Sivu 2/4

Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 06 Heinä 2014, 23:57
Kirjoittaja jviirret

Vaihtajan reiän tulee olla oikeassa kohdassa suhteesse ketjun suuntaan. Nojapyöräässä ketju lähtee yleensä enempi yläviistoon joten rengasta vähän taemmas, siis jos dropoutti on samassa asennossa maatasoon nähden kuin pystypyörässä.
Oikeasti tuollaisen dropoutin keksijältä pitäisi katkoa kädet, tai ehkä on jo katkottu kun noita näkee enään todella harvoin.

Jukka


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 12 Heinä 2014, 09:46
Kirjoittaja jooseha

Pitänee siis hitsata tapit vasta kokeilun jälkeen.

Tein tähän taittopyörän. Materiaalina oli leikkuulauta ja ämpäri :) Reikäsahalla sopivankokoisia kiekkoja ja niihin silmämääräisesti keskelle poraten sopivankokoinen reikä. Sitten pulttiin kiinni ja sorvaus porakoneessa, niin sain keskireiän oikeasti keskelle. Lopulta koko nippu ruuveilla kasaan. Yhdellä kuulalaakerilla laakeroitu. Keskiharjanne(ämpäri) on, mutta hammastuksia en viitsinyt tehdä.
Tein myös paluupuolen ohjaimen. Pultti, kaksi prikkaa ja aurauskepin pätkä.

rissat.jpg
rissat.jpg (77.83 KiB) Katsottu 4655 kertaa

Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 12 Heinä 2014, 10:01
Kirjoittaja PW

Käyttökelpoista nojapyörämateriaalia löytyy keittiöistä ja tienvarsilta - hienoa!
Vaikka en ymmärräkään mihin nojapyörässä tarvitaan "kääntöpyöriä", kunhan etupyörä kääntyy ja keskiö mukana :wink:

Petri


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 12 Heinä 2014, 10:57
Kirjoittaja jooseha

Etkös sä ostanut sitä törkeen hintasta POM:mia :lol:


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 12 Heinä 2014, 11:02
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Etkös sä ostanut sitä törkeen hintasta POM:mia :lol:

Joo :oops: mutt en keksi sille nyt käyttöö :wink:
No ehkä joskus tarttee.

Petri


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 13 Heinä 2014, 21:19
Kirjoittaja jooseha

Laitoin rullat runkoon kiinni ja tuommoisen väliaikaisen tolpan, niin saa peltipenkin tähänkin. Meni vaan turhan loivaan kulmaan - ei tämä mikään highraceri ole :mrgreen:

rullaava.jpg
rullaava.jpg (67.29 KiB) Katsottu 4532 kertaa

Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 19:52
Kirjoittaja jooseha

Tuntui tuon peltipenkin kanssa aivan liian korkealta. Penkki on tietysti matalampaa tarkoitettu ja siinäkin kokeilin voiko etureunassa olla noin isoa hyppyriä. Mielessäni sovittelin jo 24 tuumaisia renkita. Laitoin kuitenkin keulapuomin poikki ja otin pois kaikki ylimääräiset neljä senttiä. Uusi kokeilu penkki laudasta ja vanerista hieman pystympään. Sen jälkeen istumaan niin hyvin ylsi kantapäät maahan. Se on äärirajalla pienestä kiinni.
Sitten ohjaustangon kimppuun. Pystärin ohjauskannattimesta "sarvi" pois ja sopiva putki päälle, johon toinen ohjauskannatin. Suora tanko ja siihen jatketut nousukahvat, niin on aerobar valmis. Kannatin saisi tosin olla pidempi. Nyt ottaa polvi tankoon samalla hetkellä kuin kantapää ottaa renkaaseen.
Koeistunnassa tuntui oikein mukavalta. Piti istua toinenkin hetki pyörän päällä 8)

tanko+penkki.jpg
tanko+penkki.jpg (99.65 KiB) Katsottu 4426 kertaa

Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 21:53
Kirjoittaja Pastori

Jospa käännät stemmin taaksepäin? Tulee jaloille tilaa.


