onnistunut helposti . Tip Top ei pysynyt millään . Hioin rengasta niinkuin pitää . Ei auttanut mikään. Sit muistin vanhan konstin . Kotona oli viellä tippa puhditettua bensiiniä . Silläkö pyyhin huolelliseti liimattavan alueen . Siihen liimat ja paikat normaalisti . Kyllä pysyy. Eli jotain rasvaa on seoksessa , kun liima ei siihen suoraan ota. 
Juu, käyttävät kumin seassa öljyjä.
Kuparinen on ollut aikanaan töissä kumitehtaalla ja kertoi ammattilaisten käyttäneen liimaushommissa aina bensaa pintojen puhdistamiseen. Pitääköhän sitä ruveta tankkaamaan paikkarasiaan bensaa. 
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 17:32
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Sainpa paikan kiini . Ei onnistunut helposti . Tip Top ei pysynyt millään . Hioin rengasta niinkuin pitää . Ei auttanut mikään. Sit muistin vanhan konstin . Kotona oli viellä tippa puhditettua bensiiniä . Silläkö pyyhin huolelliseti liimattavan alueen . Siihen liimat ja paikat normaalisti . Kyllä pysyy. Eli jotain rasvaa on seoksessa , kun liima ei siihen suoraan ota. 
Juu, käyttävät kumin seassa öljyjä.
Kuparinen on ollut aikanaan töissä kumitehtaalla ja kertoi ammattilaisten käyttäneen liimaushommissa aina bensaa pintojen puhdistamiseen. Pitääköhän sitä ruveta tankkaamaan paikkarasiaan bensaa. 
Ennen vanhaa (1950-luvulla) käytettiin aina bensaa paikkauspuuhissa, eikä se ollut mitään puhdistettua kamaa! 
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 17:41
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 17:51
Kirjoittaja irakas
Hyvää puu- ja lennokkiliimaa tehtiin sellofaanista ja acetonista, jota sai ostettua apteekista. Saakohan enää? 
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 13 Heinä 2014, 02:41
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:
Hyvää puu- ja lennokkiliimaa tehtiin sellofaanista ja acetonista, jota sai ostettua apteekista. Saakohan enää? 
Asetonia ei ehkäpä enää saa apteekista. Mutta sitä saa toki Biltemasta litran pulloissa... Onko siis nykyajan apteekki Biltema?
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 13 Heinä 2014, 06:57
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:irakas kirjoitti:
Hyvää puu- ja lennokkiliimaa tehtiin sellofaanista ja acetonista, jota sai ostettua apteekista. Saakohan enää? 
Asetonia ei ehkäpä enää saa apteekista. Mutta sitä saa toki Biltemasta litran pulloissa... Onko siis nykyajan apteekki Biltema?
Saa toki kaikista muistakin liikkeistä joissa myydään lasikuitutarvikkeita, eihän sitä hartsia saa käsistä millään muulla puhdistettua
Jukka
Re: Sisäkumit
Lähetetty: 13 Heinä 2014, 11:18
Kirjoittaja Pastori
Aika hyvä hätäkänni pakkaus rupee olemaan paikkarasiassa: liimaa, bensaa, asetonia. Pikkuinen viinapullo puuttuu näistä liuottimista.