Vanteet & saatavuus & leveydet & tubeless
Aloitellaan uutta aihetta kun maastopuolella läskipyöräilyn jälkimainingeissa on myös normaalimpiin tyrkyllä leveämpiä vanteita. Samoin uusimmat maantieohjusten aero-vanteet on tarkoitettu 23 tai peräti 25-millisille gummeille.
Liekkö rakentaminen oikea foorumi tälle aiheelle mutta itse ainakin rakennan kaikki kiekkoni jolloin aihetta tuleekin pohdiskeltua viimeistään kun komponentteja on tilailemassa...
Maastossa kuuminta hottia on tällä hetkellä, ainakin mtbr-foorumin mukaan sisäleveydeltään 24-30 milliset "hookless" vanteet. Normaalit vanteet on 19-21.5 mm:n sisäleveydellä ja Stans:lla on 22-24 millisiä ollut mutta ovat kalliita ja niissä on aika alhaiset painorajat.
Itse ihmettelin jo 90-luvulla kun ensimmäisen maasturini hankin että siinä on melkein yhtä kapeat vanteet kuin maantiepyörässä vaikka gummit on moninkertaisesti leveämpiä. Kumihan joustaa sivusuunnassa kun otetaan kurvia vähän tiukemmin, tätä tasapainoitetaan jäykemmällä renkaan rungolla sekä korkeammilla ilmanpaineilla. Molemmat huonoja painon, pidon ja vierintävastusten kannalta. Ja ongelmallista etenkin ensimmäisten läskipyörien kanssa kun niissä oli rimpulat vanteet mutta 10-senttiset gummit päällä.
Läskeissä on nykyään 60-100 milliset vanteet joilla renkaat kuulemma pelaa paljon paremmin. Maastopyöriin kaupataan nyt esimerkiksi Light Bicycle:n toimesta hiilikuituisia vanteita avorenkaille, niissä ei ole enää sisäreunassa huulta ja 29er koossa levein on 35mm ulkopuolelta ja 30mm sisäpuolelta. 26" kokoisena löytyy 30/26mm leveydellä. Hintaahan näille tulee mutta levyjarrulliselle pyörälle voisi olla verraton vannevalinta.
Mtbr:n mukaan toimivat mainiosti tubeless:na ja keveät ovat. Jos rakentaisin näillä vanteilla uuden kiekkosetin samoilla WTB:n navoilla ja DT-Swiss Revolution 2.0/1.5 pinnoilla messinkinipoilla olisi kiekkopari noin 300g kevyempi kuin WTB LaserDisc XC ja Trail 29er vanteilla. Hintaa tulee 170+180 $ eli reippaat 220 € + tulli & ALV.