Ensilenkki trikellä
Huhtikuussa käytettynä hankitun Performer triken ensimmäinen varsinainen lenkki käynnistyi tänään. Pystypyörillä suoritettujen alkukuntoilujen ja triken muutamien säätelypyörähdyksien jälkeen oli aika karkaista luonto ja lähteä "oikeasti" liikkeelle.
Alkuun hirvitti lähinnä epästabiilin tuntuinen suora ohjaus, joka tuntui heiluvan puolelta toiselle polkemisen tahtiin. Huojunta kuitenkin vakautui vauhdissa kahvoista vetämällä. sivuittain ei ohjauskahvoja saanut tuetuksi oikein mihinkään. Ohjaus on herkkä, kaltevalla tiellä puoltaa selvästi ojaan päin, tasaisella parkkipaikalla ei. Yhdellä kädellä voi kuitenkin turvallisesti ohjata.
Kaarteissa sivuittaiskiihtyvyydet ovat merkittäviä, kaartoon pitää varautua, ettei putoa penkiltä. Kääntösäde tuntui pihalla toivottoman suurelta, koko ajan piti pakitella "flintstonella", mutta ajossa ei ollut ongelmia tiukoissakaan risteyksissä.
Niskatuen kanssa ei Lidl-kypärää voi pitää, takana oleva säätönuppi on juuri hankalasti, siksi jätin sen vallan pois. Matalalta penkiltä näkyvyys on huono, pää ei tahdo kääntyä niskatuella. Onneksi hommasin oranssin viirin tarakalle, edes muut näkevät. Takapeili on tosi hyvä keksintö!
Kaikkine juoma- ja kuvailutaukoineen 21 km vakilenkkini keskinopeus oli vain 15,8 km/h vaikka huiput olivat loivassa alamäessä 38 km/h, isoin vaihdekin käytössä. Aika vaatimatonta, foorumin kantaporukka ajaa keskarina minun huippujani. Nopeuden arvioiminen matalasta ajoasennosta on yllättävän vaikeata.
Trikellä ajo on aivan toisenlaista kuin maasturillani: kohtasin aivan uusia ansoja, joita en ollut lainkaan pannut merkille. Asfalttipaikkauksia, sorakaivantoja, lasia, kuoppia, sepeliä asfaltilla (sitä yhtä puhdasta jälkeä ei mahdu ajamaan). Se ennen fiksuna ideana pitämäni kivieste päättyvän kadun ja jatkuvan pyörätien rajana vaati tarkkaa tähtäystä, vain yksi väli oli triken leveyteen sopiva. Mutta tärinästä ja kolinasta huolimatta ajaminen on mukavaa, iskut eivät välity terävinä selkään asti. Kohtasin myös upean savetun sorapätkän, joka oli kuin samettia. Tärinäraita on vielä kokematta.
Ylämäet eivät tosiaan ole triken heiniä: vaihteita pitää selata äkkiä kun nopeus laskee. Koelenkin kruunasi viimeisessä kotimäessäni takavaihtajan kahvan pettäminen, vaihde jäi "pieni edessä, pieni takana" liian raskaaksi polkea, mutta onneksi vehje on tosi helppo talutettava, tarakasta voi hyvin ohjata. Kyydistä nouseminen ylämäessä on tarkkaa, ettei pyörä karkaa...
Taas kohtasin paljon hymyileviä ihmisiä... "kato mikä pyörätuoliäijä!".