Sivu 1/2
Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 00:52
Kirjoittaja Imi
Tuli sitten hankittua kolmas nojakki taloon.
Halusin edetä hitaasti pienin askelin, ja katsoa minkälainen nojakki sopii minulle.
Alussa mietin phytonia, neytti hyvältä yyoutube videoissa mutta kun aloin lueskella foorumilaisten kokemuksia, niin huomasin että ei välttämättä sovi minulle.
Pyörä suvalasta löytyi kesällä 2013 Giant Revive joka pölyttyi nurkassa jo usempaa vuotta koska myyjillä ei ollut kokemusta sellaisesta kummallisuudesta.
Pikaisen koeajon jälkeen ostin sen pois pölyttymästä. Huomasin että pyörässä on piireitä jota hain. Muunmuassa mukava istuma-asento ja todella kevyt ohjaus.
Kärkesin ajaa sille noin 100km jonka jälkeen pyörä siirtyi äidille, jolla on kuluma sormissa, eikä pysty ajamaan normaalia pyörää.
Sitten haeskelin pyöriä, muunmuassa kävin koeajamassa Savenmaan anttia. Koeajopyörät olivat todella huonossa säädössä, enkä kyennyt ajamaan millän pyörällä suoraan.
Osittain tais johtua kuskista, mutta vsikkaan että suunnittelija ei ajogeometrioista piitannut sen kummemmin.
Pistin foorumille kyselyitä, josta voittajaksi selviytyi jviirret-in 20/20 clwb. Parin kilsan koeajon jälkeen päätin ostaa pyörän.
Pyörä on vaatinut hieman säätöjä ja päivityksiä, mutta niistä seuraavilla kerroilla.
600km takana clwb:n kannsa ja on ihan tyytyväinen, kunto kasvanut ja tasapaino parantunut.
Eli päästiin vm. 2001 Radius C4 pyörään. Se löytyi foorumin linkkivinkistä huuto.net-in palstoilla.
Olen jo miettinyt että hieman kevyempi ja matalampi nojakki ois paikallaan, ja siinähän se oli.
Meni tunti Matkahuollon kovan käsittelyn korjauksissa. Ja toinen tunti että rohkeus riitti 100m pyrähdykseen.
Myös tämä nojakki on paljon nähnyt, kaikki vaijerit (5kpl) pitää vaihtaa, jarru ja vaihdekahvat säätää toimivaksi.
Ikä ei näy pyörässä muuten kun Helsinki-Oulu bussimatkan jälistä, pyörä sai vapaasti liukua sen 600km matkan ja se näkyy.
Nyt päästiin asiaan. Vetopuolen ketjulinjassa on noin 30% mutka joka on hoidettu muoviputken avulla. Pyörässä on onneksi paikka rissalle.
Mistä löytyisi sellainen? Kiinnitys on 5 x 40 mm pultilla. Oisko jollain vinkkejä, että pitää ottaa tällaisen pyörän säädöissä huomioon?
-Imi
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 06:46
Kirjoittaja jviirret
Miksi ihmeessä vetopuolen ketjuputki on ripustettu noin ylös ja vielä jäykällä kiinnityksellä
Tuollaisenaan syö ketjuputkea kuin hevonen leipää ja varmasti raskas polkeakkin. Tämä pyörähän on suunniteltu niin että ketju menee vetopuolella suorana eikä sitä millään virityksillä pidä mennä mutkille vääntämään:

Eli äkkiä tuo pultti ja kiinnike irti. Kiinnität putken puoliväliin narun teipin ja/tai nippusiteiden avulla. Sidot sen toisen pään tuohon pulttiin niin että ketjuputki ei ketjun liikkuessa pääse eturattaalle asti. Sitten toinen naru joka estää putken liikkumisen liikaa taaksepäin.
Jukka
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 07:05
Kirjoittaja jviirret
Näissä kuvissa ilmeisesti alkuperäinen ketjuputken kiinnitys:


Putki siis pääsee liikkumaan vapaasti ketjun mukana.
Jukka
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 07:53
Kirjoittaja Imi
Kiitoksia kuvista. Enpä älynnyt etsiä muilta kun englantilaisista sivuista, joten jäi noi kuvat katsomatta.
-Imi
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 08:10
Kirjoittaja jviirret
Googlen kuvahaku on hyvä, se ei välitä ihmisen kielien avulla luomista raja-aidoista 
Jukka
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 08:13
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Googlen kuvahaku on hyvä, se ei välitä ihmisen kielien avulla luomista raja-aidoista 
Niin on. Ihmeellisiä asioita löytyy nopeasti. Haen nykyään lähes kaikkea ensin sillä. 
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 08:15
Kirjoittaja irakas
Näyttäisi siltä, että vetävää ketjua tuossa mallissa ei saa suoraksi, joten taittopyörä olisi asennettava.
Kirjoitit: "Pyörässä on onneksi paikka rissalle. Mistä löytyisi sellainen? Kiinnitys on 5 x 40 mm pultilla."
5 mm:n akseli vetävän ketjun taittopyörälle on liian ohut, ja asentamalla taittopyörä olettamallesi rissan paikalle taittopyörä tulisi turhan ylös. Hyvän taittopyörän akseli on 10 mm, jollaisen taittopyörän voisit asentaa sopivalle korkeudelle poraamalla 10 mm:n reijän rungon läpi ja asentamalla 10 mm:n pultin mutterien avulla taittopyörän akseliksi.