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 22:29
Kirjoittaja jooseha

Jos sen kääntää, pyörällä ei voi polkea lainkaan! Ei sitä tosin nytkään voi ajaa, kun se on osittain vain heftissä ja ohjausakselilta puuttuu klemmari.Tässä vaiheessa tuon kannattimen poikki laitto ja pala väliin on enään pikku juttu.
Mulla on jalan sisäpituus 76cm ja pyörän penkin alimman kohdan korkeus 63cm. Saattaisi olla aika hankala pujottautua takana olevan tangon taakse. Eikä tälleen tule heiluria. Toisaalta varmaan tanko sylissäkin toimisi. Ajeleehan Slywayllä lyhyetkin :shock:
Kuva


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 12:52
Kirjoittaja Syväri

Kokeile taivuttaa tai jotenkin kikkailla ohjaustankoa vähän leveämmälle ja itseenpäin. Samalla kun tuo alaspäin niin pitäs olla ihan hyvä asento käsille. Hieno pyörä ja hienoja oivalluksia rakennettaessa on kyllä :D


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:43
Kirjoittaja jooseha

Ajoasento on tuolleen erittäin hyvän tuntuinen :wink: En tee tuohon mitään muutoksia ennen koeajoa.
Tuo tangon polveen osuminen on sisäkurvin puoleiseen tangon poikittaiseen osaan. Siihen ei isoa muutosta tarvinne tehdä, koska eturengas estää kuitenkin sisemmällä jalalla polkemisen tiukassa käännöksessä.


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 20:25
Kirjoittaja jooseha

Nyt tällä on ajettu parinkymmenen kilometrin lenkki ja todettu toimivaksi. Eipä tuo tangon polveen osuminen haittaa oikeastaan lainkaan. Kääntökulma on silloin jo niin iso että semmoista käännöstä ei kovassa vauhdissa tehdä ja kun samaan aikaan pitää väistää kantapäällä rengasta niin jalka menee automaattisesti sellaiseen asentoon että se on aivan ohjausakselissa kiinni, jolloin sille on tilaa :) eli ei ole kovin kiirellistä pidentää kannatinta. Voi varmaan jättää tekemättäkin. Kyllä tuon kanssa oppii elämään.
Työläs ajettava tämmöinen käsillä ohjattava, kun on ajellut tuolla mbb:llä. Kun on saanut vauhdin päälle ja rupeaa ajattelemaan niitä näitä, niin pyörä rupea kiemurtelemaan. Näitä pitää näemmä muistaa ohjatakin :shock: Tätä ei tapahdu clwb:llä. Johtunee samasta käsien asennosta kuin Kiiltomadossa, jossa kädet voi pitää täysin rentoina.
Kaikenlaista kuraa sitä myydään pyörän jarruiksi. Laitoin tähän purkupyöristä Alh0nga merkkisen V-jarrun ja saman merkkisen jarrukahvan sekä kahden metrin lyhentämättömän mätänet jarruvaijerin. Ei voi jarruiksi kutsua :cry: Hyvä että edes vähän hidastaa!


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 22:27
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Kaikenlaista kuraa sitä myydään pyörän jarruiksi. Laitoin tähän purkupyöristä Alh0nga merkkisen V-jarrun ja saman merkkisen jarrukahvan sekä kahden metrin lyhentämättömän mätänet jarruvaijerin. Ei voi jarruiksi kutsua :cry: Hyvä että edes vähän hidastaa!

Et tainnut voidella tuota vaijeria :lol: Nämä halvimmat on ostaessa ihan kuivia eikä jarrutehoja ole vaikka kahva/jarru olisi kuinka kalliit. Myös vaijerin kuoren pituus vaikuttaa, mitä pidemmäsäti sitä on sitä tehottomampi jarru. Siksi pyörissä käytetään mahdollisimman pitkiä avovaijereita ja vain mutkissa kuorta.

Jukka


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 23:40
Kirjoittaja jooseha

Kuivana toki. On siten mukavampi lyhentää, kun tietää lopullisen mitan :wink: Lähinnä tuo kahvan muovirunko on liian löysä. Vastaava setti toimi tyydyttävästi Kiiltomadossa paremmalla kahvalla ja Deore paloilla.


Re: Tikkurunkoinen

Lähetetty: 17 Heinä 2014, 09:08
Kirjoittaja jviirret

Vaijerin voiman hukka on helppo todeta itse. Nostat pyörän renkaan ilmaan ja pyöräytät siihen kunnolla vauhtia. Jarrulängistä puristamalla riittää kevyt kahden sormen ote siihen että rengas pysähtyy nopeasti(Jos palat ovat kohdallaan). Veikkaan että voitelemattomalla vaijerilla et saa jarrulänkiä edes liikkumaan jos puristat samalla otteella kahvasta.

Jukka