Poljettava peräevä kajakkiin
Kun saattoi käydä niin, että linkitetty viestini lev.uku.fi:ssä ei ole lähtenytkään linkityksen vuoksi, liitän viestiketjun tänne.
Hei!
Kun en oikein ymmärtänyt Jorin aatoksia, piirsin kuvan peräevästä
ylhäältä katsottuna:
http://farm3.static.flickr.com/2323/184 ... 611a_o.png
Toivottavasti linkki toimii. Kuva siis on evän tämän hetkisestä tilanteesta.
1.11.2007 Jori Montonen jori.montonen@tut.fi kirjoitti:
Älä Sakari luovuta.
Aivan ilmiselvästi nivelen kääntymiskulma on liian pieni. Tuollaisen
vettä leikkaavan lavan kulma veden läpi pitäisi olla enintään 30
astetta, mieluummin enintään 15 astetta virtaavan veden suuntaan
nähden. Nyt se on yli 70 astetta. Pahimmillaan paikoiltaan
lähdettäessä jopa 10 astetta väärään suuntaan. Ei ole ihme, jos ei
oikein vedä.
Voisitko Jori vielä jotenkin lisäselvittää, mitä oikein tarkoitat?
Tarkoitatko tuolla 70 asteella tuota 2 x 35 astetta vai miten?
Lapa pitäisi saada liikkumaan veden läpi varsiosa edellä noin 15
asteen kulmassa veden läpi. Paikoiltaan lähtiessä lavan pitäisi päästä
siis kääntymään paljon enemmän (vähintään 70 astetta). Heti kun vauhti
kasvaa, pienenevät nivelkulmat vaikka kulma veden virtaussuuntaan
nähden pysyykin tuona 15 asteena. Nykyisen vapaaliikkeen kulma
saavutetaan vasta kun kanootin vauhti on moninkertainen lavan
sivuliikenopeuteen nähden; vasta tuolloin se alkaa kunnolla vetää.
Pidemmällä (joustavalla) varrella sivuliike olisi suurempi ja varren
kulmaliike pienempi, ja haittaisi vähemmän nivelöidyn lavan
kääntymistä oikeaan kulmaan veteen nähden.
Lavan kaventaminen etuosastaan (kuten kalan evä) mahdollistaisi
suuremmat kohtauskulmat (delta siipi), mutta kulmaa on silti saatava
lisää ainakin tuplaksi. Nyt se sakkaa ja kuluttaa polkuvoiman veden
pyörteisiin.
Evän varsi siis pitäisi olla pitempi ja taipuisa? Ja kääntymiskulma
evän ja evävarren välisessä nivelessä pienempi? Pitäisikö kulmaa
pystyttävä säätämään eri nopeuksille?
Aikaisemmin oli juttua pitemmästä evänvarresta, mutta vähän harmittaa,
kun en pidentänyt riittävästi.
Kaiken kaikkiaan olisi tällaisia juttuja kehiteltäessä viisasta tehdä
ensin piirustus ja neuvotella sen pohjalta, ennenkuin lähtee
toteuttamaan. Pääsisi paljon vähemmällä.
Sakari H
Lisäkuvia peräevästä löytyy täältä: http://www.flickr.com/photos/saholm/
Lainaus sakari holma saholm@gmail.com:
Täytyy heti kättelyssä myöntää, että uusi 1/1 malli ei hyvältä tuntunut.
Poljin voimaa kyllä tarvittiin selvästi enemmän, mutta syntynyt vauhti ei
tyydyttänyt. Mahdollisesti suurin syy toimimattomuuteen ovat polkimet,
joista on kuva ylemmässä linkissä. Kääntyvä poljinsysteemi ei oikein tunnu
toimivan. Olen liimannut poljinpuuhun neopren kappaleet jalkojen tuennan
lisäämiseksi poljin puuta vasten, mutta eipä tunnu auttavan. Ehkä jotkut
liukuvat polkimet toimisivat paremmin.
Kokeilun onnistumista huononsi myös, että ei vielä tullut asennettua
selkänojaa, joka olisi tehnyt polkemisen miellyttävämmäksi.
Täytynee jättää asia talveksi muhimaan.
Sakari H