Minulla on pommi-muovista sorvattuja taittopyöriä. Voisin myydä sinulle sellaisen 12 €:.n hintaan.
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 08:29
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Näyttäisi siltä, että vetävää ketjua tuossa mallissa ei saa suoraksi, joten taittopyörä olisi asennettava.
Tehdastekoinen pyörä, eiköhän siinä sellainen olisi jos se sen tarvii
Jos ketju ottaa takahaarukkaan on iskari vaihdettu liian pitkäksi tai säädetty liian jäykäksi.
Jukka
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 08:40
Kirjoittaja irakas
Saattaisi myös olla niin, että asentamalla pitemmän pultin takahaarukan nivelakselin paikalle, voisi siihen suoraan asentaa taittopyörän. Kuvista päätellen akseli on 10 mm:n luokkaa.
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 08:56
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Näyttäisi siltä, että vetävää ketjua tuossa mallissa ei saa suoraksi, joten taittopyörä olisi asennettava.
Tehdastekoinen pyörä, eiköhän siinä sellainen olisi jos se sen tarvii
Jos ketju ottaa takahaarukkaan on iskari vaihdettu liian pitkäksi tai säädetty liian jäykäksi.
Jukka
Näyttäis vaan kuvasta päätellen, että takapyörän pienimmällä rattaalla, ketju ottaa kiinni takahaarukkaan, siksi ketjua on nostettu.
Muuten paljon alaohjauksien kanssa ähränneenä, siirtäisin ohjaustankoa eteenpäin. Käsien ajoasento paranisi kovasti. Samalla olisi tietenkin ohjauksen välitankoa lyhennettävä.
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 09:06
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Näyttäis vaan kuvasta päätellen, että takapyörän pienimmällä rattaalla, ketju ottaa kiinni takahaarukkaan
Siinä ei istu kukaan päällä
Nuo linkittämäni kuvat on samanlaisesta pyörästä, eikä missään ole rullaa eikä putkea kiinnitetty niin että se kireää ketjua taivuttaisi.
Jukka
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 10:01
Kirjoittaja Imi
Mulla oli googlen haussa sen verran paljon englantia että ei tullut nuo kuvat esillä, pelkästään pyörän nimellä haettuna alkoi löytyä kunnolla kuvia.
Enkä huomannut alkuintoilun huumassa että aluperäisissä kuvissa siinä on kumilenkki. Kun etujarru oli repeytynyt irti, ojaustako vääntynyt mutkalle, etäohjausvarsi vääntynyt, takavaihtaja vääntynyt, valot/dynamo vääntyneet. 21 vaihteesta vain 5 oli toiminnassa.
Ohjaustanko on sen takia takana kun paikalla oleva takajarrun vaijeri on liian lyhyt. Nyt pääsee kääntämään ratin vasemmalle jopa puoleenväliin.
-Imi
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 11:49
Kirjoittaja irakas
Imi kirjoitti:Mulla oli googlen haussa sen verran paljon englantia että ei tullut nuo kuvat esillä, pelkästään pyörän nimellä haettuna alkoi löytyä kunnolla kuvia.
Enkä huomannut alkuintoilun huumassa että aluperäisissä kuvissa siinä on kumilenkki. Kun etujarru oli repeytynyt irti, ojaustako vääntynyt mutkalle, etäohjausvarsi vääntynyt, takavaihtaja vääntynyt, valot/dynamo vääntyneet. 21 vaihteesta vain 5 oli toiminnassa.
Ohjaustanko on sen takia takana kun paikalla oleva takajarrun vaijeri on liian lyhyt. Nyt pääsee kääntämään ratin vasemmalle jopa puoleenväliin.
-Imi
Oi,oi! Vaihda toki pitempi vaijeri! 
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 13:04
Kirjoittaja Mahe
Toi ohjaustanko on ihan ihme paikassa. Itse kokeilisin varmaan siirtää ohjaustangon paikan penkin etupuolelle ja kääntää itse tangon toisin päin. Saattaisi joutua vaihtamaan bar endien sijaan liipasimet, mutta toisaalta sitten jarrukahvat olis käsiin nähden oikein päin. Ohjauksen välitanko lyhenisi varmaan puoleen. Mitä siihen vaijerin pituuteen tulee, niin kantsii ostaa kuorta ja vaijeria jostain metritavarana tai kysellä jos jossain olisi tandemiin tarotettuja settejä, millään bilteman valmiiksi pätkityllä setillä tuskin pärjää ton pyörän kanssa.
Ja Jukan ja googlen kanssa samaa mieltä ettei tuossa pitäisi tarvita rissaa, jos takaiskari on oikean mittainen ja oikein säädetty. Jos ketju ottaa haarukkaan kun kukaan ei istu pyörän päällä, se ei haittaa mitään.
Lienet jo huomannut että näiden kanssa joutuu väkisin opiskelemaan pyörämekaanikoksi 
Re: Tutustumassa nojakkeihin.
Lähetetty: 07 Kesä 2014, 13:07
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Näyttäis vaan kuvasta päätellen, että takapyörän pienimmällä rattaalla, ketju ottaa kiinni takahaarukkaan
Siinä ei istu kukaan päällä
Nuo linkittämäni kuvat on samanlaisesta pyörästä, eikä missään ole rullaa eikä putkea kiinnitetty niin että se kireää ketjua taivuttaisi.
Jukka
Joo, tuotapa en hoksannutkaan. Ketjulinja muuttuu tosiaan, kun iskari painuu kasaan.